Til lovforslag nr. L 38 Folketinget 2004-05 Betænkning afgivet af   Kulturudvalget den 1. december 2004 Betænkning over Forslag til lov om ændring af radio  - og fjernsynsloven (Politiske reklamer og forlængelse af programtilladelser) [af kulturministeren (Brian Mikkelsen)] 1. Ændringsforslag Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  20.  oktober  2004  og  var  til  1.  behandling  den  28.  oktober  2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og kulturministeren sendte den 2. september 2004 dette udkast til udvalget, jf. alm. del –   bilag 689 (2003 -04). Den 22. oktober 2004 sendte kulturministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Spørgsmål Spørgsmål nr. S 711 og   kulturministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et  mindretal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret  . Mindretallet vil stemme imod det stillede ændringsforslag. Et andet mindretal i udvalget (S, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede æn  dringsforslag. Hvis det stillede ændringsforslag ikke vedtages ved 2. behandling, vil   mindretallet stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget er  grundlæggende  enig  e i lovforslagets intention om at skærpe den   gældende lovgivning om politiske reklamer i dansk fjernsyn. I forlængelse af det s e- neste medieforlig indgik regeringen og Dansk Folkeparti en aftale om en svækkelse af de eksist  e- rende regler på området   – e   n svækkelse af en sådan betydning, at regeringen i    foråret 2003 beslutt e- de at vende tilbage til den tidligere retstilstand. Det fremsatte lovforslag indeholder imidlertid ikke den skærpelse, regeringen på et tidligere tidspunkt har bebudet   , faktisk det modsatte. Vedtages dette lovforslag,  vil  det  være  til  ladt  for  såvel  økonomiske  interessegrupper  s  om  religiøse  anskuelser  at reklamere i dansk fjernsyn, såfremt reklamen udsendes uden for den foreslåede reklamefri  e periode.
2 Denne svækkelse af reglerne for reklamer  ing i dansk fjernsyn kan Socialdemokratiet ikke støtte. Socialdemokratiet finder det problematisk for et levende demokrati, at stærke økonomiske intere   s- ser på denne måde vinder afgørende fortrin i forhold til de fleste andre interessegrupper. De ele   k- troniske medier er stærke medier til formidling  , og de skal selvfølgelig bruges, men ikke mi sbruges. På denne baggrund stilles ændringsforslag nr. 1. Såfremt det foreliggende ændringsforslag findes i strid med f.eks. den europæiske   menneskerettighedskonvention, bør der indgås en bred politisk aft  a- le om at formulere et reelt alternativ til det fremsatte lovforslag  –   et alternativ, der ikke indeholder den af regeringen foreslåede svækkelse. SF’s medlem af udvalget mener, det er vigtigt, at også økonomiske interessegrupper omfattes af den restriktion for reklamer, som ligger i ændringsforslaget. Økonomiske interessegrupper vil sa g- tens  kunne  øve  den  politiske  indflydelse  via  reklamer,  som  det  ellers  er  lovforslagets  intention  at undgå.  Skulle  ændringsforslaget  vise  sig  at  være  i  strid  med den  europæiske    menneskerettigheds- konvention, kan man efterfølgende være nødt til at ændre bestemmelse n,  men hvis det ikke er til- fældet, m  ener SF,det er vigtigt, at økonomiske interessegrupper bliver medtaget. Et  tredje  mindretal  i  udvalget  (RV  og  KD)  indstiller  lovforslaget  til  vedtagelse  med  det  stillede æn  dringsforslag. Hvis det stillede ændringsforslag ikke vedtages ved 2. behandling, vil mindretallet alligevel stemme for lovforslaget ved 3. behandling. Det oprindelige forslag er ikke optimalt i forhold til at sikre sig mod politiske reklamer i tv, men det  er  et  skridt  i  den  rigtige  retning.  Mindretallet  opfordrer  derfor  til  at  tage  loven  op  til  revision efter et stykke tid – eventuelt    efter et år , hvor der forinden også vil være afholdt    folketingsvalg – i lyset af de mellemliggende erfaringer. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit    og  Siumut  var  på  tidspunktet  for  betænkningens  afgive   lse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med in  d- stillinger eller politiske udtalelser i betænkning  en. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen. 4. Ændringsforslag med bemærkninge r Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    et mindretal (S), tiltrådt af et  mindretal (SF, RV, KD og EL): Til § 1 1) I det under nr. 1 foreslåede  § 76, stk. 3, indsættes efter »reklamer for  « ordene: »økonomiske interessegrupper, religiøse - og politiske anskuelser,«. [Skærpelse   af reglerne om forbud mod reklamer i fjernsyn] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1
