Til lovforslag nr. L 27 Folketinget 2004 - 05 Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. november 2004 2. udkast Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om selskabsskatteloven (Implementering af ændring af moder/datterselskabsdirektivet) 1. Ændringsforslag Der er af skatteministeren stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2004 og var til 1. behandling den 21. oktober 2004. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 23. juni 2004 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2003 -04) alm. del - bilag 543. Den 7. oktober  2004  sendte  skatteministeren  de  indkomne  høringssvar.  De  indkomne  høringssvar  samt Skatteministeriets kommentar hertil er kort gengivet i et skema i lovforslagets bemærkninger. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra Foreningen af  Statsautoriserede  Revisorer.  Skatteministeren  har  overfor  udvalget  kommenteret  den  skriftlige henvendelse til udvalget. Spørgsmål Udvalget har stillet 8 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse , som denne har besva- ret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et  mindretal  i  udvalget  (V,  DF  og  KF)  indstiller  lovforslaget  til  vedtagelse  med  de  stillede  æn- dringsforslag. Et andet mindretal i udvalget (S) vil ved 3. behandling af lovforslaget hverken stemme for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag. Ved  behandlingen  af  lovforslag  nr.  L  99  -  2.  samling  2001-02,  der  omhandlede  en  række  er- hvervsskatteforslag afgav S, SF og RV følgende betænkningsbidrag:  
2 »1. Grænsen for skattefrit datterselskabs udbytte nedsættes Nedsættelsen  af  grænsen  for  den  ejerandel,  som  giver  adgang  til  skattefrit  udbytte  fra  dattersel- skab til moderselskab, fra 25 pct. til 20 pct. kan betragtes som et principielt brud med, at man anser grænsen for at blive opfattet som hovedaktionær i en lang række sammenhænge til at være en ejer- andel på 25 pct. Når man forlader den slags principielle afgrænsninger, opstår der tilfældigheder, hvor man ko  n- stant kan diskutere grænsen for ejerandelen. Hertil  kommer,  at  forslaget  koster  de  offentlige  finanser  40  mio.  kr.  Igen  melder  det  spørgsmål sig, om det er en optimal måde at anvende de erhvervspolitiske midler på.« Socialdemokratiet  er  fortsat  af  den  opfattelse,  at  der  med  en  minimums  ejerandel  i  moder- /datterselskabsforhold på 10 pct. ikke er tale om et reelt moder -/datterselskabsforhold. Socialdemokratiet  er  i  Europaudvalget  ikke  gået  imod  mandatet  til,  at  finansministeren  kunne indgå en aftale om at ændre moder -/datterselskabsdirektivet til omtalte 10 pct.-ejerandel. Mandatet  er  givet  i  strid  med  Socialdemokratiets  holdning,  som  fremgik  under  behandlingen  af lovforslag nr. L 99, der blev vedtaget den 17. maj 2002 Da der ved mandatgivningen i Europaudvalget er sket en åbenlys fejl vil Socialdemokrat iet hver- ken stemme for eller imod loven, da vi ikke vil forhindre regeringen i at implementere direktivet i dansk lovgivning, som Danmark har forpligtet sig til. Et  tredje  mindretal  (SF)  indstiller  lovforslaget  til  forkastelse  ved  3.  behandling.  Mindretallet  vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag. Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget kan ikke støtte lovforslaget. SF var ikke til stede ved Europaudvalgets  behandling  af  regeringens  mandat  til  ændring  af  moder/datterselskabsdirektivet, og har hverken markeret tilslutning til eller afstandtagen fra forslaget. Der er tale om en åbenlys og beklagelig fejl. For indholdsmæssigt er der ingen tvivl om, at forslaget er lodret imod SF's politik. Der er tale om endnu en lempelse af erhvervsbeskatningen – primært til gavn for de store virksomheder – som ko- ster 125 mio. kr. om året. Det viser svagheden ved at behandle så afgørende spørgsmål uden tre lovbehandlinger i Folketi  n- get, modtagelse  af deputationer og ministersvar på stillede spørgs mål, og  det viser svagheden ved en model, hvor det ikke er fagudvalgene, der udstikker regeringens mandater. Da der ved mandatgivningen i Europaudvalget var tale om en åbenlys fejl, vil SF stemme imod lovforslaget ved tredjebehandlingen. Et fjerde mindretal (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag. Enhedslistens medlem af udvalget kan ikke støtte lovforslaget. Skattereglerne vedrørende moder- og datterselskaber, giver allerede i dag grundlag for mange manøvrer for at undgå at betale skat. Det diskuteres aktuelt i forhold til muligheden for sambeskatning, der som bekendt har kostet statskas- sen et milliardbeløb. Alene af den grund synes EL, det er helt utilstedeligt, at regeringen nu kommer med et andet forslag, der udvider de multinationale selskabers mulighed for at slippe for skat, bare de laver nogle transaktioner hen over grænsen. Som det fremgår af lovens bemærkninger, er det en skattelettelse for multinationale selskaber p å 100 mio. kr. om  året.  Erfaringen viser,  at disse skøn  over hvad skattelettelser til erhvervslivet ko-
