TestpanelAfskaffelse af virksomheders un-derretningspligt til ansatteSeptember 2004
TestpanelAfskaffelse af virksomheders un-derretningspligt til ansatteSeptember 2004
IndholdSide1. Resumé.........................................................................................11.1Analyser af supplerende spørgsmål ....................................32. Undersøgelsens resultater ............................................................52.1Administrative konsekvenser...............................................72.1.1 Tidsforbrug på intern administration...............................72.1.2 Udgifter til ekstern bistand..............................................82.1.3 Udgifter til porto ...........................................................102.2Analyser af supplerende spørgsmål ..................................113. Hvordan skal Told & Skat give medarbejdere adgang til information, så det er attraktivt for virksomheden at ophøre med selv at informere de ansatte. .......................................................134. Undersøgelsens metode .............................................................144.1Stikprøve og population .....................................................144.2Validitet .............................................................................15Bilag 1: Beskrivelse af regelændringen ............................................16
1Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatte1. ResuméSkatteministeriet: Afskaffelse af virksomheders underretnings-pligt overfor ansatteFormål og indholdDette testpanel belyser de administrative konsekvenser af Skattemi-nisteriets forslag om at afskaffe virksomhedernes pligt overfor ansat-te til årligt at oplyse om, hvad der er indberettet til Told & Skat om den enkelte medarbejder. Reglerne omfatter alle momsregistrerede virk-somheder, som i dag har ansatte.I løbet af undersøgelsesperioden blev der genne mført interview med 277 virksomheder, hvoraf 253 virksomheder (91%) vurderer, at de i juridisk betydning vil være omfattede eller muligvis omfattede af æ n-dringerne i lovforslaget. De resterende 24 interviewede virksomheder (9%) vil ikke være omfattede af ændri ngerne, da de ikke har ansatte eller ikke er momsregistrerede.63 virksomheder, svarende til 25% af de omfattede virksomheder, angiver, at regelændringen ikke vil påvirke de administrative aktivite-ter. Det vurderes derfor, at de ændrede regler vil have administrative konsekvenser (byrder eller lettelser) for 190 virksomheder, svarende til75 % af de omfattede virksomheder.Administrative konsekvenserTabellen nedenfor sammenfatter de væs entligste administrative kon-sekvenser af ændringerne:
2Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatteTabel 1: Administrative konsekvenser af forslagetTestpaneletSamfundsniveauAntalPct.Gennem-snitAntalMinimumTotalMaksimumIntern administration, lø-bende lettelser (årligt)14275% 75 min.53.40037.000 timer45.000 timer53.000 timerEkstern bistand, løbende lettelser (årligt)6936%300 kr.28.5005.9 mio. kr.7.3 mio. kr.8.7 mio. kr.Udgifter til porto, løbende lettelser (årligt)6534%120 kr.23.0001.2 mio. kr.1.7 mio. kr.2 mio. kr.Anm.: Afrundede tal. Procentangivelserne viser andelen af omfattede virksomheder og summerer ikke til 100%.Virksomhederne har mulighed for at afgive flere svarResultaterne i tabel 1 kan sammenfattes i følgende punkter:142 virksomheder (75% af de berørte virksomheder) forven-ter, at de ændrede