Skatteministeriet J.nr  2004-411-0028 Den Til Folketingets Skatteudvalg L Fejl!   Intet   bogmærkenavn  opgivet.  2727  27-  forslag  til  lov  om  ændring  af selskabsskatteloven (Implementering af ændring af moder/datterselskabsdirektivet). Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 4 af    8. november 2004. (L 27 ) Kristian Jensen /  Lise Bo Nielsen
Spørgsmål 4:   Hvor stor en ejerandel mener ministeren, der minimum skal være,  før  der  reelt  er  tale  om  et  moder/datterselskabsforhold?  Hvis ministeren  mener,  at  det  er  tilstrækkeligt  med  en  ejerandel  på  10  pct., hvorfor foreslog regeringen så i lovforslag L 99 fra folketingsåret 2001-02 (2. samling) en grænse på 20 pct.?   Svar: Baggrunden for moder/datterselskabsdirektivets regel om skattefrihed for udbytter fra datterselskaber skal findes i ønsket om at skabe størst mulig fleksibilitet i virksomhedernes strukturvalg. Om en aktivitet udføres fra et selskab, eller aktiviteten opdeles imellem et moderselskab  og  et  datterselskab,  bør  være  skattemæssigt  underordnet. Reglen skal således sikre imod en kædebeskatning, som ellers ville blive konsekvensen af en moder/datterselskabskonstruktion, idet både moder- og datterselskab  ville  blive  beskattet  af  samme  indkomst  –  først  som selskabsindkomst i datterselskabet og siden som udbytte i moderselskabet. Ved vedtagelsen af moder/datterselskabsdirektivet i 1990 fastsattes grænsen for moder/datterselskabsforholdet ved 25 pct.s ejerskab. Imidlertid indtræder kædebeskatningen allerede ved en blot marginal aktiebesiddelse. Ejerkravet er således en begrænsning i forhold til ønsket om at eliminere selskabers kædebeskatning. Som led i regeringens konkurrenceevnepakke reduceredes ejerkravet til 20 pct.  En  begrundelse  herfor  var,  at  25  pct.s  ejerkravet  begrænsede ekspanderende  datterselskabers  mulighed  for  at  erhverve  ny  ansvarlig kapital,  idet  moderselskabet  af  skattemæssige  grunde  ikke  ønskede  at reducere ejerandelen til mindre end 25 pct. Ændringsdirektivet  og  dette  forslag  er  blot  en  videre  udvikling  af  disse tendenser. Side 2