Justitsministeriet
Lovafdelingen
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsnr.:
2004-730-0999
Dok.:
SAL20804
Besvarelse af spørgsmål nr. 6 af 25. oktober 2004 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om oprettelse af et centralt dna-profil-register og retsplejeloven (Udvidelse af
dna-profil-registerets persondel, indikationskrav ved legemsundersøgelse mv.) (L 24).
Spørgsmål:
Kan personer under den kriminelle lavalder registreres i Fingeraftryksregistret? I benægtende fald bedes
ministeren redegøre for, hvilke betænkeligheder der vil være forbundet med at personer under den
kriminelle lavalder registreres i Fingeraftryksregistret?
Svar:
1. Det fremgår af retsplejelovens § 821 b, stk. 1, at der som udgangspunkt kan foretages legemsindgreb, herunder
optagelse af fingeraftryk, mod mistænkte personer under den kriminelle lavalder efter tilsvarende regler som for
mistænkte eller sigtede personer over 15 år. Dette gælder dog ikke med hensyn til optagelse af fingeraftryk og
personfotografi med henblik på senere identifikation, jf. § 792 b, stk. 1. Politiet må endvidere ikke opbevare
personfotografi, fingeraftryk eller andet materiale og andre oplysninger, der er tilvejebragt ved legemsindgreb, og som
vedrører mistænkte personer under 15 år, med henblik på senere identifikation.
Det følger heraf, at personer under 15 år ikke kan registreres i Fingeraftryksregistret eller i Det Centrale
Dna-profil-register.
2. Retsplejelovens § 821 b, stk. 1, står i retsplejelovens kapitel 75 b om indgreb over for personer under 15 år. Dette
kapitel er indsat i retsplejeloven ved lov nr. 443 af 9. juni 2004. Formålet med lovændringen var at tilvejebringe en klar
og udtømmende regulering i retsplejeloven af, hvilke indgreb der i forbindelse med en strafferetlig efterforskning efter
omstændighederne kan foretages over for børn under den kriminelle lavalder, som mistænkes for en forbrydelse.
Lovændringen byggede på Strafferetsplejeudvalgets betænkning nr. 1431/2003 om straffeprocessuelle tvangsindgreb
over for børn under den kriminelle lavalder. Strafferetsplejeudvalget overvejede i betænkningen, om der er et reelt og
legitimt behov for at kunne anvende retsplejelovens straffeprocessuelle tvangsindgreb over for børn, selv om disse er
under den kriminelle lavalder. Udvalget fandt, at der er et reelt og legitimt behov for dette, dels af hensyn til at kunne
opklare forbrydelser, dels af hensyn til i tide at kunne skride ind med hjælpeforanstaltninger mv. over for børn under 15
år, der begår kriminalitet.
Efter Strafferetsplejeudvalgets opfattelse er der imidlertid enkelte straffeprocessuelle indgreb, der efter retsplejeloven
kan iværksættes over for sigtede personer, som ikke bør kunne finde anvendelse på mistænkte børn under 15 år.
Udvalget fandt således ikke, at det burde være muligt at optage fingeraftryk og personfotografi med henblik på senere
identifikation af mistænkte børn under 15 år, ligesom der ikke bør være adgang til at opbevare personfotografi og andet
materiale og andre oplysninger, der er tilvejebragt ved legemsindgreb over for mistænkte børn under 15 år, med det
formål senere at kunne identificere barnet.
Udvalget lagde herved vægt på, at formålet med de nævnte regler ikke er at tilvejebringe fingeraftryk eller fotografi af
den sigtede til brug for efterforskningen i den aktuelle sag, men med henblik på at kunne identificere den pågældende på
et senere tidspunkt. Da børn under den kriminelle lavalder ikke kan straffes, bør politiets adgang til at foretage
straffeprocessuelle tvangsindgreb over for børn efter udvalgets opfattelse ikke udstrækkes ud over den konkrete sag, i
hvilken barnet er mistænkt. Udvalget fandt på den baggrund, at det ville være for vidtgående at tillade politiet at foretage
de nævnte indgreb over for mistænkte børn under 15 år.
- 1 -