Til lovforslag nr. L 31 Folketinget 2004 - 05 Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. december 2004 3. udkast (nyt punkt med udtalelse fra skatteministeren) Betænkning over Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven og lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. (Digitalisering af regnskabsoplysninger, ophævelse af virksomheders underretningspligt og afskaffelse af kildeskattebøderne) 1. Ændringsforslag Der er af skatteministeren stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2004 og var til 1. behandling den 21. oktober 2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 24. august 2004 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2003-04) alm. del - bilag 652. Den 7. oktober 2004 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar. De indkomne høringssvar samt skatteministeriets kommentar hertil er kort gengivet i et skema i lovforslagets bemærkninger. Herudover har skatteministeren den 7. oktober 2004 tilsendt udvalget testpanelets rapport samt Økonomi- og Erhvervsministeriets notat, der gengiver konklusionerne fra testpanelets besvarelser. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Forsikring & Pension, HK/Kommunals skatteudvalg og Registrerede Revisorer FRR. Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser. Deputationer Endvidere har HK/Kommunals skatteudvalg mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget. Spørgsmål Udvalget har stillet 6 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse. 3. Udtalelse fra skatteministeren Skatteministeren har den 30. november 2004 fremsendt en skrivelse til Folketingets Skatteudvalg med følgende indhold: »I fortsættelse af min kommentar til HK/Kommunals skatteudvalgs henvendelse til Folketingets Skatteudvalg (L 31 – bilag 11) kan jeg oplyse, at jeg inden udgangen af november 2006 vil sende Folketingets Skatteudvalg en redegørelse, som indeholder en udførlig status for projektet med digitalisering af regnskabsoplysninger. Rapporten vil indeholde oplysninger om resultatet af testning af det nye udsøgningssystem samt ligningsmedarbejdernes vurdering af systemet. Endvidere vil rapporten belyse, i hvilket omfang ligningsmedarbejderne har modtaget undervisning i brugen af udsøgningssystemet samt er i stand til at bruge det, så udvælgelse til ligning kan blive lige så effektiv som i dag.« 4. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (S, V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter vedtagelsen af lovforslaget, men er betænkelige ved afskaffelsen af kildeskattebøderne. DF frygter, at flere virksomheder vil udnytte staten som en kreditmulighed, hvis sanktionerne for ikke at indbetale indeholdt skat o.lign. slækkes. På den baggrund forbeholder DF sig retten til på et senere tidspunkt at kræve kildeskattebøderne genindført. Et mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme for det stillede ændringsforslag. Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget konstaterer, at lovforslaget samlet set bærer mere præg af endnu en omgang skjulte besparelser i ToldSkat end af reelle lettelser af de administrative byrder for de erhvervsdrivende. Lovforslaget afslører ToldSkats store efterslæb i forhold til den tekniske udvikling på selvangivelsesområdet for selvstændige erhvervsdrivende, herunder udvikling af automatiske udsøgningssystemer til udtagelse af de kontrolrelevante. Det er selvfølgelig positivt, hvis lovforslaget kunne medvirke til at rette op på dette problem. Men det er ikke under udvalgsarbejdet lykkedes skatteministeren at sandsynliggøre, at den foreslåede digitalisering reelt vil betyde nogen
