Skatteministeriet   J.nr. 2004-311-0067 Den Til Folketingets Skatteudvalg Ad  L  33  –  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige  skattelove (Justering af reglerne om pensionsordninger) Hermed fremsendes i 5 eksemplarer et ændringsforslag, som jeg ønsker at stille ved 2. behandlingen af ovennævnte lovforslag.                Kristian Jensen /Birgitte Christensen
Ændringsforslag til 2. behandlingen af Forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Justering af reglerne om pensionsordninger) – L 33 Til § 2 1) Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer: ” 01. Efter § 53 B indsættes: ”§ 53 C.   §  53  A,  stk. 2  og  3, finder tilsvarende anvendelse på sikkerhedsstillelse eller lignende for et løfte om pension som nævnt i § 53 A, stk. 1, nr. 6, der sker i aktiver, der ikke er omfattet af sidstnævnte bestemmelse  . [Udvidelse  af    værnet  mod  uafdækkede  pensionstilsagn,  der  stiller direktøren på samme måde som ved en almindelig pensionsordning] 2) Nr. 9 affattes således: ”9. I  § 56 indsættes som stk. 6: ”Stk. 6.    Overføres livsforsikring m.v. til sikkerhed for et løfte om pension (pensionstilsagn) som nævnt i § 53 A, stk. 1, nr. 6, eller § 53 C, eller ophører en allerede etableret sikkerhed for et løfte om pension, medregnes værdien på henholdsvis overførsels- eller ophørstidspunktet af det aktiv, som ligger til grund for sikkerhedsstillelsen i den skattepligtige indkomst hos den pågældende direktør, henholdsvis arbejdsgiveren.”” [Præcisering af den foreslåede ændring til pensionsbeskatningslovens § 56] Til § 5 3) I det under nr. 2 foreslåede  stk. 12, 5. pkt., ændres ”udgangen af 2004” til: ”1. april 2005”. [Forlængelse af fristen for, hvornår der skal være truffet beslutning om, at den ændrede beskatning skal have tilbagevirkende kraft til 1. januar 2004] Til § 7 4) I § 7, stk. 2, ændres ”§ 2, nr. 1-7” til: ”§ 2, nr. 1-8”, og ”§ 2, nr. 9” ændres til: ”§ 2, nr. 10”.
[Konsekvensændring af virkningsbestemmelsen knyttet til værnet mod uafdækkede pensionstilsagn, der stiller direktøren på samme måde som ved en almindelig pensionsordning] Bemærkninger Til nr. 1 og 2 Hvis en direktør får stillet sikkerhed for et uafdækket tilsagn i form af en kapitallivsforsikring  eller  en  pensionskasseordning  m.v.,  beskattes  efter lovforslaget  indbetalinger  til  og  afkast  af  denne  ordning.  Stilles sikkerheden  i  form  af  en  garantiforsikring,  beskattes  indbetalingerne  til denne  forsikring.  Lovforslaget  er  udarbejdet  med  inspiration  i  de ligningsrådssager, der har været om emnet. Som sagerne er blevet forelagt Ligningsrådet, har det alene været forsikringsprodukter m.v. som nævnt ovenfor, der er blevet tænkt anvendt som sikkerhed.     Skatteministeriet er i forbindelse med høringen om forslagets § 2 om de uafdækkede  ordninger  imidlertid  blevet  opmærksom  på,  at  også  andre aktivtyper end de i forslaget nævnte vil kunne anvendes i den konstruktion, som forslaget søger at sætte en stopper for. Der kan f.eks. stilles sikkerhed i form af en helt almindelig bankkonto. Resultatet er det samme: Det uafdækkede tilsagn afdækkes ad omveje, og den pågældende direktør bibeholder muligheden for lempelig beskatning efter ligningslovens § 7 O. For at gøre hullukningen