Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 8 af
29. november 2004 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L
40 bilag -).
Spørgsmål nr. 8:
Ville man efter ministerens opfattelse kunne undvære kunde - og konkur-
renceklausuler og i stedet lade virksomhedens behov for beskyttelse dække
af Markedsføringsloven?
Svar:
En arbejdsgiver vil i mange tilfælde have behov for at værne sig mod ko
n-
kurrence fra en tidligere ansat, herunder at beskytte investeringer, good-will
og kontakter, der igennem en årræ kke er opbygget. Jeg ser derfor ikke grund
til at anfægte det anerkendelsesværdige hensyn, som er grundlaget for, at vi
accepterer kunde- og konkurrenceklausuler, herunder også virksomheders
mulighed for at høste frugterne af udviklingstiltag og investerin g i persona-
lemæssige ressourcer.
Markedsføringsloven har et andet mere generelt sigte mod illoyal konkur-
rence og god markedsføring . Loven indeholder herunder i § 10 et forbud
mod, at en tidligere ansat afslører erhvervshemmeligheder eller betroede
tekniske tegninger, men som i forhold til de konkurrencebegrænsende kla u-
suler har et meget snævert indhold. Dette skal da også ses i sammen hæng
med, at overtrædelse af forbudet straffes med bøde eller fængsel.
-
med tale om væsens forskellig regulering i forhold til de aftalte konkurrence-
begrænsninger, se også mit svar på spørgsmål 644 af 5. november 2004.
Fordelen ved reguleringen via kunde- og konkurrenceklausuler er, at arbejds-
giveren og medarbejderen har indgået en egentlig aftale herom , og at klausu-
len dermed på forhånd kan tage højde for de konkrete forhold. D er er tale om
gensidige aftaler, hvor fx funktionærloven stiller krav om en kompensation
fra arbejdsgiveren. Kompensationsreglerne skal netop understøtte, at klaus u-
lerne overvejes nøje .
Strafbelagte forbud i markedsføringsloven kan efter min opfattelse kun i rin-
ge omfang udfylde de behov, som tilgodeses med konkurrence- og kunde-
klausuler.
December 2004
Vores sag
6230-0003