1 nævneværdig administrativ lettelse for erhvervslivet. Samtidig er det fortsat uklart, hvorvidt dette forslag er endnu en manøvre, der fører til skjulte besparelser i skatteadministrationen og -kontrollen. Derfor kan denne marginale forbedring ikke opveje de problemer, der ligger i forslagets øvrige elementer. SF vil gerne udtrykke anerkendelse for skatteministerens forsøg på at imødekomme kritikken af afskaffelsen af underretningspligten, men det er fortsat ikke sandsynliggjort, at det anførte tal også reelt udtrykker besparelserne ved forslaget. Afskaffelse af kildeskattebøderne er jo reelt erkendelsen af, at ToldSkats arbejdsgiverkontrol er brudt sammen. Men i stedet for at stramme op på området, er regeringens svar at kaste håndklædet i ringen og helt give frit lejde for de arbejdsgivere, der i dag betaler eller burde betale kildeskattebøder. Det betyder også et farvel til et værktøj, der ellers kunne finde anvendelse i kampen mod sort arbejde og socialt bedrageri. Et andet mindretal (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod det stillede ændringsforslag. Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen. 5. Ændringsforslag med bemærkninger Ændringsforslag Af skatteministeren, tiltrådt af et  flertal (S, V, DF, KF og SF): Til § 3 1) Paragraffen affattes således: »§ 3 Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Stk. 2. § 1, nr. 4-11 og 13-29, har virkning fra og med 1. januar 2006.« [Udskydelse af ophævelsen af virksomhedernes underretningspligt] Bemærkninger Til nr. 1 Ifølge lovforslagets § 3 træder loven i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Dette indebærer, at forslagets bestemmelser om ophævelse af virksomhedernes underretningspligt over for ansatte og kunder, jf. forslagets § 1, nr. 4 – 11, og nr. 13 – 29, får virkning for indberettede oplysninger vedr. 2004. Det er imidlertid fundet hensigtsmæssigt at udskyde ikrafttrædelsen af denne del af forslaget ét år. Samtidig vil der administrativt blive etableret en ordning, der gør det muligt for borgerne for ét år ad gangen at tilvælge en papirudgave af virksomhedernes indberettede oplysninger til ToldSkat, dvs. modtage et print af oplysningerne fra den elektroniske skattemappe pr. 1. marts således at borgerne har oplysningerne ved modtagelsen af selvangivelsen. En sådan tilvalgsordning tænkes etableret derved, at der i forbindelse med udsendelsen af forskudsopgørelsen – første gang i efteråret 2005 – vedlægges et særligt bilag (markeret ved en anden farve), som gør opmærksom på, at borgeren ved at anvende en »TastSelv-telefon« kan få tilsendt en papirudgave af de indberettede oplysninger til brug for årets selvangivelse. Et sådant særligt bilag vil blive udsendt sammen med forskudsopgørelsen i en årrække, hvorefter ordningen kan tages op til revision. Hvornår denne revision skal ske, bør bl.a. ses i lyset af antallet af borgere, der har benyttet sig af tilvalgsmuligheden. Med den foreslåede tilvalgsordning får borgerne på en enkel måde mulighed for at tilkendegive over for ToldSkat, at de på forhånd ønsker en papirudgave til brug for udfyldelsen af det kommende års selvangivelse. Herved sikres det, at selv borgere, der ikke er fortrolige med it, ikke lades i stikken. Man gør fra myndighedernes side en særlig indsats over for denne gruppe ved at tilbyde dem en mulighed for fortsat at få en papirudgave. Når man kommer tættere på selvangivelsestidspunktet – dvs. omkring februar måned – vil Told- og Skattestyrelsen gennemføre en annoncekampagne m.v. for på ny at gøre opmærksom på ordningen. Udsendelse af et selvstændigt bilag vedlagt forskudsopgørelsen skønnes at koste ca. 700.000 kr. årligt i papir- og portoudgifter. I det fremsatte lovforslag er der ved opgørelsen af de administrative konsekvenser taget udgangspunkt i, at skønsmæssigt 500.000 skatteydere vil rekvirere en papirversion fra skattemappen. Med den foreslåede tilvalgsordning forventer Told- og Skattestyrelsen, at antallet fordobles til ca. 1 mio. henvendelser. På den baggrund skønnes de administrative meromkostninger herved til ca. 2,5 mio. kr. årligt (portoudgifter til udsendelse af print fra skattemappen samt it-drift).
