Til lovforslag nr. L 38
Folketinget 2004-05
Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 0. december 2004
1. udkast
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af radio- og fjernsynsloven
(Politiske reklamer og forlængelse af programtilladelser)
[af kulturministeren (Brian Mikkelsen)]
1. Ændringsforslag
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. oktober 2004 og var til 1. behandling den 28. oktober 2004. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og kulturministeren sendte den 2. september 2004
dette udkast til udvalget, jf. (2003-04) alm. del bilag 689. Den 22. oktober 2004 sendte kulturministeren de indkomne
høringssvar samt et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Spørgsmål nr. S 711 og kulturministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Et <>tal i udvalget (S) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag. Hvis det stillede
ændringsforslag ikke vedtages ved 2. behandling, vil Socialdemokratiet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.
Socialdemokratiet er grundlæggende enig i lovforslagets intention om at skærpe den gældende lovgivning om politiske
reklamer i dansk fjernsyn. I forlængelse af det seneste medieforlig indgik regeringen og Dansk Folkeparti en aftale om en
svækkelse af de eksisterende regler på området. En svækkelse af en sådan betydning, at regeringen i foråret 2003 besluttede
at vende tilbage til den tidligere retstilstand. Det fremsatte lovforslag indeholder imidlertid ikke den skærpelse, regeringen
på et tidligere tidspunkt har bebudet. Faktisk det modsatte. Vedtages dette lovforslag, vil det være tilladt for såvel
økonomiske interessegrupper som religiøse anskuelser at reklamere i dansk fjernsyn, såfremt reklamen udsendes uden for
den foreslåede reklamefri periode.
Denne svækkelse af reglerne for reklamering i dansk fjernsyn kan Socialdemokratiet ikke støtte. Socialdemokratiet finder
det problematisk for et levende demokrati, at stærke økonomiske interesser på denne måde vinder afgørende fortrin i
forhold til de fleste andre interessegrupper. De elektroniske medier er stærke medier til formidling. Det skal selvfølgelig
bruges, men ikke misbruges. På denne baggrund stilles ændringsforslag nr. 1. Såfremt det foreliggende ændringsforslag
findes i strid med f.eks. Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, bør der indgås en bred politisk aftale om at
formulere et reelt alternativ til det fremsatte lovforslag. Et alternativ, der ikke indeholder den af regeringen foreslåede
svækkelse. Opnår ændringsforslaget ikke flertal, ser Socialdemokratiet sig nødsaget til at stemme imod det foreliggende
lovforslag.
Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et
mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
et <>tal (S), tiltrådt af et <>tal (<>):
Til § 1
1) I det under nr. 1 foreslåede § 76, stk. 3, indsættes efter »reklamer for« ordene: »økonomiske interessegrupper,
religiøse anskuelser og politiske anskuelser, herunder for«.
[Skærpelse af reglerne om forbud mod reklamer i fjernsyn]
Bemærkninger
Til nr. 1