regler vil give en løbende tidsb esparelse på intern administration. Virksomhederne forventer en tidsbe-sparelse på ca. 75 minutter årligt. På samfundsniveau svarer det til en tidsbesparelse på mellem 37.000 timer og 53.000 ti-mer.69 virksomheder, svarende til 36% af de berørte virksomhe-der, forventer, at regelændringerne vil føre til en redu ktion af løbende udgifter til ekstern assistance. Disse vir ksomheder forventer i gennemsnit at spare 300 kr. til ekstern bistand. På samfundsniveau svarer det til en årlig besparelse på mellem ca. 6. mio. kr. og 9 mio. kr.65 virksomheder, svarende til 34% af de berørte virksomhe-der, forventer, at regelændringerne vil føre til en redu ktion af løbende udgifter til porto. Disse virksomheder forventer i gen-nemsnit at spare 120 kr. på porto. På samfundsniveau svarer det til en årlig besparelse på mellem ca. 1,2. mio. kr. og 2 mio. kr.Virksomhederne har uddybet, på hvilke områder de forventer, at æ n-dringerne i reglerne vil have administrative konsekvenser. Blandt de virksomheder som forventer, at de ændrede regler vil give anledning til mindre intern administration på løbende basis, begru n-der de fleste dette med, at virksomhedens ikke længere skal admin i-
3Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansattestrere og varetage de praktiske opgaver med distribution af oplys-ningssedler til de ansatte. De virksomheder, som angiver at ændringen af reglerne vil bet yde mindre behov for ekstern bistand, begrunder dette med, at det i min-dre grad vil være nødvendigt at inddr age lønadministration sbureau, når denne opgave bortfalder. 1.1Analyser af supplerende spørgsmålSamtlige af de 190 berørte virksomheder er blevet bedt om at angive, hvordan man i dag informerer medarbejderne om indberetningerne til Told & Skat:Tabel 2: Hvordan informerer virksomheden i dag medarbejderne om de årlige indberetninger til Told & Skat?AntalPct.Informationen udleveres på arbejdspladsen (fx per-sonligt, i dueslag mv.)11762Vi sender informationen i et separat brev til medar-bejdernes hjemmeadresse2413Vi sender informationen i brev til medarbejdernes hjemmeadresse sammen med andre informationer (fx lø nseddel)4021Andet*95Besvarelser i alt190101***Dækker over virksomheder, som ikke videregiver denne info rmation, giver den mundtligt eller andet.**Summer ikke til 100 grundet afrunding af resultater.Svarene fra virksomhederne viser, at størstedelen (62%) af de berø r-te virksomheder i dag udleverer informationen skriftligt på arbejds-pladsen, mens andre 13% sender information separat til medarbej-derne hjemmeadresse. Endelig vælger 21% af vir ksomhederne at sende informationer til de ansattes adresse, sammen med fx lønse d-del, årlig status eller andet. I undersøgelsen er der yderligere blevet spurgt ind til, hvorvidt vir k-somhederne forventer at ophøre med at videregive informat ionen til medarbejderne, når pligten bortfalder.
4Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatteTabel 3: Forventer du, at virksomheden vil ophøre med at informere medarbejderne om de årlige indberetninger til Told & Skat?AntalPct.Ja, fra 1. januar 20053921Ja, men først efter et par år105Nej11259Ved ikke105Andet1910Besvarelser i alt190100Hele 59% af virksomhederne forventer forsat at informere de ansatte, selv om de ikke længere er forpligtiget hertil. Kun 21% fo rventer at stoppe denne praksis pr. 1. januar 2005, mens andre 5% forventer at ændre praksis i løbet af et par år.
5Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatte2. Undersøgelsens resultaterBaggrund og formålØkonomi - og Erhvervsministeriets testpanel har vurderet de admini-strative konsekvenser af et forslag fra Skatteministeriet om afskaffel-se af virksomheders pligt til at underrette deres ansatte omkring de oplysninger, der årligt indberettes til Told & Skat.Reglerne omfatter alle momsregistrerede virksomheder, som i dag har ansatte, som modtager løn. Hvilke ændri nger vil de nye regler medføre?Danske virksomheder har i dag pligt til at underrette deres ansatte om, hvilke oplysninger der indberettes til Told & Skat. Det er denne pligt, der nu foreslås afskaffet. Virksomhederne vil, med lovforslaget,altså ikke læng ere have pligt til at distribuere en oplysningsseddel til de ansatte med oplysninger om det foregående års indkomst, indbe-talinger af skat mv.Denne rapport præsenterer besvarelserne fra testpanelet. Rapporten indeholder: undersøgelsens resultater, en be skrivelse af undersøge l-sens metode, samt et bilag, som beskriver forslaget til ændring af reglerne for underretning af medarbejderne.Et testpanel måler danske virksomheders forventninger til de admini-strative konsekvenser af nye eller ændrede regler. Tal lene i rapporten angiver et skøn over, hvilke forventninger virksomh ederne har til de administrative opgaver, som er forbundet med at håndtere og leve op til de nye reglers krav.I dette afsnit afrapporteres virksomhedernes besvarelser vedr. de administrative konsekvenser af forslaget om afskaffelse af underret-ningspligten for virksomheder til ansatte.Virksomheder og administrative aktiviteterUndersøgelsen er baseret på interview med 277 virksomheder, hvor-af 253 virksomheder (91%) vurderer, at de i juridisk betydning vil væ-re omfattede eller muligvis omfattede af ændringerne i lovforsl aget.
6Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatte24 virksomheder - svarende til 9% af de interviewede angiver, at de ikke er omfattet af lovforslaget. Dette kan skyldes, at disse virksom-heder for tiden eller ikke længere har ansatte. Desuden har 63virksomheder, svarende til 25% af de omfattede virksomheder, angi-vet, at regelændringen ikke vil medføre admin istrative aktiviteter, selvom disse virksomheder er omfattet af den pligt, der nu afskaffes.Det vurderes derfor, at de ændrede regler vil have administrative konsekvenser (byrder eller lettelser) for 190 virksomheder, svarende til 75% af de omfattede virksomheder. De berørte virksomh eder er i dette testpanel de virksomheder, der forventer, at regelændringen vil medføre administrative kons ekvenser.Der er foretaget stratificering af data, dvs. vægtning af virkso mheder fra stikprøven i forhold til populationen . Stratificeringen er fortaget på virksomhedsstørrelse, målt på antal ansatte. De tre grupper er 1-4 ansatte, 5-19 ansatte og virksomheder med 20 eller flere ansatte. De 190 berørte virksomheder er blevet bedt om at beskrive regelæ n-dringens administrative konsekvenser ud fra følgende spørg smål: Vil de nye regler betyde mere administrativt arbejde (opstart og løbende) ?Vil de nye regler betyde mindre administrativt arbejde (lø ben-de)?Kr. brugt/sparet på ekstern bistand (opstart og løbe nde)Kr. brugt/sparet på omkostninger til porto (opstart og lø bende)Desuden er samtlige 253 omfattede virksomheder blevet stillet sup-plerende spørgsmål jf. afsnit 2.2.Den resterende del af dette afsnit behandler virksomhedernes svar på ovenstående spørgsmål og belyser regelændringens administrati-ve konsekvenser. Tabellerne er overordnet opdelt i to niveauer: Testpanelet og sam-fundsniveau. Testpanelet angiver gennemsnittet af svarene fra de interviewede virksomheder, mens samfundsniveauet er en opregning af resultaterne til samfundsniveau på baggrund af populationens stø r-relse. De angivne tal er afrundede tal.
7Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatte2.1Administrative konsekvenser2.1.1 Tidsforbrug på intern administrationDe berørte virksomheder er indledningsvist blevet bedt om at angive,hvor meget tid de forventer at bruge, henholdsvis spare, på intern administration (i opstartsfasen og på løbende basis) ved afskaffelse af reglerne om underretning af medarbejderne. Svarene fra virksom-hederne er angivet i tabellen herunder.Tabel 4: Vil regelændringen betyde mere/mindre administrativt arbejde?TestpaneletSamfundsniveau, årligtAntalPct.Gennem-snitAntalMin, timerTotal, timerMax, timerJa, omstillingsbyrder11%Ja, løbende besparelse, å rligt14275% 75 min.53.40037.00045.00053.000Nej4725% 19.000Anm.: Afrundede tal. Procentangivelserne viser andelen af omfattede virksomheder og summerer ikke til 100%. Virksomhederne har mulighed for at svare ja i både spørgsmålene om forventet tidsforbrug/-besparelse (i opstartsfasen og på løbende basis ).* For få observationer til at opregne til samfundsniveauTabellen viser, at: 1 enkelt virksomhed, svarende til 1% af de omfattede virk-somheder, forventer, at de ændrede regler vil give a nledning til øget intern administration i opstartsfasen. Vir ksomheden har dog ikke kunnet vurdere, hvor meget tid man forventer at skulle bruge i omstillingsfasen. Ressourcerne forventes at skulle bruges til at servicere ansatte, som ikke har internetad-gang. 142 virksomheder (73% af de omfattede virksomheder) for-venter, at de ændrede regler vil give en løbende tidsb esparel-se på intern administration. Virksomhederne forventer en tids-besparelse på ca. 1,5 time årligt. På samfundsniveau svarer det til en tidsbesparelse på mellem 37.000 timer og 53.000 ti-mer.47 virksomheder (25% af de omfattede virksomheder) forven-ter hverken et større eller mindre tidsforbrug på i nternt arbejde som følge af de ændrede regler.
8Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatteBlandt de virksomheder som forventer, at de ændrede regler vil give anledning til mindre intern administration på løbende basis, begru n-der de fleste dette med, at virksomheden ikke længere skal bruge ressourcer på udskrivning, kuvertering og udsendelse/omdeling af oplysningssedler. Undersøgelsen viser i denne forbindelse desuden, at de årlige bespa-relser stiger proportionalt med antallet af medarbejdere. Således vil virksomheder med mellem 1-4 ansatte i gennemsnit spare ca. 30 mi-nutter, mens virksomheder med 5-19 ansatte gennemsnitligt vil bruge ca. 50 minutter mindre på administrative opgaver. Endelig forventer virksomheder med mindst 20 ansatte i gennemsnit den største tid s-besparelse på næsten 3 timer årligt. 12 virksomheder forventer, at afskaffelsen af underretningspligten vil medføre øge t administrativt arbejde på løbende basis. De forventer således at skulle bruge tid på at svare på spørgsmål fra medarbejde-re, der ønsker oplysninger om indberetningen til ToldSkat. Med lov-forslaget er denne opgave dog ikke noget det offentlige pålægger virksomheden at gøre, men en opgave virksomheden selv vælger at udfø re.2.1.2 Udgifter til ekstern bistandVirksomhederne er desuden blevet bedt om at angive, hvorvidt de forventer flere udgifter eller besparelser på anvendelsen af ekstern bistand fra rådgivere, konsulenter mv. som følge af de ændrede re g-ler (i opstartsfasen og på løbende basis). Svarene fra virksomhede r-ne er angivet i tabellen herunder.
9Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatteTabel 5: Udgifter til ekstern assistanceTestpaneletSamfundsniveau, årligtAntalPct.GennemsnitAntalMin Total Max Ja, mere i omstillings-fasen11%Ja, mindre på løbende basis (årligt)6936%300 kr.28.5005.9 mio. kr.7.3 mio. kr.8.7 mio. kr.Nej12063%46.000Anm.: Afrundede tal. Procentangivelserne viser andelen af omfattede virksomheder og summerer ikke til 100%. Virksomhederne har mulighed for at svare ja i både spørgsmålene om øgede udgifter og besparelser (i opstartsfasen og på løbende basis).Tabellen viser, at: En enkelt virksomhed forventer, at de ændrede regler vil med-føre øget behov for ekstern assistance i omstillingsfasen.Denne virksomhed forventer, at udgifterne hertil vil udgøre 650 kroner. Virksomheden begrunder begge dette med yderli-gere behov for assistance fra virksomhedens revisor til at sik-re, at reglerne er forstået.69 virksomheder, svarende til 36% af de omfattede virksom-heder, forventer, at regelændringerne vil føre til en reduktion af de løbende udgifter til ekstern assistance. Disse virksom-heder forventer i gennemsnit at spare 300 kr. til ekstern bi-stand. På samfundsniveau svarer det til en årlig besparelse på mellem ca. 6. mio. kr. og 9 mio. kr.120 virksomheder, svarende til 63% af de omfattede virksom-heder, forventer hverken yderligere udgifter eller besparelser i forhold til anvendelsen af ekstern bistand.Virksomhederne har haft mulighed for at uddybe, på hvilke områder æ ndringen af reglerne vil betyde mindre behov for ekstern bistand. De sparede udgifter angives dels at være færre omkos tninger til data-løn eller andet løn administrationsbureau, dels at væ re besparelser på indkøb af blanketter. Undersøgelsens resultater viser i den forbindel-se desuden, at der igen er sammenhæng me llem virksomhedernes størrelse og forventningerne til besparelserne. Således forventer virk-somheder med 1 - 4 ansatte i gennemsnit besparelser på lige under 200 kr. årligt, mens virksomheder med mellem 5 og 19 ansatte for-venter en gennemsnitlig besparelse på godt 300 kr. årligt. Endelig
10Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatteforventer de større vir ksomheder i gennemsnit en besparelse på godt 500 kroner pr. år. En virksomhed forventer, at afskaffelsen af underretningspligten vil betyde et behov for øget ekstern assistance på løbende basis som følge af medarbejdernes behov for løbende infor mation om indberet-ninger til ToldSkat. Med lovens ikrafttrædelse er denne opgave dog ikke en administrativ byrde, som er pålagt fra det offentlige, men en opgave virksomheden selv vælger at udf ø re.2.1.3 Udgifter til portoVirksomhederne er blevet bedt om at angive, hvorvidt de forventer flere udgifter eller besparelser på porto, når det ikke længere er lov-pligtigt at udarbejde og distribuere oplysningssedlerne. Tabel 6: Udgifter til portoTestpaneletSamfundsniveau, årligtAntalPct.GennemsnitAntalMin Total Max Ja, mindre på løbe nde basis (årligt)*6534%120 kroner23.0001.2 mio. kr.1.7 mio. kr.2 mio. kr.Nej12465 %51.000Anm.: Afrundede tal. Procentangivelserne viser andelen af omfattede virksomheder og summerer ikke til 100%. Virksomhederne har mulighed for at svare ja i både spørgsmålene om øgede udgifter og besparelser (i opstartsfasen og på løbende basis).Tabellen viser, 65 virksomheder, (svarende til 34% af de berørte vir ksomhe-der) angiver, at de på løbende basis vil have b esparelser på portoudgifter svarende til 120 kroner pr. år i gennemsnit. Dette svarer til mellem 1.2 og 2. mio. kroner pr år.
11Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatteIkke overraskende er der igen sammenhæng mellem antallet af a n-satte i virksomheden og de forventede besparelser i form af udgifter til porto. Således forventer virksomheder med få ansatte (1-4 perso-ner) besparelser på gennemsnitligt 23 kroner pr. år, mens det tilsva-rende tal ofr virksomheder med 5-19 ansatte er 50 kroner pr år. Den gennemsnitlige forventede besparelse er for virksomheder med mi-nimum 20 ansatte ca. 260 kroner årligt. 2 virksomheder, svarende til 1% af de berørte virksomheder, fo rven-ter, at de ændrede regler vil medføre øgede udgifter til porto på l ø-bende basis. Udgifterne vil være forbundet med information af me d-arbejdere om indberetninger til ToldSkat. Med lovforslaget er denne opgave dog ikke noget det offentlige pålægger vir ksomheden at gøre, men en opgave virksomheden selv vælger at u dføre.2.2Analyser af supplerende spørgsmålSamtlige af de 190 berørte virksomheder er blevet bedt om at angive, hvordan man i dag informerer medarbejderne om indberetningerne til Told & Skat:Tabel 7: Hvordan informerer virksomheden i dag medarbejderne om de årlige indberetninger til Told & Skat?AntalPct.Informationen udleveres på arbejdspladsen (fx per-sonligt, i dueslag mv.)11762Vi sender informationen i et separat brev til medar-bejdernes hjemmeadresse2413Vi sender informationen i brev til medarbejdernes hjemmeadresse sammen med andre informationer (fx lø nseddel)4021Andet*95Besvarelser i alt190101***Dækker over virksomheder, som ikke videregiver denne info rmation, giver den mundtligt eller andet.**Summer ikke til 100 grundet afrunding af resultater.Svarene fra virksomhederne viser, at størstedelen ( 62%) af de berø r-te virksomheder i dag udleverer informationen skriftligt på arbejds-pladsen, mens andre 13% sender information separat til medarbej-
12Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansattederne hjemmeadresse. Endelig vælger 2 1% af virksomhederne at sende informationer til de ansattes adresse, sammen med fx lønse d-del, årlig status eller andet. I undersøgelsen er der yderligere blevet spurgt ind til, hvorvidt vir k-somhederne forventer at ophøre med at videregive informat ionen til medarbejderne, når pligten bortfalder.Tabel 8: Forventer du, at virksomheden vil ophø re med at informere medarbejderne om de årlige indberetninger til Told & Skat?AntalPct.Ja, fra 1. januar 20053921Ja, men først efter et par år105Nej11259Ved ikke105Andet1910Besvarelser i alt190100Hele 59% af virksomhederne forventer forsat at informere de ansatte, selv om de ikke længere er forpligtiget hertil. Kun 21% forventer at stoppe denne praksis pr. 1. januar 2005, mens andre 5% forventer at ændre praksis i løbet af et par år.
13Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatte3. Hvordan skal Told & Skat give medarbejdere adgang til information, så det er attraktivt for virksomheden at ophøre med selv at informere de ansatte.Virksomhederne er blevet bedt om at give forslag til, hvordan Told og Skat bedst laver en løsning, som kan støtte virksomh ederne i at op-høre med selv at informere medarbejderne. Svarene fra virksomhederne viser, at der generelt er tre forskellige muligheder, set fra virksomhedernes synspunkt:Én mulighed er, at Told & Skat selv vælger at udsende denne infor-mation til borgerne eventuelt i kombination med andre oplysninger. En anden mulighed er, at informationerne fortsat fortrykkes på for-skudsopgørelsen/selvangivelsen. Endelig foreslås det af en lang række virksomheder, at oplysningerne bliver tilgængelige på Told & Skats hjemmeside via tast selv med ko-de eller digital signatur.
14Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatte4. Undersøgelsens metode4.1Stikprøve og populationDe deltagende virksomheder indgår i Økonomi - og Erhvervsministeri-ets testpanel, som er sammensat således, at det er repræ sentativt for det samlede aktive danske erhvervsliv. Reglerne omfatter alle moms-registrerede virksomheder, som har ansatte. I denne undersøgelse er altså kun virksomheder med ansatte inddraget, den samlede popula-tion udgø res dermed af ca. 115.000 virksomheder.461 virksomheder er forsøgt kontaktet i perioden 6. til 10. september2004. Blandt disse blev der gennemført interview med 277 virksom-heder. Undersøgelsen er således gennemført med svarpr ocent på 60%. 253 virksomheder (91%) vurderer, at de i juridisk betydning vil være omfattede eller muligvis omfattede af ændringerne i lovforsl a-get. De resterende 24 interviewede virksomheder (9%) vil ikke væ re omfattede af ændringerne, da de ikke er momsregistrer ede eller pt. Ikke har ansatte. Desuden har 63 virksomheder, svarende til 25% af de omfattede virk-somheder, angivet at regelændringen ikke vil medføre adm inistrative aktiviteter, selvom disse virksomheder har ansatte. Det antages der-med, at de ændrede regler vil have administrative konsekvenser (byrder eller lettelser) for 190 virksomheder, svarende til 75% af de omfattede virksomheder.Årsagerne til frafald af de 184 virksomheder er:Virksomheden, eller den relevante kontaktperson i virksomhe-den, har ikke været mulig at træffe indenfor unde rsøgelsesp e-rioden (148)Virksomheden ønsker ikke at deltage i undersøgelsen e ller virksomheden ønsker ikke at deltage i undersøgelsen pga. manglende tid (16)Virksomheden kan ikke træffes på baggrund af given informa-tion (11)Frafald af anden årsag (9)
15Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatteDer er foretaget outlier analyse med henblik på at identificere de eks-treme besvarelser (det vil sige besvarelser med en meget stor stati-stisk afvigelse fra gennemsnittet), og der blev identificeret to outlierspå henholdsvis spørgsmålet om mindre ekstern assistance på løbe n-de basis og færre udgifter til porto på løbe nde basis. Disse besvarel-ser er efterfølgende blevet taget ud af beregningerne.Resultaterne på samfundsniveau er vægtet i forhold til virksomheds-størrelse, mål t på antal ansatte: Der er valgt tre grupper, nemlig 1-4 ansatte, 5-19 ansatte og 20 eller flere ansatte. 4.2ValiditetDet er konsulentfirmaets vurdering, at de interviewede virksomheder har forstået regelændringerne og de stillede spørgsmål. Virksomh e-derne har således været i stand til at begrunde, hvilke administrative aktiviteter, der har været f orbundet med de angivne administrative konsekvenser. Det skal dog som et grundlæggende forhold nævnes, at det er svært for virksomhederne at vurdere de præcise implikationer af regelæ n-dringerne, før de har oplevet de nye regler i praksis. Dertil planlægg er en stor del af virksomhederne ikke at ændre pra ksis, hvorfor det kan være vanskeligt at vurdere de administrative lettelser grundet afskaf-felse af underretningspligten. Med disse forbehold in mente finder vi, at validiteten af undersø gel-sens resultater er god som en foreløbig indikator på, hvilke admin i-strative konsekvenser regelændringerne får for de omfattede virk-somheder.
16Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatteBilag 1: Beskrivelse af regelændringenRegeringen vil afskaffe pligten for virksomheder til at informere deres ansatte om de oplysninger, som virksomhederne har indberettet om dem til ToldSkat. I stedet vil ToldSkat give de enkelte ansatte adgang til de indberettede oplysninger. Formålet med ændringen er at lette virksomhedernes administrative byrder. Hvem er omfattet af de nye regler?Ændringen omfatter alle virksomheder med ansatte.Hvordan ændres de administrative pligter?I dag skal virksomhederne ifølge skattekontrolloven foretage årl ige indberetninger til ToldSkat om løn eller andre former for aflø nning for personligt arbejde til virksomhedens ansatte. Virksomhederne har pligt til at informere den ansatte om de oplysninger, der er indberettet til ToldSkat. Kunden skal med enkelte undtagelser informeres senest den 1. februar i året efter det kalenderår oplysningerne vedrøre r. Fremover skal virksomhederne fortsat foretage årlige indberetninger til ToldSkat om løn eller andre former for aflønning for personligt a r-bejde til virksomhedens ansatte. Derimod vil virksomhederne blive fritaget for at skulle informere de ansatte om indberetningerne til ToldSkat. ToldSkat vil i stedet give de enkelte ansatte adgang til de indberettede oplysninger. Denne adgang gives primært i borgerens elektroniske skattemappe under www.tastselv.toldskat.dk/. Oplysnin-gerne vil dog også kunne fås via TastSelv-telefonen eller ved person-lig henvendelse til skattemyndighederne.