Skatteministeriet                                      J.nr. 2004-711 - 0029   Den Til Folketingets Skatteudvalg L 31 –  forslag til lov om ændring af skattekontrolloven og lov om opkrævning     af     skatter     og     afgifter     m.v.     (Digitaliseri  ng     af regnskabsoplysninger, ophævelse af virksomheders underretningspligt samt afskaffelse af kildeskattebøderne). Hermed  fremsendes  ændringsforslag,  som  jeg  ønsker  at  stille  til  2. behandlingen af L 31 Kristian Jensen /K.-H. Ludolph
Skatteministeriet                                                                                                   J.nr. 2004-711 - 0029 den 9. november 2004 Ændringsforslag                                                                          til 2.  behandlingen  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  skattekontrolloven  og opkrævningsloven  (Digitalisering  af  regnskabsoplysninger,  ophævelse  af virksomheders  underretningspligt  samt  afskaffelse  af  kildeskattebøderne) (L 31)                                                                       Til § 3 1.    § 3 affattes således: ”  § 3. Loven træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i Lovtidende. Stk.  2.  §  1,  nr.  4  –   11,  13  –  29  har  virkning  fra  og  med  1.  januar  2006.” [Udskydelse af ophævelsen af virksomhedernes underretningspligt  ]                                              Bemærkninger til ændringsforslaget Til ændringen under nr. 1 Ifølge   forslaget   §   3   t ræder   loven   i   kraft   dagen   efter   offentliggørelsen   i Lovtidende.   Dette   indebærer,   at   forslagets   bestemmelser   om   ophævelse   af virksomhedernes  underretningspligt  over  for  ansatte  og  kunder,  jf.  forslagets  § 1, nr. 4 –11, og nr. 13    – 29,  får virkning for indbe rettede oplysninger vedr. 2004. Det  er  imidlertid  fundet  hensigtsmæssigt  at  udskyde  ikrafttrædelsen  af  denne del af forslaget ét år. Samtidig vil der administrativt blive etableret en ordning, der gør det muligt for borgerne  for  ét  år  ad  gangen  at  tilvæl  ge  en  papirudgave  af  virksomhedernes indberettede  oplysninger  til  ToldSkat,  d.v.s.  modtage  et  print  af  oplysningerne fra    den    elektroniske    skattemappe    pr.    1.    marts   således   at    borgerne    har oplysningerne ved modtagelsen af selvangivelsen. En  sådan  tilvalgso rdning  tænkes  etableret  derved,  at  der  i  forbindelse  med udsendelsen af forskudsopgørelsen  – første gang i efteråret 2005 -  vedlægges et særligt    bilag  (markeret  ved  en  anden   farve),   som  gør  opmærksom  på,  at borgeren ved at anvende en ”TastSelv -telefon” k an få tilsendt en papirudgave af de indberettede oplysninger til brug for årets selvangivelse.
Et  sådant  særligt  bilag  vil  blive  udsendt  sammen  med  forskudsopgørelsen  i  en årrække, hvorefter ordningen kan tages op til revision. Hvornår denne revision skal  ske,  bør  bl.a.  ses  i  lyset  af  antallet  af  borgere,  der  har  benyttet  sig  af tilvalgsmuligheden.   Med den foreslåede tilvalgsordning får borgerne på en enkel måde mulighed for at  tilkendegive  over  for  ToldSkat,  at  de  på  forhånd  ønsker  en  papirudgave  til brug for udfyldelsen af det kommende  års selvangivelse. Herved sikres det, at selv  borgere,  der  ikke  er  fortrolige  med  it,  ikke  lades  i  stikken.  Man  gør  fra myndighedernes side en særlig indsats over for denne gruppe ved at tilbyde dem en mulighed for fortsat at få en papirudgave. Når  man  kommer  tættere  på  selvangivelsestidspunktet -  dvs.  omkring  februar måned  – vil Told   - og Skattestyrelsen gennemføre en annoncekampagne mv. for på ny at gøre opmærksom på ordningen. Udsendelse af et selvstændigt bilag v  edlagt forskudsopgørelsen skønnes at koste ca. 700.000 kr. årligt i papir - og portoudgifter. I    det    fremsatte    lovforslag    er    der    ved    opgørelsen    af    de    administrative konsekvenser  taget  udgangspunkt  i,  at  skønsmæssigt  500.000  skatteydere  vil rekvirere en papirversion fra skattemappen. Med den foreslåede tilvalgsordning forventer    Told-    og    Skattestyrelsen,    at    antallet    fordobles    til    ca.    1    mio. henvendelser.  På  den  baggrund  skønnes  de  administrative  meromkostninger herved   til   ca.   2,5   mio.   kr.   årligt   (portoudgifte r   til   udsendelse   af   print   fra skattemappen samt it-drift). De  skønnede  årlige  papir  -  og  portoudgifter  m.v.  på  3,2  mio.  kr.   –  på  grund  af dette  ændringsforslag     -    medfører,  at  de  samlede  offentlige  besparelser  for lovforslaget reduceres tilsvarende.     Hertil kommer engangsudgifter til systemtilretning. Disse anslås til ca. 1,5 mio. kr.,  fordi  der  i  denne  ordning  skal  etableres  et  system,  der  1.  november  til  1. marts  opsamler  tilmeldinger  og  danner  et  batch  printjob.  Der  er  tale  om  et supplement    til    den    rekvisitionsordning    vedr.    TastSelv-telefonen,    som    er indeholdt i L 31. Derimod skønnes den foreslåede tilvalgsmodel ikke at medføre flere udgifter til information end den 1 mio. kr., der er afsat til informationsopgaven i L 31. Tilvalgsmodellen  indebær  er  efter  Told-  og  Skattestyrelsens  opfattelse  ingen ændringer  i  antallet  af  forventede  forespørgsler  til  ToldSkat  i  forbindelse  med underretningspligtens  ophævelse.  Som  følge  heraf  skønnes  det  forbrug  på  10 årsværk,   som   er   nævnt   i   L   31,   at   være   det   samme   u nder   den   beskrevne tilvalgsordning.