MINISTERIET NOTAT 6. oktober 2004 Kommenteret høringsnotat Om udkast til lov om ændring radio- og fjernsynsloven (politiske reklamer samt forlængelse af programtilladelser) 1. Indledning Kulturministeriet udsendte den 2. september 2004 et udkast til lov om ændring af radio- og fjernsynsloven (politiske reklamer) til høring. Udkastet indeholder et forslag om, at reguleringen af adgangen til i fjernsyn at udsende politiske reklamer sker ved en to-leddet bestemmelse, som 1) indeholder et permanent forbud mod i fjernsyn at udsende reklamer for eller fra politiske partier, politiske bevægelser, valgte medlemmer samt opstillede kandidater til politiske forsamlinger, og som 2) indeholder et temporært forbud mod udsendelse af reklamer for politiske budskaber i perioden fra tidspunktet for udskrivelse af valg til politiske forsamlinger eller folkeafstemninger og indtil afholdelsen af valget eller afstemningen. Er dato for valget eller afstemningen bekendtgjort tidligere end 3 måneder før afholdelsen, indtræder den reklamefri periode først 3 måneder før afholdelsen af valget eller afstemningen. Kulturministeriet udsendte endvidere den 13. september yderligere et udkast til lov om ændring af radio- og fjernsynsloven (forlængelse af programtilladelser) til høring. Udkastets formål er at give de lokale radio- og fjernsynsnævn mulighed for at forlænge tilladelser til lokal programvirksomhed, der er udstedt før den 1. januar 2003. Fristen for afgivelse af bemærkninger blev fastsat til henholdsvis den 24. september 2004 og den 22. september 2004. Udkastene blev udsendt til i alt 97 ministerier, institutioner, organisationer m.v. samt til de lokale radio- og tv-nævn. Ministeriet har modtaget  29 høringssvar vedrørende udkastet om politiske reklamer og 33 høringssvar vedrørende  udkastet  om  forlængelse  af  programtilladelser.  Der  henvises  til  vedlagte  høringsliste,  hvor  de høringsinstanser, der har svaret, er markeret med fed skrift. I  det  følgende  redegøres  der  kortfattet  for  hovedsynspunkterne  i  de  modtagne  høringssvar,  og  der  knyttes kommentarer dertil. I det omfang bemærkningerne relaterer sig til enkelte bestemmelser, er disse anført. Forslag til sproglige og lignende præciseringer er ikke omtalt i denne sammenhæng. Notatet  er  disponeret  således,  at  det  først  gennemgår  høringssvar  vedrørende  politiske  reklamer  og  dernæst høringssvar vedrørende forlængelse af programtilladelser. 2. Høringssvar vedrørende politiske reklamer 2.1 DR, Københavns Kommune, Forbrugerrådet, Finansministeriet, Forbrugerombudsmanden, Det Danske Filminstitut, Socialministeriet,  Dansk  Industri,  Det  Centrale  Handicapråd,  Horsens  Kommune,  Hovedstadens  Udviklingsråd, Justitsministeriet, Den Kristne Producent Komité, Ringe Kommune og Farum kommune har ingen bemærkninger eller  alene  sproglige  bemærkninger  til  forslaget  om  regulering  af  adgangen  til  i  fjernsyn  at  udsende  politiske reklamer. 2.2 TvDanmark og Danske Dagblades Forening finder, at restriktionerne for udsendelse af politiske reklamer i fjernsyn bør ophæves. Kulturministeriet er uenig i det fremsatte synspunkt. Forslaget imødekommes derfor
ikke. 2.3 Ministeriet for videnskab, teknologi og udvikling, Dansk Journalistforbund, Samarbejdsforum for danske lyttere og seere samt Sammenslutningen af Lokale Radio- og TV-stationer foreslår, at der fastsættes ensartede regler for i hvert fald de elektroniske medier. Kulturministeriets kommentar: Kulturministeriet deler den opfattelse, at der, så vidt det er muligt, skal fastsættes horisontale regler. Imidlertid finder ministeriet, at særlige forhold gør sig gældende ved udsendelse i fjernsyn, og at der  derfor  er  grundlag  for  at  fravige  udgangspunktet.  Der  henvises  herved  til  fjernsynsmediets  store gennemslagskraft og til, at det er muligt at lukke et internetvindue eller bladre videre i et trykt medie. Med hensyn til politiske reklamer i radio, har ministeriet ikke fundet, at dette medie bør omfattes af den foreslåede lovregulering, idet det gennem en længere årrække  har været tilladt at udsende politiske reklamer heri, uden at det har givet anledning til debat.
