Til lovforslag nr. L 31
Folketinget 2004 - 05
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. november 2004
2. udkast
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven og lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v.
(Digitalisering af regnskabsoplysninger, ophævelse af virksomheders underretningspligt og afskaffelse af
kildeskattebøderne)
1. Ændringsforslag
Der er af skatteministeren stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2004 og var til 1. behandling den 21. oktober 2004. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 24. august 2004 dette
udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2003-04) alm. del - bilag 652. Den 7. oktober 2004 sendte skatteministeren de
indkomne høringssvar. De indkomne høringssvar samt skatteministeriets kommentar hertil er kort gengivet i et skema i
lovforslagets bemærkninger. Herudover har skatteministeren den 7. oktober 2004 tilsendt udvalget testpanelets rapport samt
Økonomi- og Erhvervsministeriets notat, der gengiver konklusionerne fra testpanelets besvarelser.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Forsikring & Pension,
HK/Kommunals skatteudvalg og
Registrerede Revisorer FRR.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.
Deputationer
Endvidere har HK/Kommunals skatteudvalg mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter vedtagelsen af lovforslaget, men er betænkelige ved afskaffelsen af
kildeskattebøderne. DF frygter, at flere virksomheder vil udnytte staten som en kreditmulighed, hvis sanktionerne for ikke
at indbetale indeholdt skat o.lign. slækkes. På den baggrund forbeholder DF sig retten til på et senere tidspunkt at kræve
kildeskattebøderne genindført.
Et mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme for det stillede
ændringsforslag.
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget konstaterer, at lovforslaget samlet set bærer mere præg af endnu en omgang
skjulte besparelser i ToldSkat end af reelle lettelser af de administrative byrder for de erhvervsdrivende.
Lovforslaget afslører ToldSkats store efterslæb i forhold til den tekniske udvikling på selvangivelsesområdet for
selvstændige erhvervsdrivende, herunder udvikling af automatiske udsøgningssystemer til udtagelse af de kontrolrelevante.
Det er selvfølgelig positivt, hvis lovforslaget kunne medvirke til at rette op på dette problem. Men det er ikke under
udvalgsarbejdet lykkedes skatteministeren at sandsynliggøre, at den foreslåede digitalisering reelt vil betyde nogen
nævneværdig administrativ lettelse for erhvervslivet. Samtidig er det fortsat uklart, hvorvidt dette forslag er endnu en
manøvre, der fører til skjulte besparelser i skatteadministrationen og -kontrollen. Derfor kan denne marginale forbedring
ikke opveje de problemer, der ligger i forslagets øvrige elementer.
SF vil gerne udtrykke anerkendelse for skatteministerens forsøg på at imødekomme kritikken af afskaffelsen af
underretningspligten, men det er fortsat ikke sandsynliggjort, at det anførte tal også reelt udtrykker besparelserne ved
forslaget.
Afskaffelse af kildeskattebøderne er jo reelt erkendelsen af, at ToldSkats arbejdsgiverkontrol er brudt sammen. Men i stedet
for at stramme op på området, er regeringens svar at kaste håndklædet i ringen og helt give frit lejde for de arbejdsgivere,
der i dag betaler eller burde betale kildeskattebøder. Det betyder også et farvel til et værktøj, der ellers kunne finde