Til lovforslag nr. L 26 Folketinget 2004 - 05 Betænkning afgivet af Folketinge  ts Skatteudvalg den 0. november 2004 2. udkast Betænkning over Forslag til lov om indgåelse af protokol til ændring af den dansk- malaysiske dobbeltbeskatningsoverenskomst 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  7.  oktober  2004  og  var  til  1.  behandling  den  21.  oktober  2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Spørgsmål Udvalget   har   stillet   4  spørgsmål   til     skatteministeren   til   skriftlig   besvarelse,   som   denne   har besvaret.  Nogle  af  udvalgets  spørgsmål  og  ministerens  svar  herpå  er  optrykt  som  bilag  2  til betænkningen. 2. Indstillinger og politiske bemærkninger Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Tjóðveldi   sflokkurin,  Siumut  og  Inuit  Ataqatigiit  var  på  tidspunktet  for  betænkningens  afgivelse ikke  repræsenteret  med  medlemmer  i  u  dvalget  og  havde  dermed  ikke  adgang  til  at  komme  med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
2 Lars Christian Lilleholt (V)   Peter Christensen (V)   Freddy Dam (V) nfmd.  Birgitte Josefsen (V) Mikkel Dencker (DF)   Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Else Theill Sørensen  (KF) Jann Sjursen (KD)   Erik Mortensen (S)   Henrik Sass Larsen (S)   Jacob Buksti (S) Jens Peter Vernersen (S) fmd.   Sophie Hæstorp   Andersen (S)   Morten Homann (SF) Margrethe Vestager (RV)   Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjóðveldisflokkurin, Siumut og Inu   it Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre (V) 54 Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Siumut (SIU) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UGF) 3
3 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 26 Bilagsnr. Titel 1 Meddelelse vedrørende tidsplan for  L 26 2 1. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål   og svar vedrørende L 26 Spm. Titel 1 Spm. 1 om at fremsende et notat der viser, hvor overenskomsten efter tiltrædelse af den indgåede protokol afviger fra den »model« -overenskomst, som den danske regering tilstræber at indgå med fremmede stater, til skatteministeren 2 Spm. 2 om den foreslåede matching credit bestemmelse i overenskomsten også gælder for finansielle virksomheder og finansielle indtægter, til skatteministeren 3 Spm. 3 om at oplyse, om det ikke er Danmarks politik, at hvis der indgås aftaler om matching credit, så gælder dette ikke for finansielle indtægter, til skatteministeren 4 Spm. 4 om, hvor store beløb, der årligt vil blive sparet i malaysiske skatter for danske rederier m.v., til skatteministeren
4 Bilag 2 Nogle af udvalgets spørgsmål til skatteministeren og dennes svar herpå Spørgsmålene og skatteministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra SF. Spørgsmål 2: Vil  ministeren  oplyse,  om  den  foreslåede  matchin g  credit  bestemmelse  i  overenskomst  også gælder   for   finansielle  virksomheder  og   finansielle  indtægter,  og  om   dette  ikke  indebærer,  at overenskomst kan bruges til at undgå beskatning af finansielt afkast? Svar: Som  nævnt  i  mit  svar  på  spørgsmål  1  skal  Danm ark  alene  give  matching  credit  for  sædva  nlige malaysiske skatter, der er blevet nedsat efter den malaysiske skattebegunstigelseslov fra 1986. Efter denne lov giver Malaysia alene skattenedsættelse for et f  oretagendes fortjeneste, som stammer fra virksomhed, der ønskes fremmet, dvs. produktion, landbrug, turisme (herunder h oteldrift). Hvis et foretagende,  der  er  omfattet  af  skattebegunstigelse,  har  indkomst  fra  anden  virksomhed,  beskattes denne del af fortjenesten efter de sædvanlige regler. Der skal således  ikke gives matching credit for finansielle indtægter. Spørgsmål 3: Vil  ministeren  oplyse,  om  det  ikke  er  Danmarks  politik,  at  hvis  der  indgås  aftaler  om  matching credit, så gælder dette ikke for finansielle indtægter? Svar: Jeg  kan  bekræfte,  at  det  er  dan  sk  politisk  ved  forhandlinger  om  dobbeltbeskatningsoverens- komster, at der ikke gives matching credit for finansielle indtægter. Spørgsmål    4 : Vil ministeren oplyse, hvor store beløb, der årligt vil blive sparet i malaysiske skatter for danske rederier m.v., på grund af bestemmelsen om beskatning i domicilstaten af indtægter fra international skibs-  og  luftfart,  samt  hvor  stor  del  af  de  sparede  skatter,  der  reelt  tilføres  den  danske  stat,  på baggrund af mulighederne for credit i den danske skat for de betalt skatter? Svar: Ifølge protokollen kan international skibs - og luftfart for fremtiden kun beskattes i det land, som selskaberne hører hjemme i. Dvs. danske rederier og luftfartsselskaber beskattes kun i Danmark, og der  kan  ikke  gives  creditlempelse  for  malaysisk  skat,  idet  Malaysia  ikke  længere  kan  beskatte danske rederier og luftfartsselskaber vedrørende international skibs - og luftfart. Det kan oplyses, at Malaysia de seneste år har fritaget rederier for skat af fragt til og fra landet i form af  »Tax hollidays«. På den baggrund vil de danske  rederier  for så vidt ikke sp  are malaysisk skat med mindre den malaysiske skattefritagelse ophæves før protokollens ikrafttrædelse.