2.4 Aalborg  lokalnævn    foreslår,  at  det  bliver  Radio-  og  tv-nævnet,  som  skal  tage  stilling  til  eventuelle  fremtidige bedømmelser af lovligheden af udsendte politiske reklamer. Kulturministeriets  kommentar:  Efter  radio-  og  fjernsynslovens  §  44,  stk.  1,  nr.  2,  træffer  Radio-  og  tv-nævnet afgørelse i sager om radio- og fjernsynsreklamers indhold. Det følger endvidere af § 14 i bekendtgørelse om Radio- og tv-nævnets forretningsorden, at nævnet kan behandle sager på grundlag af modtagne klager eller på grundlag af en beslutning om at tage en sag op af egen drift. Retstilstanden er således allerede indrettet på den måde, som efterlyses. 2.5 Københavns Universitet v/Jonas Christoffersen  finder, 1) at det bør fremgå af lovforslaget, hvorfor der alene foreslås ændringer med hensyn til politiske reklamer og ikke med hensyn til de øvrige elementer i lovens § 76, og 2) at der er mulighed for at have et mere omfattende forbud mod politiske reklamer end det, som er foreslået i udkastet. Kulturministeriets kommentar: Med hensyn til synspunktet om, at lovudkastet tillige bør forholde sig til religiøse reklamer  bemærkes,  at  der  i  lovudkastets  almindelige  bemærkninger  er  redegjort  nærmere  for  omfanget  og afgrænsningen af lovforslaget samt tillige om baggrunden herfor. Det fremgår heraf bl.a., at de politiske drøftelser i juni  2003  angående  udsendelse  af  reklamer  alene  angik  politiske  reklamer  –  drøftelserne  omfattede  ikke  den gældende bestemmelses led om arbejdsgiverorganisation, fagforeninger og religiøse bevægelser. Vedrørende bemærkningen om, at det er muligt at etablere et bredere forbud mod udsendelse af politiske reklamer, og at det er muligt at have som udgangspunkt, at reklamer for politiske budskaber ikke er tilladte, bemærkes, at Kulturministeriet har overvejet den model, som skitseres i høringssvaret. Kulturministeriet besluttede imidlertid, efter drøftelse med Justitsministeriet, at forlade modellen, idet den efter ministeriets opfattelse forudsætter, at der i lovbemærkningerne  og  eventuelt  i  en  efterfølgende  bekendtgørelse  skal  redegøres  nøje  for,  hvilke  hensyn  der konkret  kan  føre  til,  at  en  reklame  ikke  må  udsendes  i  fjernsynet.  Udformning  af  sådanne  hensyn  vil,  efter ministeriets  opfattelse,  næppe  kunne  ske  med  den  fornødne  præcision.  Modellen  vil  således  mest  sandsynligt efterlade fjernsynsforetagender med manglende retningslinjer for, under hvilke omstændigheder en reklame, på trods af udgangspunktet, alligevel ikke må udsendes i fjernsyn. 2.6 Danske  reklame-  og  relationsbureauers  brancheforening  finder,  at  lovudkastet  nærmest  er  i  strid  med  Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Kulturministeriets    kommentar:    Ministeriet    deler    efter    en    gennemgang    af    Den    Europæiske Menneskerettighedskonvention og Domstolens praksis vedrørende adgangen til at udsende politiske reklamer, ikke foreningens synspunkt om, at lovudkastet er i strid med konventionen. 2.7 TV 2/DANMARK A/S foreslår, at den danske regulering har samme ordlyd som i EF-direktivet ”Fjernsyn uden grænser”. Kulturministeriets kommentar: På baggrund af de politiske drøftelser i bl.a. Folketinget samt gennemgangen af Den Europæiske  Menneskerettighedskonvention  finder  ministeriet,  at  der  bør  reguleres  specifikt  mod  udsendelse  af politiske reklamer i fjernsynet. 2.8 Danske reklame- og relationsbureauers brancheforening, TV 2/DANMARK A/S og Danske Dagblades Forening henleder opmærksomheden på, at den foreslåede ordlyd af lovteksten vil betyde, at de omfattede organisationer m.v. også vil blive afskåret fra at reklamere for alt andet end organisationen m.v. selv, og at organisationer m.v. således ikke kan reklamere for almen samfundsinformation om moral, etik og miljø. Kulturministeriets  kommentar:  At  lovudkastet  reelt  indebærer  en  skærpelse  af  arbejdsgiverorganisationers, fagforeningers og religiøse bevægelsers adgang til at ytre sig kommercielt på fjernsyn, har ikke været hensigten.
