Til lovforslag nr. L 32 Folketinget 2004 - 05 Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 1. december 2004 Betænkning over Forslag til lov om ændring af momsloven (Justering af momsreglerne for indførsel af visse magasiner, tidsskrifter m.v.) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  7.  oktober  2004  og  var  til  1.  behandling  den  21.  oktober  2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 30. juni 2004 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 570 og 678 (folketingsåret 2003 -04). Den   10.   september   2004   sendte   skatteministeren   de   indkomne   høringssvar   til   udva lget.   De indkomne  høringssvar  samt  Skatteministeriets  kommentarer  hertil  er  kort  gengivet  i  et  skema  i lovforslagets bemærkninger. Skriftlige henvendelser Udvalget  har  i  forbindelse  med  udvalgsarbejdet  modtaget  skriftlige  henvendelser  fra  Grafisk Arbejdsgiverforening og De Grafiske Fags Leverandørforening af 1927. Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser. Deputationer Endvidere  har  Grafisk  Arbejdsgiverforening  mundtligt  over  for  udvalget  redegjort  for  deres holdning til lovforslaget. Spørgsmål Udvalget   har   stillet   5  spørgsmål   til   skatteministeren   til   skriftlig   besvarelse,   som   denne   har besvaret. 2. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF, KF og KD) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændre  t. Et mindretal i udvalget (S, SF, RV og EL) vil stemme hverken for eller i mod lovforslaget ved 3. behandling. Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget noterer sig, at  der  ved  §  20-spørgsmål  nr.  S  3383  af  21.  ma  j  2003  og  igen  ved  §  20-spørgsmål  nr.  S  31  af  7. oktober 2004 er blevet sat fokus på, hvorledes der gennem en udnyttelse af eksisterende EU -regler for   momsfritagelse   af   erhvervsmæssige   småforsendelser   fra   steder   uden   for   EU   kan   ske   en
2 omgåelse  af  de  danske   momsregler.  Da  der  er  tale  om  en  trafik,  der  i  de  senere  år  har  fået  et betydeligt omfang, er det positivt, at regeringen nu vil søge at lukke dette hul i momsreglerne. Imidlertid er forslaget udformet således, at det ikke lukker momshullet. Det flytter b are problemet. Men  hvad  værre  er,  så  skaber  det  en  helt  uholdbar  konkurrenceforvridning  mellem  de  grafiske virksomheder,  der  får  trykt  deres  publikationer  i  et  EU -land,  og  dem,  der  foretager  trykning  i  et ikke-EU-land.  Forslaget,  som  det  er  udformet,  vil  således  øge  tilskyndelsen  for  danske  grafiske virksomheder  til  at  flytte  væ  sentlige  dele  af  deres  aktiviteter  til  ikke-EU-lande  som  f.eks.  Norge, Schweiz  og  Rusland.  Det  sker  ved,  at  de  virksomheder,  der  i  dag  trykker  deres  blade  i  Danmark eller   et   andet   EU-land,   og   som   hidtil   har   benyttet   omgåelsesmulighederne   i   de   eksisterende momsregler,   den   så kaldte   Ålandsmodel,   efter   de   meldi  nger,   der   er   kommet   fra   den   grafiske branche,  må  påregnes  at  ville  imødegå  et  bortfald  af  den  hidtidige  momsfritagelse  gennem  en udflytning  til  et  ikke-EU-land.  Desuden  må  det  påregnes,  at  de  virksomheder,  hvis  blade  hidtil  er blevet trykt og distribueret i Danmark, i stor udstrækning også vil flytte trykningen til et ikke   -EU- land for at imødegå denne konkurrenceforvridning. Dette in  citament til udflytning af produktionen til  et  ikke-EU-land  forstæ  rkes  yderligere  af,  at  der  for  tiden  er  stor  ledig  kapacitet  i  den  grafiske branche i Europa og andre steder, ligesom udnyttelse af den moderne teknologi  gør en u dflytning ganske enkel. Lovforslaget udgør derfor en alvorlig trussel mod danske arbejdspladser i den grafiske branche  – umiddelbart i en stø rrelsesorden på ca. 300 arbejdspladser. Det er ikke acceptabelt. Da  ministeren  i  sine  svar  til  udvalget  ikke  på  overbevisende  måde  har  kunnet  i  mødegå  disse argumenter,   kan   Socialdemokratiet,   Socialistisk   Folkeparti   og   Enhedslisten   ikke   medvirke   til lovfor- slagets gennemførelse. Vi mener, at regeringen i stedet må arbejde på en generel ændring af EU’s momsregler, således at der   indføres   et   genere lt   princip   om,   at   momsbelægningen   sker   i   forbrugslandet,   uanset   hvor produktet   eller   ydelsen   leveres   fra,   således   som   det   også   er   sket   på   andre   områder   af græ  nseoverskridende aktiviteter. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit  og  Siumut  var  på  tidspunktet for  betænkningens  afgive  lse ikke  repræsenteret  med  medlemmer  i  udvalget  og  havde  dermed  ikke  adgang  til  at  komme  med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
3 Lars Christian Lilleholt (V)   Peter Christensen (V)   Freddy Dam (V) nfmd. Svend Aage Jensby (V)   Mikkel Dencker (DF)   Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF) Else Theill Sørensen  (KF)   Jann Sjursen (KD)   Erik Mortensen (S)   Henrik Sass Larsen (S) Jacob Buksti (S)   Jens Peter Vernersen (S) fmd.   Sophie Hæstorp   Andersen (S) Morten Homann (SF)   Margrethe Vestager (RV)   Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UGF) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 32 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat  , fra skatteministeren 3 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 2 Henvendelse af 30/9-04 fra Grafisk Arbejdsgiverforening 4 Henvendelse af 4/11-04 fra De Grafiske Fags Leverandørforening af 1927 5 Kommentar til henvendelse af 30/9-04 fra Grafisk Arbejdsgiverforening, fra skatteministeren 6 Talepapir fra Grafisk Arbejdsgiverforenings foretræde den 10/11  -04. 7 Kommentar til henvendelsen af 4/11-04 fra De Grafiske Fags Leverandørforening af 1927, fra skatteministeren 8 1. udkast til betænknin  g 9 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 32 Spm.nr. Titel 1 Spm. om regeringens principielle holdning til, at momsbetaling skal pålægges i forbrugerlandet og ikke i oprindelseslandet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om at bekræfte, at lovforslaget virker som en blåstempling af den trafik over f.eks. Ålandsøerne eller Norge, som lovforslaget ellers sigter mod at stoppe, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm., om lovforslaget ikke har den medfølgende bivirkning, at trykkerivirksomhed flyttes til ikke EU-lande og dermed påfører danske arbejdspladser negative konsekvenser, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om at redegøre for, i hvilket omfang lovforslaget medfører   et økonomisk tab for den type magasiner og blade, som sidste år fik beskåret portostøtten, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om udflytning af danske grafiske arbejdspladser til ikke-EU- lande, til skatteministeren, og ministerens svar herpå