SF kan støtte tankegangen, som ligger i det her forslag.
Det er en tankegang, der, når det drejer sig om den første del, går ud på, at vi ikke skal risikere, at økonomiske interesser eller andre former for interesser kan påvirke valget på en sådan måde, at de, der har penge, og de, der har økonomisk styrke, kan få et bestemt resultat ud af det.
Det er derfor, vi i Danmark altid har haft en lovgivning, som sikrede os mod, at der kunne være, hvad man kan kalde politisk bestemte reklamer, og sikrede os mod risikoen for, at denne form for reklamer kunne påvirke valg og dermed i virkeligheden være i modstrid med folkestyrets ånd. I forhold til dette hensyn er der jo også hensynet til, at ytringsfriheden er, om man vil, næsten hellig.
Det er altså de to hensyn, der skal vejes mod hinanden, og det, som man har gjort med forslaget her, er at lave et forslag, der indebærer, at man nu sikrer sig, at man tager hensyn til ytringsfriheden i henhold til menneskerettighederne, samtidig med at man sikrer, at der kan være en begrænsning i form af, hvad man må ytre, og hvem der må ytre, både generelt og i forbindelse med et folketingsvalg.
Der vil vi godt have undersøgt lidt nærmere, i hvilket omfang man er nødt til at nøjes med den begrænsning, som ligger her. Den begrænsning, som vi egentlig synes man godt kunne undersøge lidt nærmere, er, om også virksomhedsinteresser og sådan nogle ting kunne indgå, for det er jo ikke kun et spørgsmål om, at f.eks. Dansk Arbejdsgiverforening eller LO finansierer en reklamekampagne, det kunne jo også være, at det var i forbindelse med, at en virksomhed gjorde det.
Det er svært somme tider at skelne mellem de her ting, og der vil vi godt have undersøgt nærmere, i hvilket omfang dette ville være i strid med menneskerettighederne. For selvfølgelig ønsker vi også at handle fuldstændig i overensstemmelse med det, som er menneskerettighederne på det område, fordi ytringsfriheden er så afgørende og så vigtig i denne her sammenhæng. Men vi vil godt have det undersøgt og belyst nærmere i forbindelse med udvalgsarbejdet.
Den del, som er ny, nemlig stk. 4, synes vi er meget fornuftig, meget rigtig, og derfor har vi slet ikke problemer med den del.
Når det drejer sig om lokalradio- og lokal-tv-sendetilladelse, er det, der foreslås her, jo altså en nødvendighed. Vi kan ikke komme uden om at gennemføre det, men der er i hvert fald brug for, at man snarest muligt får - kan man sige - permanente ordninger på det her felt, i stedet for at man bare forlænger ordninger, som kendes. Så derfor regner jeg med, at det her er noget, der skal virke i kort tid, og at man får lavet mere permanente ordninger på det her område.
Det er med et forbehold, at vi støtter forslaget, når det drejer sig om den første del, men ellers er vi principielt tilhængere af det, som vedrører første del. Så vi ser frem til udvalgsarbejdet med henblik på at få afklaret de ting, som vi er i tvivl om hvorvidt vi eventuelt kan gå længere med.