Til lovforslag nr. L 38 Folketinget 2004-05 Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 0. december 2004 1. udkast Betænkning over Forslag til lov om ændring af radio- og fjernsynsloven (Politiske reklamer og forlængelse af programtilladelser) [af kulturministeren (Brian Mikkelsen)] 1. Ændringsforslag Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 20. oktober 2004 og var til 1. behandling den 28. oktober 2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og kulturministeren sendte den 2. september 2004 dette udkast til udvalget, jf. (2003-04) alm. del – bilag 689. Den 22. oktober 2004 sendte kulturministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Spørgsmål Spørgsmål nr. S 711 og kulturministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger <> Et <>tal i udvalget (S) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag. Hvis det stillede ændringsforslag ikke vedtages ved 2. behandling, vil Socialdemokratiet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling. Socialdemokratiet er grundlæggende enig i lovforslagets intention om at skærpe den gældende lovgivning om politiske reklamer i dansk fjernsyn. I forlængelse af det seneste medieforlig indgik regeringen og Dansk Folkeparti en aftale om en svækkelse af de eksisterende regler på området. En svækkelse af en sådan betydning, at regeringen i foråret 2003 besluttede at vende tilbage til den tidligere retstilstand. Det fremsatte lovforslag indeholder imidlertid ikke den skærpelse, regeringen på et tidligere tidspunkt har bebudet. Faktisk det modsatte. Vedtages dette lovforslag, vil det være tilladt for såvel økonomiske interessegrupper som religiøse anskuelser at reklamere i dansk fjernsyn, såfremt reklamen udsendes uden for den foreslåede reklamefri periode. Denne svækkelse af reglerne for reklamering i dansk fjernsyn kan Socialdemokratiet ikke støtte. Socialdemokratiet finder det problematisk for et levende demokrati, at stærke økonomiske interesser på denne måde vinder afgørende fortrin i forhold til de fleste andre interessegrupper. De elektroniske medier er stærke medier til formidling. Det skal selvfølgelig bruges, men ikke misbruges. På denne baggrund stilles ændringsforslag nr. 1. Såfremt det foreliggende ændringsforslag findes i strid med f.eks. Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, bør der indgås en bred politisk aftale om at formulere et reelt alternativ til det fremsatte lovforslag. Et alternativ, der ikke indeholder den af regeringen foreslåede svækkelse. Opnår ændringsforslaget ikke flertal, ser Socialdemokratiet sig nødsaget til at stemme imod det foreliggende lovforslag. Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Ændringsforslag Af et <>tal (S), tiltrådt af et  <>tal (<>): Til § 1 1) I det under nr. 1 foreslåede  § 76, stk. 3, indsættes efter »reklamer for« ordene: »økonomiske interessegrupper, religiøse anskuelser og politiske anskuelser, herunder for«. [Skærpelse af reglerne om forbud mod reklamer i fjernsyn] Bemærkninger Til nr. 1
1 Forslaget skærper lovforslagets bestemmelser om politiske reklamer i dansk fjernsyn. I forlængelse af det seneste medieforlig indgik regeringen og Dansk Folkeparti en aftale om en svækkelse af de eksisterende regler på området, og ændringsforslaget har til hensigt at vende tilbage til den tidligere retstilstand, så det ikke er tilladt for såvel økonomiske interessegrupper, samt religiøse anskuelser at reklamere i dansk fjernsyn, såfremt reklamen udsendes uden for den foreslåede reklamefri periode. Såfremt ændringsforslaget findes i strid med f.eks. Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, bør der indgås en bred politisk aftale om at formulere et reelt alternativ til det fremsatte lovforslag.
2   Kim Andersen (V) fmd.  Ester Larsen (V)   Leif Mikkelsen (V)   Preben Rudiengaard (V)   Louise Frevert (DF) nfmd.  Poul Nødgaard (DF)   Carina Christensen (KF)   Charlotte Dyremose (KF)   Bodil Kornbek (KD)   Jette Bergenholz Bautrup (S) Jytte Andersen (S)   Jytte Wittrock (S)   Mette Frederiksen (S)   Poul Qvist Jørgensen (S)   Ole Sohn (SF)   Naser Khader (RV)   Søren Søndergaard (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre (V) 54    * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 38 Bilagsnr. Titel 1 Høringssvar og kommenteret høringsnotat, fra kulturministeren 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Orientering om regulering af adgangen til at udsende politiske reklamer i fjernsyn, fra kulturministeren 4 Godkendt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 5 Svar på spm. S 711, om det vil være tilladt at reklamere for økonomiske interessegrupper, fra kulturministeren Bilag 2 Spørgsmål nr. S 711 og ministerens svar herpå Spørgsmålet og ministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra S. Spørgsmål nr. S 711 Stillet den 9. november 2004 Svar til folketingsmedlem Mette Frederiksen (S) fra kulturministeren. Spørgsmål nr. 711: Vil ministeren i forlængelse af orientering om regulering af adgangen til at udsende politiske reklamer i fjernsyn L 38, bilag 3, redegøre for, hvorvidt det med vedtagelsen af L 38 vil være tilladt at reklamere for økonomiske interessegrupper, såfremt disse ikke er arbejdsgiverorganisationer, fagforeninger, religiøse bevægelser, politiske partier, politiske bevægelser, valgte medlemmer til politiske forsamlinger, samt opstillede kandidater til politiske forsamlinger, og at reklameringen finder sted uden for perioden fra tidspunktet for udskrivelse af valg til politiske forsamlinger eller folkeafstemninger og indtil afholdelsen af valget eller afstemningen. Svar: Radio- og fjernsynsloven indeholder en række begrænsninger i hvilke reklamer der kan udsendes i fjernsyn. Efter lovens § 76, stk. 1, gælder, at der ikke må udsendes reklamer for tobaksprodukter eller for varer, der fortrinsvis benyttes i forbindelse med tobaksrygning, jf. lov om forbud mod tobaksreklame m.v. Der må endvidere efter lovens § 76, stk. 2, ikke udsendes reklamer for lægemidler og sundhedsydelser efter reglerne i lov om lægemidler og lov om reklamering for sundhedsydelser. I forslaget til ændring af radio- og fjernsynslovens § 76, stk. 3, foreslås det, at der i fjernsyn ikke må udsendes reklamer for arbejdsgiverorganisationer, fagforeninger, religiøse bevægelser, politiske partier, politiske bevægelser samt valgte medlemmer eller opstillede kandidater til politiske forsamlinger. I forslaget til ændring af radio- og fjernsynslovens § 76, foreslås det endvidere, at der indsættes et nyt stykke 4, hvorefter der i fjernsyn ikke må udsendes reklamer for politiske budskaber i perioden fra tidspunktet for udskrivelse af valg til politiske forsamlinger eller folkeafstemninger og indtil afholdelsen af valget eller afstemningen. Er dato for valget eller afstemningen bekendtgjort tidligere end 3 måneder før afholdelsen, indtræder den reklamefri periode først 3 måneder før afholdelsen af valget eller afstemningen.
3 I det omfang reklamer for økonomiske interessegrupper ikke er i strid med disse regler, kan de udsendes i henhold til radio- og fjernsynsloven.