Til lovforslag nr. L 28 Folketinget 2004 - 05 Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0.   december 2004 2. udkast Betænkning over Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven, lig  ningsloven og andre skattelove (Kvoter og betalingsrettigheder) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsfor   slag Der er af skatteministeren stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2004 og var til 1. behandling den 21. oktober 2004. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den  26.  august  2004  dette  udkast  til  udvalget,  jf.  alm.  del  -  bilag  659 (2003 -04).  Den  7.  oktober 2004 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar til udvalget.  De indkomne høringssvar samt Skatteministeriets kommentarer hertil er kort gengivet i et skema i lovforslagets bemærkni  nger. Skriftlige henvendelser Udvalget  har  i  forbindelse  med  udvalgsarbejdet  modtaget  skriftlige  henvendelser  fra  Danmarks Pelagiske Producentorganisation og Dansk Landbrug. Skatteministeriet har over for udvalget kom- menteret de skriftlige henvendelser. Deputationer Endvidere har  Dansk  Landbrug mundtligt over for udvalget  redegjort for deres holdning til lov- forslaget. Skatteministeren har overfor udvalget  kommenteret den skriftlige henvendelse til udval- get. Teknisk gennemgang Skatteministeren  og  embedsmænd  fra  Skatteministeriet  har  den  10.  november  2004  foretaget    en teknisk gennemgang af lovforslaget over for udvalget.
2 3. Indstillinger og politiske bemærkninger [Et flertal i udvalget (V, DF, KF, SF og KD) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.] Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget kan tilslutte sig hovedprincippet for beskatning af di- verse kvoter, særligt de kvoter, der er foranlediget af EU's planøkonomi på landbrugs   - og fiskeriom- rå det. SF ser også med ti lfredshed, at der nu lukkes for et hul ved beskatning af mælkekvoter   – et hul som SF tidligere har påvist eks isterede. Når dette er sagt, skal det understreges, at SF er meget utilfreds med det net af særregler, der o   p- stilles. Det betyder, at der skal være forskellige regler for mælkekvoter, sukkerkvoter og sildekv o- ter. Der er brug for forenkling, og samme regelsæt for alle kvoter, så disse beskattes som andre i   m- materielle rettigheder. Lovforslaget er desuden udtryk for, at landbruget har fået al for megen indflydelse på lovforsl  a- gets udformning, allerede inden det blev udsendt til almindelig høring , som dokumenteret tidligere i en  ræ  kke  spørgsmål  til  skatteministeren  i  sidste  folketingssamling  (  §  20-spørgsmålene  S  4982, 4983, 5292 og 5293). Men samlet set er forslaget udtryk for en mindre forbedring, som SF har valgt at støtt e ved 3. be- handling. [Et mindretal i udvalget (EL) vil stemme hverken for eller i mod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.] Enhedslisten er positiv over for dette lovforslag, men har noteret, at landbruget har haft meget stor indflydelse  på  lovforslagets  tilblivelse   -  også  før  høringsfasen     -  med  det  resultat,  at  der  kan  væ  re taget hensyn til landbrugets interesser, uden det er fremgået klart af lovbehandlingen. På den ba  g- grund vil Enhedslisten undlade at stemme. Tjóðveldisflokkurin,    Inuit  Ataqatigiit  og  Siumut  var  på  tidspunktet  for  betænkningens  afgive   lse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med in  d- stillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    Skatteministeren, tiltrådt af  <>: Til § 1 1) I de under nr. 1 foreslåede  §§ 40 A, stk. 6, og 40 B, stk. 7, ændres   »omfattet af aktieavancebe- skatningslovens § 2 b« til: »i foreninger omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 3 og 4«. [Andelsbeviser m.v.] 2) I det under nr. 2 udgår foreslåede   § 40 C, stk. 6, udgår  », jf. personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 18«. [Kapitalindkomst] 3) I det under nr. 2 foreslåede  § 40 C, stk. 9, 1. pkt., ændres   »virksomheden« til: »ejendommen«.
