Til lovforslag nr. L 28 Folketinget 2004 - 05 Betænkning afgivet af Skatteudvalget den   1. december 2004 Betænkning over Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven, lig  ningsloven og andre skattelove (Kvoter og betalingsrettigheder) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Der er af skatteministeren stillet 4 ændringsforslag til lovforsl  aget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2004 og var til 1. behandling den 21. oktober 2004. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den  26.  august  2004  dette  udkast  til  udvalget,  jf.  alm.  del  –  bilag    659 (2003 -04).  Den  7.  oktober 2004 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar til u dvalget. De indkomne høringssvar samt Skatteministeriets kommentarer hertil er kort gengivet i et skema i lovforslagets bemærkni  nger. Skriftlige henvendelser Udvalget  har  i  forbindelse  med  udvalgsarbejdet  modtaget  skriftlige  henvendelser  fra  Danmarks Pelagiske Producentorganisation og Dansk Landbrug. Skatteministeren har over for udvalget kom- menteret de skriftlige henvendelser. Deputationer Endvidere har Dansk Landbrug mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til lovfors- laget. Teknisk gennemgang Skatteministeren  og  embedsmænd  fra  Skatteministeriet  har  den  10.  november  2004  foretaget  en teknisk gennemgang af lovforslaget over for udvalget.
2 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget kan tilslutte sig hovedprincippet for beskatning af di- verse kvoter, særlig de kvoter, der   er foranlediget af EU’s planøkonomi på landbrugs  - og fiskeriom- rå det. SF ser også med ti lfredshed, at der nu lukkes for et hul i beskatningen af mælkekvoter    –  et hul, som SF tidligere har påvist eks isterer. Når dette er sagt, skal det understreges, at SF e r meget utilfreds med det net af særregler, der o  p- stilles,  og som betyder, at der skal være forskellige regler for mælkekvoter, sukkerkvoter og sild e- kvoter. Der er brug for forenkling og samme regelsæt for alle kvoter, så disse beskattes som andre immaterielle rettigheder. Lovforslaget  er  desuden  udtryk  for,  at  landbruget  fik  alt  for  megen  indflydelse  på  lovforslagets udformning, allerede inden det blev udsendt til almindelig høring , som dokumenteret tidligere i en ræ  kke  spørgsmål  til  skatteministeren  i  sid  ste  folketingsår   (§  20-spørgsmålene  S  4982,  4983,  5292 og 5293 fra folketingsåret 2003 -04). Men samlet set er lovforslaget udtryk for en mindre forbedring, som SF har valgt at støtte ved  3. behandling. Et mindretal i udvalget (EL) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling, og mindretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag. Enhedslisten er positiv over for dette lovforslag, men har noteret, at landbruget har haft meget stor indflydelse på lovforslagets tilbl ivelse –  også før høringsfasen     – med det resultat, at der kan v   æ  re taget hensyn til landbrugets interesser, uden at det er fremgået klart af lovbehandlingen. På den ba  g- grund vil Enhedslisten undlade at stemme. Tjóðveldisflokkurin,    Inuit  Ataqatigiit  og  Siumut  var  på  tidspunktet  for  betænkningens  afgive   lse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med in  d- stillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i bet  ænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    skatteministeren, tiltrådt af  et flertal (udvalget med undtagelse af EL): Til § 1 1) I den under nr. 1 foreslåede  affattelse af § 40 A, stk. 6, og §40 B, stk. 7,     2. pkt., ændres   »omfat- tet af aktieavancebeskatningslovens § 2 b« til: »i foreninger omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 3 og 4«. [Andelsbeviser m.v.] 2) I det under nr. 2 foreslåede  § 40 C, stk. 6, 2. pkt., udgår  », jf. personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 18«. [Kapitalindkomst] 3) I det under nr. 2 foreslåede  § 40 C, stk. 9, 1. pkt., ændres   »virksomheden« til: »ejendommen«.
3 [Ejendom, der sælges med succession] Ny paragraf 4) Efter § 6 indsættes som ny paragraf: »§ 01 I lov om beskatningen af pensionsordninger m.v. (pensionsbeskatningsloven), jf. lovbekendtgø- relse nr. 816 af 30. september 2003, som ændret senest ved § 1 i lov nr. 457 af 9. juni 2004, foret  a- ges fø lgende ændring: 1. I § 18, stk. 5, 5. pkt., indsættes efter   »varemærke  «: », kvoter og betalingsrettigheder«.« [Pensionsopsparing] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 I lovforslaget foreslås, at andelsbeviser m.v. omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 2 b i kke er omfattet af de generelle kvoteregler. Denne bestemmelse i aktieavancebeskatningsloven omfatter andelsbeviser m.v. i andelsforeninger som nævnt i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 3. Beste  m- melsen omfatter imidlertid ikke beviser m.v. i de andelsforeninger, der er omfattet af selskabsskatte- lovens § 1, stk. 1, nr. 4. Med det formål at ligestille de to former  for andelsbeviser m.v. foreslås, at de foreslåede §§ 40 A, stk. 6, og 40 B, stk. 7, i afskrivningsloven ændres således, at der henvises til andelsbeviser m.v. i foreninger omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 3 og 4, i stedet for til andelsbeviser m.v. omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 2 b. Til nr. 2 I lovforslaget foreslås i § 5, nr. 1, at der i personskatteloven indsættes § 4, stk. 1, nr. 18, hvore   fter indtægtsførte beløb efter afskrivningslovens § 40 C, stk. 6, er kapitalindkomst fo r personer. For at henlede læserens opmærksomhed herpå i afskrivningsloven er der i den foreslåede § 40 C, stk. 6, i lovforslaget henvist til personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 18. Den foreslåede henvisning til personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 18,  gæld   er imidlertid ikke, hvis virksomhedsordningen anvendes, eller hvis der er tale om et selskab eller et dødsbo. For at undgå misforståelser foreslås, at    den foreslåede  § 40 C, stk. 6, i lovforslaget ændres sål   edes, at henvisningen til personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 18, udgår. Den  foreslåede  regel  i   lovforslaget,  hvorefter  der  i  personskatteloven  indsættes  en  bestemmelse om, at det pågældende beløb for personer    – skal medregnes til kapitalindkomsten, opretholdes, jf. lovforslagets § 5, nr. 1. Til nr. 3 Af den foreslåede  § 40 C, stk. 9, i afskrivningsloven fremgår det,  at i tilfælde, hvor vir  ksomheden er overdraget med succession, jf. kildeskattelovens § 33 C eller dødsboskattelovens § 39, udbetales
4 en skatteværdi ikke direkte, men modregnes i en eventuel   ægtefælles slutskat. Ifølge lovforslaget  er det således en forudsætning, at    virksomheden sælges med succession, for at reglen a  nvendes. Det foreslås, at forudsætningen ændres således, at det er ejendommen, der sælges, hvis reglen skal anvendes. Til nr. 4 Indkomst ved afståelse af goodwill og andre immaterielle aktiver s å som særlig fremstillingsmåde eller lignende (knowhow), patentret, forfatter- og kunstnerret og ret til mønster og varemærke eller fortjenester ved afståelse af fast ejendom indgår ikke i op  gørelsen af det ordinære overskud, der kan danne grundlag for beregning af det fleksible opfyldningsfradrag efter pensionsbeskatningslovens § 18, stk. 5. Det  skyldes,  at  fradraget  er  tiltænkt  selvstændigt  erhvervsdrivendes  løbende  pensionsopsparing, der foretages på basis  af virksomhedens ordinære overskud. Mere  ekstraordinære indkomster som f.eks.  fortjeneste  ved  afståelse  af  ovennævnte  immaterielle  aktiver  m.v.  er  til  gengæld  omfattet  af reglen om ophørspension efter pensionsbeskatningslovens § 15 A. Fort jeneste ved afståelse af kv o- ter og betalingsrettigheder er således også omfattet af reglen om ophørspension. For at sidestille fortjeneste ved afståelse af kvoter og betalingsrettigheder med fortjeneste ved a f- ståelse af immaterielle aktiver m.v. i forhold  til det fleksible opfyldningsfradrag foreslås, at fortj e- neste ved afståelse  af kvoter og betalingsrettigheder ikke indgår i opgørelsen af det overskud, der kan danne grundlag for beregning af fradraget efter pensionsbeskatningslovens § 18, stk. 5. Lars Christian Lilleholt (V)   Peter Christensen (V)   Freddy Dam (V) nfmd. Svend Aage Jensby (V)   Mikkel Dencker (DF)   Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF) Else Theill Sørensen  (KF)   Jann Sjursen (KD)   Erik Mortensen (S)   Henrik Sass Larsen (S) Jacob Buksti (S)   Jens Peter Vernersen (S) fmd.   Sophie Hæstorp   Andersen (S) Morten Homann (SF)   Margrethe Vestager (RV)   Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjóðveldisflokkurin   , Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjoðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
5
6 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 28 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar, fra ska tteministeren 2 Meddelelse om tidsplan for L 28 3 Henvendelse af 2/11-04 fra Danmarks Pelagiske Producentorganisa- tion. 4 Kommentar til henvendelse af 2/9-04 fra Danmarks Pelagiske Produ- centorganisation, fra skatteministeren 5 Henvendelse af 5/11-04 fra Dansk Landbrug 6 Overheads anvendt af Skatteministeriet ved teknisk gennemgang af L 28 den 10. november 2004 7 Kommentar fra skatteministeren til henvendelse af 2/11-04 fra Dan- marks Pelagiske Producentorganisation, fra skatteministeren 8 Kommentar fra skatteministeren til henvendelse af 5/11-04 fra Dansk Landbrug, fra skatteministeren 9 1. udkast til betænkning 10 Ændringsforslag fra skatteministeren 11 2. udkast til betænkning