effektiv, foreslås det derfor at udvide forslaget, så det også omfatter andre aktivtyper end de i forslaget nævnte, der stilles til sikkerhed for et uafdækket pensionstilsagn. Der foreslås således indsat en ny § 53 C i pensionsbeskatningsloven, hvorefter reglerne i § 53 A, stk. 2, og 3, om beskatning af indskud på og afkast af visse forsikringer og pensionskasseordninger finder tilsvarende anvendelse på aktivtyper, som ikke er omfattede af den foreslåede ny bestemmelse i § 53 A, stk. 1, nr. 6,  men som stilles til sikkerhed for et uafdækket pensionstilsagn.   Det foreslås tilsvarende at justere den foreslåede ændring af pensionsbeskatningslovens § 56, hvorefter direktøren er indkomstskattepligtig af kapitalforsikringens eller pensionskasseordningens m.v. værdi på sikkerhedsstillelsestidspunktet, så reglen også gælder sikkerhedsstillelse med andre aktivtyper end de i § 53 A, stk. 1, nr. 6, nævnte.   Er der eksempelvis tale om en bankkonto, der stilles til sikkerhed, vil direktøren skulle beskattes af kontoens indestående på sikkerhedsstillelsestidspunktet, og direktøren skal ligeledes beskattes af afkastet på kontoen, så længe sikkerhedsstillelsen løber. Tilsvarende gælder en anden mulig aktivtype såsom fast ejendom. Her vil direktøren blive beskattet af ejendommens værdi på sikkerhedsstillelsestidspunktet, ligesom et evt. afkast vil skulle beskattes hos direktøren.
Med den foreslåede § 53 C og ændringen af § 56, vil direktøren herefter – uanset  valg  af  aktivtype  som  sikkerhedsstillelse  –  blive  beskattet  af fordelen heraf. Foreningen af Statsautoriserede Revisorer har i sit høringssvar tilkendegivet, at den oprindeligt foreslåede ændring af pensionsbeskatningslovens § 56, stk. 2, hvorefter direktøren ifølge bemærkningerne gøres indkomstskattepligtig af kapitalforsikringen eller pensionskasseordningens værdi på sikkerhedsstillelsestidspunktet, ikke helt klart synes at have denne virkning. Foreningen anbefaler derfor at tydeliggøre lovteksten, så den svarer til bemærkningerne. Foreningen anfører endvidere, at der ikke i ændringen af § 56, stk. 2, eller andetsteds  i  lovforslaget  ses  at  være  hjemmel  til  en  udtalelse  i bemærkningerne    om,    at    arbejdsgiveren    tilsvarende    bliver indkomstskattepligtig  af  ordningens  værdi,  hvis  sikkerhedsstillelsen ophører. På  baggrund  heraf  foreslås  §  56  ændret  således,  at  beskatningen  på sikkerhedsstillelsestidspunktet reguleres i et nyt § 56, stk. 6. Lovteksten bringes dermed i overensstemmelse med bemærkningerne. Til nr. 3 For dels at give pensionsinstitutterne længere tid til at lokalisere de forsikringstagere og pensionsopsparere, som vil kunne have gavn af forslaget, dels at give de pågældende forsikringstagere og pensionsopsparere den nødvendige tid til at overveje konsekvenserne af den ændrede beskatning, foreslås det at forlænge fristen for, hvornår der skal være truffet beslutning om, at valget af beskatning efter pensionsbeskatningslovens § 53 A eller § 53 B skal have tilbagevirkende kraft til den 1. januar 2004. Efter forslaget skal beslutningen være truffet inden 1. april 2005. Til nr. 4 Der er tale om en konsekvensændring af virkningsbestemmelsen knyttet til beskatningen af sikkerhedsstillelse m.v. for uafdækkede pensionstilsagn.  