3 [Ejendom, der sælges med succession] Ny paragraf 4) Efter § 6 indsættes som ny paragraf: »§ 01 I lov om beskatningen af pensionsordninger m.v. (pensionsbeskatningsloven), jf. lovbekendtgø- relse nr. 816 af 30. september 2003, som ændret senest ved § 1 i lov nr. 457 af 9. juni 2004, foret  a- ges fø lgende ændring: 1. I § 18, stk. 5, 5. pkt., indsættes efter   »varemærke  «: », kvoter og betalingsrettigheder«.« [Pensionsopsparing] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 I lovforslaget foreslås, at andelsbeviser m.v. omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 2 b i kke er omfattet af de generelle kvoteregler. Denne bestemmelse i aktieavancebeskatningsloven omfatter andelsbeviser m.v. i andelsforeninger som nævnt i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 3. Beste  m- melsen omfatter imidlertid ikke beviser m.v. i de andelsforeninger, der er omfattet af selskabsskatte- lovens § 1, stk. 1, nr. 4. Med det formål at ligestille de to for mer for andelsbeviser m.v. foreslås, at de foreslåede §§ 40 A, stk. 6, og 40 B, stk. 7, i afskrivningsloven ændres således, at der henvises til andelsbeviser m.v. i foreninger omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 3 og 4, i stedet for til andelsbeviser m.v. omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 2 b. Til nr. 2 I lovforslaget foreslås i § 5, nr. 1, at der i personskatteloven indsættes § 4, stk. 1, nr. 18, hvore   fter indtægtsførte beløb efter afskrivningslovens § 40 C, stk. 6, er kapitalindkoms t for personer. For at henlede læserens opmærksomhed herpå i afskrivningsloven er der i den foreslåede § 40 C, stk. 6, i lovforslaget henvist til personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 18. Den foreslåede henvisning til personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 18,   gælder imidlertid ikke, hvis virksomhedsordningen anvendes, eller hvis der er tale om et selskab eller et dødsbo. For at undgå misforståelser foreslås, at    den foreslåede  § 40 C, stk. 6, i lovforslaget ændres sål   edes, at henvisningen til personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 18, udgår. Den  foreslåede  regel  i   lovforslaget,  hvorefter  der  i  personskatteloven  indsættes  en  bestemmelse om, at det pågældende beløb for personer    – skal medregnes til kapitalindkomsten, opretholdes, jf. lovforslagets § 5, nr. 1. Til nr. 3
4 I  den  i  lovforslaget  foreslåede   §  40  C,  stk.  9,  fremgår  det  i  afskrivningsloven   at  i  tilfælde,  hvor virksomheden er overdraget med succession, jf. kildeskattelovens § 33 C eller dødsboskattelovens § 39, udbetales en skatteværdi ikke direkte, men modre  gnes i en eventuel ægtefælles slutskat. Ifølge lovforslaget er det således en forudsætning,  at     virksomheden sælges med succession,  for at  reglen anvendes. Det foreslås, at forudsætningen ændres således, at det er ejendommen, der sælges, hvis reglen skal anvendes. Til nr. 4 Indkomst ved afståelse af goodwill og andre immaterielle aktiver s å som særlig fremstillingsmåde eller lignende (knowhow), patentret, forfatter- og kunstnerret og ret til mønster og varemærke eller fortjenester ved afståelse af fast ejendo m indgår ikke i opgørelsen af det ordinære overskud, der kan danne grundlag for beregning af det fleksible opfyldningsfradrag efter pensionsbeskatningslovens § 18, stk. 5. Det  skyldes,  at  fradraget  er  tiltænkt  selvstændigt  erhvervsdrivendes  løbende  pension sopsparing, der foretages på basis  af virksomhedens ordinære overskud. Mere  ekstraordinære indkomster som f.eks.  fortjeneste  ved  afståelse  af  ovennævnte  immaterielle  aktiver  m.v.  er  til  gengæld  omfattet  af reglen om ophørspension efter pensionsbeskatningsl ovens § 15 A. Fortjeneste ved afståelse af kv o- ter og betalingsrettigheder er således også omfattet af reglen om ophørspension. For at sidestille fortjeneste ved afståelse af kvoter og betalingsrettigheder med fortjeneste ved a f- ståelse af immaterielle aktiv er m.v. i forhold til det fleksible opfyldningsfradrag foreslås, at fortj e- neste ved afståelse  af kvoter og betalingsrettigheder ikke indgår i opgørelsen af det overskud, der kan danne grundlag for beregning af fradraget efter pensionsbeskatningslovens § 18, stk. 5.
5 Lars Christian Lilleholt (V)   Peter Christensen (V)   Freddy Dam (V) nfmd. Svend Aage Jensby (V)   Mikkel Dencker (DF)   Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF) Else Theill Sørensen  (KF)   Jann Sjursen (KD)   Erik Mortensen (S)    Henrik Sass Larsen (S) Jacob Buksti (S)   Jens Peter Vernersen (S) fmd.   Sophie Hæstorp   Andersen (S) Morten Homann (SF)   Margrethe Vestager (RV)   Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjóðveldisflokkurin   , Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Siumut (SIU) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
6 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 28 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar, fra skattemin isteren 2 Meddelelse om tidsplan for L 28 3 Henvendelse af 2/11-04 fra Danmarks Pelagiske Producentorganisa- tion. 4 Kommentar til henvendelse af 2/9 2004 fra Danmarks Pelagiske Pro- ducentorganisation, fra skatteministeren 5 Henvendelse af 5/11-04 fra Dansk Landbrug 6 Overheads anvendt af Skatteministeriet ved teknisk gennemgang af L 28 (Kvoter og betalingsrettigheder) den 10/11-04 7 Kommentar fra skatteministeren til henvendelse af 2/11-04 fra Dan- marks Pelagiske Producentorganisation, fra skatteministeren 8 Kommentar fra skatteministeren til henvendelse af 5/11-04 fra Dansk Landbrug, fra skatteministeren 9 1. udkast til betænkning 10 Ændringsforslag, fra skatteministeren