Kulturministeriet foreslår derfor, at ordene: ”eller fra” udgår i forslaget til § 76, stk. 3. 3. Høringssvar vedrørende forlængelse af programtilladelser 3.1 Farum  Kommune,  Fredensborg-Humlebæk   Kommune,  Ålborg  Kommune,   Frederikshavn  Kommune,   DR, Amtsrådsforeningen, Bryggeriforeningen, TV 2/DANMARK A/S, Forbrugerrådet, Hvidovre Kommune, Ministeriet for   Familie-   og   Forbrugeranliggender,   Ringe   Kommune,   Odense   Kommune,   Danske   Reklame-   og Relationsbureauers  Brancheforening,  Københavns  Kommune,  Filminstituttet,  Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet, Det Centrale Handicapråd,  Forbrugerombudsmanden, HUR, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Socialministeriet,  ITEK,  Jonas  Christoffersen  og  Horsens  Kommune  har  ingen  bemærkninger  til  forslaget  om forlængelse af tilladelse til udøvelse af lokal programvirksomhed. 3.2 Den Kristne Producent Komité,Sammenslutningen af Lokale Radio- og TV-Stationer og Danske Dagblades Forening finder det uhensigtsmæssigt, at der sker korte forlængelser af tilladelserne, og at dette betyder udsættelse af nye ansøgningsrunder. Kulturministeriets  bemærkninger:    Det  er  nødvendigt  af  hensyn  til  den  samlede  gennemførelse  af  en  ny lokalradio/tv-ordning, at udløbstidspunktet for lokalradio- og lokal-tv-tilladelserne kan koordineres. Tidsperspektivet for  den  kommende  lovrevisionen  bunder  i,  at  revisionen  er  forbundet  med  en  række  analyser  og  politiske beslutninger, der er nødvendige at gennemføre, før der fremsættes lovforslag. 3.3 Finansministeriet efterlyser i lovbemærkningerne en beskrivelse af bl.a. de økonomiske og administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner. Ministeriet finder det – bl.a. af hensyn til et eventuelt efterfølgende DUT-krav – afgørende at få skabt et overblik over, om kommunerne med lovændringen forventes at have færre udgifter til at udstede nye programtilladelser. Kulturministeriets bemærkninger:   Kulturministeriet finder, at den udgiftslettelse, kommunerne vil opleve som følge af lovændringen, er marginal. Dette forhold vil blive omtalt i bemærkningerne. 3.4 Justitsministeriet foreslår, at der i de almindelige bemærkninger bliver indsat en henvisning til den gældende § 98, stk. 2, samt til bekendtgørelsen i de afsnit, der vedrører tilladelsesperiodens længde. Kulturministeriets bemærkninger:   Forslaget imødekommes. 3.5 TvDanmark anfører i sit høringssvar, at de ikke-kommercielle tv-stationer, der har så gamle tilladelser, at de ikke sender i vinduet fra kl. 9-12, ved en forlængelse uden ændring af sendetidspunkter, medfører en udsættelse af den periode, hvor networkingstationen kan opnå rådighed over sendetiden uden for vinduet fra kl. 9-12. TvDanmark henstiller derfor til, at ministeren tager højde for dette i enten loven eller i den kommende bekendtgørelse. Kulturministeriets  bemærkninger:    En  forlængelse  af  en  eksisterende  tilladelse  vil  efter  ministeriets  opfattelse medføre, at forlængelsen sker på baggrund af den gældende lovgivning. Dette medfører, at vinduerne i forbindelse med en eventuel forlængelse af tilladelserne skal flyttes til tidsrummet kl. 9-12 i henhold til de gældende regler. 3.6 SBS Radio A/S anbefaler, at bemærkningerne til forslagets § 1 ændres således, at de lokale nævn bliver pålagt at
forlænge de eksisterende tilladelser for lokalradioer på de samme vilkår, som var gældende ved udstedelsen af tilladelsen. Kulturministeriets bemærkninger:   Kulturministeriet skal bemærke, at tilladelserne som udgangspunkt forlænges på de gældende vilkår. Dette vil blive indsat i bemærkningerne. Kulturministeriet skal ligeledes bemærke, at det er hensigten, at de lokale nævn – i lighed med tilladelser udstedt efter 1. januar 2003 – skal have valgfrihed med hensyn til, om der skal ske forlængelse eller opslag. 3.7 Samarbejdsforum for  Danske Lytter- og Seerforeninger kan anbefale den foreslåede ændring, men ser gerne de lokale nævn opretholdt. Kulturministeriets bemærkninger: Emnet ligger uden for høringstemaet. Det fremgår af tillægsaftale nr. 3 af 17. juni 2004 til medieaftalen, at de lokale nævn nedlægges senest pr. 31. december 2006. 4. Bilag 1. justeret lovudkast 2. materiale vedrørende politiske reklamer 3. materiale vedrørende forlængelse af programtilladelser