Skatteministeriet J.nr. 2003-311-44   Den Til Folketingets Skatteudvalg L     39  -  Forslag  til  lov  om  ændring  af  afskrivningsloven,  ligningsloven  og skattekontrolloven  (Fradrag  for  gaver  til  kulturinstitutioner  og  udvidelse  af reglerne for afskrivning på kunstkøb)  . Hermed fremsendes et ændringsforslag som jeg ønsker at    stille til 2. behandlingen  af L 39. Kristian Jensen /  Lise Bo Nielsen
Side 2 Ændringsforslag                                                           til   2.   behandlingen   af   L 39   -   Forslag   til   lov   om   ændring   af afskrivningsloven, ligningsloven og skattekontrolloven (Fradrag for gaver til kulturinstitutioner og udvidelse af reglerne for afskrivning på kunstkøb) Til § 2 1) I den i nr. 3 foreslåede § 8 S indsættes som nyt stykke: ”Stk.   7.   Hvis   d en   skattepligtige   efter   en   anden   bestemmelse   i skattelovgivningen  får  eller  har  fået  fradrag  for  en  del  af  eller  hele værdien  af  gaven  eller  de  omkostninger,  der  har  været  afholdt  for  at frembringe eller erhverve kunstværket eller den kultur  - og naturhistoriske genstand, reduceres fradraget efter stk. 1 og 2 tilsvarende.” (Forhindring af, at en skatteyder kan få dobbelt fradrag) Bemærkninger Til nr. 1 I visse situationer er der hjemmel til fradrag –  både efter den foreslåede bestemmelse  i  ligningslovens  §  8  S  og  efter  andre  bestemmelser  i skattelovgivningen. Der er under behandlingen nævnt følgende situationer: a) En    kunstner    kan    få    fradrag    for    omkostningerne    ved fremstilling af gaven både efter lovforslaget og efter reglerne om fradrag for  driftsomkostninger. b) En fond, der har fået fradrag ved erhvervelsen af et kunstværk som  en  intern  uddeling  efter  fondsbeskatningsloven,  kan senere fradrag igen, når gaven doneres til kulturinstitutionen.
Side 3 c) En fond kan både få fradrag for en gave til en   kulturinstitution efter foreslåede bestemmelse og som en uddeling efter fondsbeskatningsloven. At der to steder i lovgivningen er hjemmel til at foretage fradrag for den samme udgift, giver ikke skatteyderen hjemmel til at foretage fradraget to gange. Der er blot tale om, at skatteyderen har mulighed for at vælge, om fradraget skal foretages efter den ene bestemmelse eller den anden. Under  lovforslagets  behandling  er  der  dog  rejst  tvivl  herom.  Hertil kommer, at denne konsekvens ikke fremgår direkte af lov givningen. På den baggrund foreslås det i et nyt stykke 7 i den foreslåede bestemmelse i ligningslovens § 8 S at fastsætte, at en skatteyder ikke både kan få fradrag for  gaver  efter  den  foreslåede  bestemmelse  og  fradrag  efter  andre bestemmelser i skattelovgivningen og dermed opnå dobbelt fradrag for den samme udgift. Efter  den  foreslåede  bestemmelse  reduceres  fradraget  for  gaver  til kulturinstitutioner i de tilfælde, hvor skatteyderen får eller tidligere har fået fradrag for værdien af gaven eller omkostni   nger m.v. i forbindelse med fremstillingen eller forhandlingen heraf efter en anden bestemmelse i skattelovgivningen. Fradraget reduceres med det beløb, der er fradraget med hjemmel i en anden bestemmelse i skattelovgivningen.