3 Ændringsf   orslaget  skærper  lovforslagets  bestemmelser  om  politiske  reklamer  i  dansk  fjernsyn.  I forlængelse af det seneste medieforlig indgik regeringen og Dansk Folkeparti en aftale om   en svæ  k- kelse af de eksisterende regler på området, og ændringsforslaget har til hensigt at vende tilbage til den tidligere retstilstand, så det  hverken er tilladt for økonomiske interessegrupper  eller for religiøse anskuelser at reklamere i dansk fjernsyn, såfremt reklamen udsendes uden for den foreslåede rekl  a- mefrie periode. Såfremt ændringsforslaget findes i strid med f.eks.     den europæiske    menneskerettighedskonventi- on, bør der indgås en bred politisk aftale om at formulere et reelt alternativ til det frem  satte lovfors- lag.   Kim Andersen (V) fmd.  Ester Larsen (V)   Leif Mikkelsen (V)   Preben Rudiengaard (V) Louise Frevert (DF) nfmd.  Poul Nødgaard  (DF)   Carina Christensen (KF) Charlotte Dyremose (KF)   Bodil Kornbek (KD)   Jette Bergenholz Bautrup (S)   Jytte Andersen (S) Jytte Wittrock (S)   Mette Frederiksen (S)   Poul Qvist Jørgensen  (S)   Ole Sohn (SF) Naser Khader (RV)   Søren  Søndergaard  (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit    og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale parti (V)  54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðve   ldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 38 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og kommenteret hørings  notat, fra kulturministeren 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Orientering om regulering af adgangen til at udsende politiske rekla- mer i fjernsyn, fra kulturministeren 4 Godkendt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 5 Svar på spm. S 711 , om det vil være tilladt at reklamere for økonom   i- ske interessegrupper, fra kulturministeren 6 1. udkast til betænkning
5 Bilag 2 Spørgsmål nr. S 711 og ministerens svar herpå Spørgsmålet og ministerens svar herpå    er optrykt efter ønske fra S. Spørgsmål nr.   S 711 til kulturministeren (Brian Mikkelsen) 9/11 2004 af Mette Frederiksen (S). Spørgsmål nr.    S 711: Vil ministeren i forlængelse af orientering om regulering af adgangen til at udsende politiske r  e- klamer i fjernsyn, L 38, bilag 3, redegøre for, hvorvidt det med vedtagelsen af L 38 vil være tilladt at  reklamere  for  økonomiske  interessegrupper,  såfremt  disse  ikke  er  arbejdsgiverorganisationer, fagforeninger,  religiøse  bevægelser,  politiske  partier,  politiske  bevæ gelser,  valgte  medlemmer  til politiske forsamlinger samt opstillede kandidater til politiske forsamlinger og reklameringen finder sted uden for perioden fra tidspunktet for udskrivelse af valg til politiske forsamlinger eller folkeaf- stemninger og indtil afholdelsen af valget eller afstemningen. Svar: Radio- og fjernsynsloven indeholder en række begrænsninger af, hvilke reklamer der kan udsen- des i fjernsyn. Efter lovens § 76, stk. 1, gælder, at der ikke må udsendes reklamer for tobaksprodukter eller for varer, der  fortrinsvis benyttes i forbindelse med tobaksrygning, jf. lov om forbud mod tobaksrekla- me m.v. Der må endvidere efter lovens § 76, stk. 2, ikke udsendes reklamer for lægemidler og sundhed   s- ydelser efter reglerne i lov om lægemidler og lov om reklamer  ing for sundhedsydelser. I forslaget til ændring af radio  - og fjernsynslovens § 76, stk. 3 foreslås det, at der i fjernsyn ikke må  udsendes reklamer for arbejdsgiverorganisationer, fagforeninger, religiøse bevægelser, politiske partier, politiske bevægelse  r samt valgte medlemmer eller opstillede kandidater til politiske forsam- linger. I forslaget til ændring af radio  - og fjernsynslovens § 76 foreslås det endvidere, at der indsættes et nyt stykke 4, hvorefter der i fjernsyn ikke må udsendes reklamer for polit iske budskaber i perioden fra  tidspunktet  for  udskrivelse  af  valg  til  politiske  forsamlinger  eller  folkeafstemninger  og  indtil afholdelsen af valget eller afstemningen. Er dato for valget eller afstemningen bekendtgjort tidligere end 3 måneder  før afholdel sen, indtræder den reklamefri periode først 3 måneder før afholdelsen af valget eller afstemningen. I  det  omfang  reklamer  for  økonomiske  interessegrupper  ikke  er  i  strid  med  disse  regler,  kan  de udsendes i henhold til radio- og fjernsynsloven.