Til lovforslag nr. L 38
Folketinget 2004-05
Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 1. december 2004
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af radio - og fjernsynsloven
(Politiske reklamer og forlængelse af programtilladelser)
[af kulturministeren (Brian Mikkelsen)]
1. Ændringsforslag
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. oktober 2004 og var til 1. behandling den 28. oktober 2004.
Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og
kulturministeren sendte
den 2. september 2004 dette udkast til udvalget, jf. alm. del bilag 689
(2003
-04). Den 22. oktober
2004 sendte kulturministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Spørgsmål nr. S 711 og kulturministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et mindretal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret . Mindretallet
vil stemme imod det stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (S, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
æn dringsforslag. Hvis det stillede ændringsforslag ikke vedtages ved 2. behandling, vil mindretallet
stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget er grundlæggende enig e i lovforslagets intention om
at skærpe den gældende lovgivning om politiske reklamer i dansk fjernsyn. I forlængelse af det s
e-
neste medieforlig indgik regeringen og Dansk Folkeparti en aftale om en svækkelse af de eksist e-
rende regler på området e n svækkelse af en sådan betydning, at regeringen i foråret 2003 beslutt e-
de at vende tilbage til den tidligere retstilstand. Det fremsatte lovforslag indeholder imidlertid ikke
den skærpelse, regeringen på et tidligere tidspunkt har bebudet , faktisk det modsatte. Vedtages dette
lovforslag, vil det være til ladt for såvel økonomiske interessegrupper s om religiøse anskuelser at
reklamere i dansk fjernsyn, såfremt reklamen udsendes uden for den foreslåede reklamefri e periode.