Ændringer i forhold til gældende lov og lovforslag L 33 Gældende formulering Lovforslaget Ændringsforslaget Pensionsbeskatningsloven § 56. --- Stk. 2. Reglerne i stk. 1 omfatter også ydelser i form af overdragelse af ejendomsretten til livsforsikring m.v. samt udbetaling af forsikringssum m.v. til en anden end ejeren eller den, der efter ejerens død i henhold til bestemmelserne i policen m.v. er berettiget til de pågældende udbetalinger. --- Lov nr. 429 af 26. juni 1998 9. I § 56, stk. 2, indsættes efter ”livsforsikring    m.v.”:    ”, sikkerhedsstillelse som nævnt i § 53 A, stk. 1, nr. 6”. 2. § 6 indsættes efter stk. 11 som nyt stykke: ” Stk.  12.  En  forsikringstager eller pensionsopsparer, der har en forsikring eller pensionsordning,    der    er oprettet eller erhvervet før den 18.  februar  1992,  kan  med virkning    fra    og    med indkomståret 2004 vælge, at § 1,  nr.  4,  5,  6  og  7,  finder anvendelse   på   forsikringen eller pensionsordningen, såfremt pensionsbeskatningslovens  § 53 A eller § 53 B i øvrigt er anvendelig   på   forsikringen Til § 2 1) Efter    nr.    7 indsættes   som   nyt nummer: ” 01. Efter § 53 B indsættes: ”§ 53 C.   § 53 A, stk. 2 og  3,  finder  tilsvarende anvendelse sikkerhedsstillelse    eller lignende  for  et  løfte  om pension som nævnt i § 53 A, stk. 1, nr. 6, der sker i aktiver,   der   ikke   er omfattet   af   sidstnævnte bestemmelse. 2)    Nr. 9 affattes således: ”9.  I   §  56  indsættes  som stk. 6: ”Stk. 6. Overføres livsforsikring   m.v.   til sikkerhed  for  et  løfte  om pension  (pensionstilsagn) som nævnt i § 53 A, stk. 1, nr.  6,  eller  §  53  C,  eller ophører    en    allerede etableret  sikkerhed  for  et løfte om pension, medregnes   værdien   på henholdsvis   overførsels- eller  ophørstidspunktet  af det  aktiv,  som  ligger  til grund for sikkerhedsstillelsen  i  den skattepligtige    indkomst hos    den    pågældende direktør, henholdsvis arbejdsgiveren.”” Til § 5 3)   I   det   under   nr.   2 foreslåede  stk.  12,  5.  pkt., ændres    ”udgangen    af 2004” til: ”1. april 2005”.
eller pensionsordningen. Valget  er  bindende  og  skal træffes  inden  den  1.  januar 2006  eller  i  forbindelse  med indtræden  af  fuld  skattepligt her  til  landet.  Valget  skal inden for fristen i 2. pkt. enten meddeles Told- og Skattestyrelsen eller forsikringsselskabet     m.v., såfremt     dette     indgiver oplysninger    til  de  statslige told-  og  skattemyndigheder efter  skattekontrollovens  §  8 B. Valget får i så fald virkning fra og med det tidspunkt, hvor Told- og Skattestyrelsen eller forsikringsselskabet  m.v.  får oplysningen.   De   personer, som inden udgangen af 2004 træffer   beslutning   om,   at pensionsbeskatningslovens  § 53 A eller § 53 B skal finde anvendelse   på   forsikringen eller  pensionsordningen,  kan vælge,  at  beslutningen  får virkning fra og med 1. januar 2004. I så fald gives Told- og Skattestyrelsen eller forsikringsselskabet     m.v. oplysning herom.” § 7.--- Stk.   2.   §   2,   nr.   1-7,   har virkning  for  præmier  eller bidrag,   der   indbetales   på datoen    for    lovforslagets fremsættelse eller senere, samt afkast  heraf.  §  2,  nr.  9,  har virkning for sikkerhedsstillelse  og  ophør heraf, der sker på datoen for lovforslagets    fremsættelse eller senere.   --- Til § 7     4) I § 7, stk. 2, ændres ”§ 2, nr. 1-7” til: ”§ 2, nr. 1-8”, og ”§ 2, nr. 9” ændres til: ”§ 2, nr. 10”.