Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
Kontor:
3.s.kt.
J.nr.:
2004-12140-100
Sagsbeh.:
LCH
Fil-navn:
Dokument 4
Besvarelse af spørgsmål nr. L 41 - Spørgsmål 4, som
Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og
sundhedsministeren den 4. november 2004
Spørgsmål L 41 - Spørgsmål 4:
"Ministeren bedes redegøre for, hvad der sker med de oplysninger, som videregives til
arbejdsgruppen, herunder hvordan, hvor længe og i hvilke sammenhænge de opbevares
og kan anvendes. Ministeren bedes herunder oplyse, om arbejdsgruppens viden alene
kan anvendes til og kommunikeres ud i form af de årlige beretninger fra
Sundhedsstyrelsen."
Svar:
Formålet med at kunne videregive oplysninger uden samtykke fra den domfældte er at
give den af Sundhedsstyrelsen nedsatte arbejdsgruppe de bedste arbejdsbetingelser i
relation til at få afdækket behandlingsforløb, der endte i kriminalitet. Det bemærkes, at
Sundhedsstyrelsen dog altid skal forsøge at indhente den pågældende persons
samtykke. Hermed vil vedkommende blive vidende om, at der kan blive iværksat en
undersøgelse om pågældende, jf. lovforslagets § 3. I den relation skal jeg nævne, at den
dømte har adgang til aktindsigt i arbejdsgruppens arbejde.
Jeg kan supplere med, at behandlingen af personoplysningerne vil ske i en afgrænset
personkreds, som er underlagt tavshedspligt.
Derudover kan jeg oplyse, at det er Sundhedsstyrelsen og arbejdsgruppen, som har
ansvaret for, at gældende regler om opbevaring, herunder arkivering af personfølsomme
oplysninger, overholdes. Det følger af bemærkningerne til loven, at Sundhedsstyrelsen,
eller den embedslægeinstitution, som Sundhedsstyrelsen har delegeret opgaven til,
samt arbejdsgruppen vil sikre, at undersøgelserne anmeldes til Datatilsynet.
Det, der er meget vigtigt i disse sager, er at beskytte den enkelte. Det betyder, at den i §
5 omtalte beretning ikke kan få en detaljeringsgrad, der gør det muligt at identificere de
involverede, registrerede enkeltpersoner. Hermed lægges der snævre grænser for,
hvilke oplysninger fra enkelte undersøgelser Sundhedsstyrelsen kan indarbejde i den
årlige beretning, og der lægges dermed også snævre grænser for hvilke oplysninger
offentligheden, Folketinget og myndigheder kan få om resultatet af undersøgelserne.
Den viden, som opnås ved disse undersøgelser vil blive kommenteret ud i den årlige
årsberetning, som skal anvendes som et kvalitetsudviklingsværktøj til styrkelse af den
nationale indsats. Den viden, der herigennem stilles til rådighed, kan f.eks. anvendes i
Sundhedsstyrelsens faglige udmeldinger og ved udarbejdelse af retningslinier for
sundhedspersonalets arbejde eller for samarbejdet mellem sundhedsvæsenet og andre
sektorer i den samlede indsats for de sindslidende. Arbejdsgruppens viden har dermed
et langt bredere anvendelsesområde end de årlige beretninger.