3 ster, har det med at skyde under målet. Når selskaberne får øje på de nye muligheder, bruger de dem i så stort omfang, at samfundet mister endnu flere pen ge, end regeringen oprindeligt havde skønnet. EL er således imod dette forslag,  og det kan tilføjes, at sænkningen af grænsen for hvornår et se l- skab kan kaldes et datterselskab fra 25 pct. af aktiekapitalen, der var gældende før denne regering kom til, til nu 10 pct., gør det helt latterligt, at tale om et moder- og datterselskab. Med en grænse på 10 pct. kan et selskab være et datterselskab af 10 forske llige moderselskaber. Enhver kan se, at det ikke er reelt. Det næste bliver vel, at bare to selskaber i to lande meddeler, at de kan lide hinan- den,  så  kan  de  få  en  skattelettelse.  Endelig  skal  Enhedslisten  udtrykke  sin  store  forundring  over, at alle partier med undtagelse af Enhedslisten i Europaudvalget bakkede op om det EU-direktiv, der ligger til grund for dette lovforslag, selv om det allerede i bilagene til Europaudvalget blev oplyst, at det ville koste statskassen 100 millioner kr. om året. Det er i øvrigt en uskik, at udgifter af den stø r- relsesorden reelt kan besluttes i Europaudvalget, uden det kommer i Folketingssalen - før det åbe n- bart er for sent at ændre på det. Tjóðveldisflokkurin,    Inuit  Ataqatigiit  og  Siumut  var  på  tidspunktet  for  betænkningens  afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med ind- stillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal  ved afstemning i Folketingssalen.] 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    skatteministeren, tiltrådt af  et mindretal (V, DF og KF): 1) I titlen indsættes efter »selskabsskatteloven« ordene: »og kildeskatteloven«. [Konsekvensændring som følge af ændring nr. 2] 2) Efter § 1 indsættes som ny paragraf: »§ 01 I lov om opkrævning af indkomstskat samt kommunal og amtskommunal ejendomsværdiskat for personer m.v. (kildeskat), jf. lovbekendtgørelse nr. 678 af 12. august 2002, som senest ændret ved § 4 i lov nr. 468 af 9. juni 2004, foretages følgende ændring: 1. I § 2, stk. 1, litra f, indsættes efter »ligningslovens § 16 B«: », idet selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, 5. og 6. pkt., dog finder tilsvarende anvendelse«.« [Udtrykkelig  hjemmel  til  skattefritagelse  for  fysiske  personer,  jf.  den  tilsvarende  bestemmelse  for selskaber i lovforslagets § 1, nr. 4] B e m æ r k n i n g e r Ved lovforslagets § 1, nr. 4, (der indeholder forslag til 5. og 6. pkt. i selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c) foreslås ophævelse af udbytteskattepligten for udbytte til deltagere i moderselskaber, der
4 efter  udenlandske  regler  og  moder/datterselskabsdirektivet  anses  som  selskabsenheder,  men  som efter danske regler anses som transparente. Ifølge bemærkningerne til bestemmelsen gælder dette, uanset om selskabsdeltageren er et selskab eller en fysisk person. Den foreslåede ændring af kildeskatteloven skal ses på baggrund af, at der er rejst tvivl om, hvo  r- vidt  bestemmelsen  i  selskabsskatteloven  indeholder  tilstrækkelig  hjemmel  for  så  vidt  angår  se  l- skabsdeltagere, der er fysiske personer. Lars Christian Lilleholt (V)   Peter Christensen (V)   Freddy Dam (V) nfmd.   Svend Aage Jensby (V)   Mikkel Dencker (DF)   Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF) Else Theill Sørensen (KF)   Jann Sjursen (KD)   Erik Mortensen (S)   Henrik Sass Larsen (S) Jacob Buksti (S)   Jens Peter Vernersen (S) fmd.   Sophie Hæstorp Andersen (S) Morten Homann (SF)   Margrethe Vestager (RV)   Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjó ðveldisflokkurin,  Inuit Ataqatigiit ogSiumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Siumut (SIU) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UGF) 3 Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 27 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar, fra skatteministeren 2 Meddelelse om tidsplan for L 27. 3 1. udkast til betænkning 4 Henvendelse af 15/11-04 fra Foreningen af Statsautoriserede Reviso- rer 5 Skatteministerens kommentar til henvendelse af 15/11-04 fra For- eningen af Statsautoriserede Revisorer, fra skatteministeren 6 Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 27 Spm.nr. Titel 1 Spm. om harmonisering af skatteregler på moder - /datterselskabsområdet, til skatteministeren., og ministerens svar he r- 2 Spm. om nedsættelse af grænsen for moder-/datterselskaber fra 25 pct. til 20 pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om hvornår man er hovedaktionær, til skat teministeren., og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvor stor en ejerandel, der minimum skal være, før der reelt er tale om et moder/datterselskabsforhold, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om et datterselskab efter de foreslåede reg ler kan have op til ti forskellige moderselskaber, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om de potentielle udnyttelsesmuligheder såfremt to eller flere af et datterselskabs moderselskaber er koncernforbundne, til skattemini- steren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om skattesystemet bliver mere kompliceret med dette lovfors- lag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om regeringen arbejder for en forenkling af skattesystemet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå