Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg 26. november 2004 I forbindelse med behandlingen af (L 3) Forslag til Lov om ændring af lov om produktionsskoler (Vejledning via Ungdommens Uddannelses- vejledning, skolernes informations og annoncering og elektronisk indbe- retning af oplysninger til beregning af kommunalt bidrag) har Folketin- gets Uddannelsesudvalg i brev af 23. november 2004 (L 3) stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 45: ”Hvorfor skal Ungdommens Uddannelsesvejledning have kompetence til at træffe afgørelse med landsdækkende virkning, der ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, på grundlag af den vejledning som Ungdommens Uddannelsesvejledning selv yder, jf. L 3 - svar på spørgs- mål 17 og 18?” Svar: Det er allerede efter vejledningsloven – uden at der har været behov for at etablere en klageadgang – et kommunalt ansvar, at de unge får den bedst mulige vejledning om deres fremtidige muligheder for uddannelse og erhverv.   Den unge kan til enhver tid anmode kommunalbestyrelsen om at se på afgørelsen fra Ungdommens Uddannelsesvejledning, idet kommunalbe- styrelsen og Ungdommens Uddannelsesvejledning udgør den samme administrative myndighed – det vil sige, at der vil blive tale om en genop- tagelse af sagen. Ungdommens Uddannelsesvejledning skal give en sektoruafhængig bred vejledning. Ungdommens Uddannelsesvejledning er forpligtet til at vejlede den unge i den retning, der bedst tilgodeser den enkelte unges behov, evner og interesser. Det vil sige, at er der et andet tilbud end et produktionsskole- ophold, der i højere grad tilgodeser den enkelte unges behov, skal Ung-
2 dommens Uddannelsesvejledning vejlede den unge herom, jf. lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv.   Herudover skal vejledningen af den unge være relevant. Det vil sige, at hvis Ungdommens Uddannelsesvejledning vurderer, at et produktions- skoleophold ikke har relevans for den pågældende unge, så er Ungdom- mens Uddannelsesvejledning ikke forpligtet af egen drift til at vejlede den unge herom – ligesom Ungdommens Uddannelsesvejledning ikke er forpligtet til at vejlede den unge om fx uddannelsen til studentereksa- men, hvis den unge udtrykker ønske om at blive tømrer, og det ud fra en vejledningsfaglig vurdering ikke er relevant at vejlede den unge om ud- dannelsen til studentereksamen. Det er regeringens målsætning, at flest muligt unge får en kompetencegi- vende ungdomsuddannelse. Herudover er et af formålene med vejled- ningen, at vejledningen skal være til gavn for den unge og for samfundet. Hvis den unge over for Ungdommens Uddannelsesvejledning udtrykker ønske om at komme på produktionsskole, skal Ungdommens Uddannel- sesvejledning naturligvis foretage en vurdering af, om den unge tilhører produktionsskolernes målgruppe – også selvom Ungdommens Uddan- nelsesvejledning mener, at der er et andet tilbud, der er mere relevant for den pågældende unge. Hvis den unge efter påbegyndelsen af den aktivitet, som Ungdommens Uddannelsesvejledning har vejledt den unge om, finder ud af, at han eller hun hellere vil på produktionsskole, kan den unge til enhver tid henven- de sig til Ungdommens Uddannelsesvejledning og få en vurdering af, om han eller hun tilhører produktionsskolernes målgruppe. L 3 vil dog sam- tidig sikre, at Ungdommens Uddannelsesvejledning i sådanne tilfælde – uafhængigt af bestemte sektorinteresser – skal vejlede den unge om, hvorvidt et produktionsskoleforløb vil være hensigtsmæssigt for den unge. Ungdommens Uddannelsesvejledning står for den sektoruafhængige, brede vejledning. Hertil kommer, at den unge fortsat på anden måde end gennem vejledningen hos Ungdommens Uddannelsesvejledning har mu- lighed for selv at blive opmærksom på produktionsskolernes tilbud, bl.a. gennem den nye UG.dk og – ikke mindst – gennem produktionsskoler- nes egen markedsføring. På dette punkt vil L 3 ikke betyde nogen æn- dring i mulighederne for, at de unge inden for målgruppen bliver op- mærksomme på produktionsskolernes tilbud. L 3 vil heller ikke begrænse produktionsskolernes nuværende muligheder for gennem opsøgende virksomhed blandt de unge og gennem markedsføring at gøre de unge opmærksomme på deres tilbud.
3 Jeg finder på den baggrund, at den unges retssikkerhed er betryggende varetaget i den nuværende organisering. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Ulla Tørnæs