Til lovforslag nr. L 39
Folketinget 2004 - 05
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. december 2004
3. udkast
(ændringsforslag fra skatteministeren)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og skattekontrolloven
[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
(Fradrag for gaver til kulturinstitutioner og udvidelse af reglerne for afskrivning på kunstkøb)
1. Ændringsforslag
Der er af skatteministeren stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. oktober 2004 og var til 1. behandling den 4. november 2004. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 26. august 2004 dette
udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2003-04) alm. del - bilag 659. Den 28. oktober 2004 sendte skatteministeren de
indkomne høringssvar til udvalget. De indkomne høringssvar samt Skatteministeriets kommentar hertil er kort gengivet i et
skema i lovforslagets bemærkninger.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelse fra ISOBRO og fra Natteravnene.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.
Deputationer
Endvidere har ISOBRO mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 19 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
[Et flertal i udvalget (S, SF, RV, EL og KD) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.]
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget vil stemme imod forslaget. Den eksisterende lov om afskrivning af kunstkøb
har ikke været den store succes. Det bestyrker SF i, at det generelt ikke er hensigtsmæssigt at forsøge at forbedre kunstens
vilkår gennem nye skattefradrag.
Ydermere er der ikke nogen beløbsgrænse for de to elementer i forslaget, og der er således heller ikke nogen grænse for,
hvor stort provenutabet kan blive. Forslaget gør endnu en gang skattesystemet yderligere kompliceret. Og der er tale om
endnu et regeringsforslag, som nærmest råber på at blive misbrugt af kreative skatteadvokater.
[Et mindretal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag .]
Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et
mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren, tiltrådt af < >:
Til § 2
1) I den under nr. 3 foreslåede § 8 S indsættes som nyt stykke:
»Stk. 7. Hvis den skattepligtige efter en anden bestemmelse i skattelovgivningen får eller har fået fradrag for en del af eller
hele værdien af gaven eller de omkostninger, der har været afholdt for at frembringe eller erhverve kunstværket eller den
kultur- og naturhistoriske genstand, reduceres fradraget efter stk. 1 og 2 tilsvarende.«
[Forhindring af, at en skatteyder kan få dobbelt fradrag]
Bemærkninger
Til nr. 1
I visse situationer er der hjemmel til fradrag både efter den foreslåede bestemmelse i ligningslovens § 8 S og efter andre