2 De skønnede årlige papir- og portoudgifter m.v. på 3,2 mio. kr. – på grund af dette ændringsforslag – medfører, at de samlede offentlige besparelser for lovforslaget reduceres tilsvarende. Hertil kommer engangsudgifter til systemtilretning. Disse anslås til ca. 1,5 mio. kr., fordi der i denne ordning skal etableres et system, der fra 1. november til 1. marts opsamler tilmeldinger og danner et batch printjob. Der er tale om et supplement til den rekvisitionsordning vedr. TastSelv-telefonen, som er indeholdt i lovforslag nr. L 31. Derimod skønnes den foreslåede tilvalgsmodel ikke at medføre flere udgifter til information end den 1 mio. kr., der er afsat til informationsopgaven i lovforslag nr. L 31. Tilvalgsmodellen indebærer efter Told- og Skattestyrelsens opfattelse ingen ændringer i antallet af forventede forespørgsler til ToldSkat i forbindelse med underretningspligtens ophævelse. Som følge heraf skønnes det forbrug på 10 årsværk, som er nævnt i lovforslag nr. L 31, at være det samme under den beskrevne tilvalgsordning.
3   Lars Christian Lilleholt (V)   Peter Christensen (V)   Freddy Dam (V) nfmd.  Svend Aage Jensby (V)   Mikkel Dencker (DF)   Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Else Theill Sørensen (KF)   Jann Sjursen (KD)   Erik Mortensen (S) Henrik Sass Larsen (S)   Jacob Buksti (S)   Jens Peter Vernersen (S) fmd.  Sophie Hæstorp Andersen (S)   Morten Homann (SF)   Margrethe Vestager (RV)   Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre (V) 54    * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Siumut (SIU) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UGF) 3 Heraf 1 medlem valgt på Færøerne Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 31 Bilagsnr. Titel 1 Materiale: »Testpanel - afskaffelse af virksomheders underretningspligt til ansatte« og »Afskattelse af underretningspligten« 2 Høringssvar, fra skatteministeren 3 Henvendelse af 20/10-04 fra Forsikring & Pension 4 Meddelelse om tidsplan for L 31 5 Henvendelse af 10/11 04 fra Foreningen Registrerede Revisorer 6 Ændringsforslag til 2. behandling (L 31), fra skatteministeren 7 Ministerens kommentar til Forsikring & Pensions af 20/10 8 Kommentar fra skatteministeren til henvendelse af 10/11 04 fra Foreningen Registrerede Revisorer, fra skatteministeren 9 1. udkast til betænkning 10 Henvendelse af 15/11-04 fra HK/Kommunals Skatteudvalg 11 Kommentar fra skatteministeren til henvendelse af 15/11-04 fra HK/Kommunals Skatteudvalg 12 Henvendelse af 19/11 2004 fra Forsikring & Pension 13 2. udkast til betænkning 14 Skatteministerens kommentar til henvendelse af 19/11 2004 fra Forsikring & Pension, fra skatteministeren 15 Henvendelse af 29/11-04 fra Forsikring & Pension 16 Kommentar fra skatteministeren til henvendelse af 29/11-04 fra Forsikring & Pension 17 Yderligere Kommentar til henvendelse af 15/11-04 fra HK/Kommunal, fra skatteministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 31 Spm.nr. Titel 1 Spm. om at ændre lovforslaget, således at borgere automatisk modtager en papirversion fra ToldSkat med de indberettede oplysninger, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvor mange af de virksomheder, som gennem de sidste fem år har fået en kildeskattebøde, der efterfølgende er gået konkurs, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om sammenhængen mellem det officielle regnskab og den skattepligtige indkomst, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
4 4 Spm. om de fleste revisorer har standardprogrammer til at foretage konverteringen af regnskabsoplysningerne til skatteopgørelsen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om virksomheder uddeler opgørelser manuelt til de ansatte eller distribuerer dem digitalt, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om, hvilke andre områder end kildeskattebøderne, regeringen påtænker at afkriminalisere, som konsekvens af at myndighedernes retshåndhævelse ikke fungerer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om, hvorfor den historiske begrundelse for reglen om at idømme bøder for for sent indbetalt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, ikke længere kan siges at have samme aktualitet i dag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om, hvornår manglende indberetning eller indbetaling af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag fra arbejdsgiveren kan medføre, at medarbejderen bliver medansvarlig og bliver opkrævet skat og arbejdsmarkedsbidrag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om, hvor meget vil en arbejdsgiver bliver pålagt at betale i morarente, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om sanktioner ved at undlade at indbetale på moms- og afgiftsområdet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå