Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Strafferetskontoret Sagsnr.: 2004-730-0999 Dok.: SAL20813 Besvarelse af spørgsmål nr.   12 af 25. november 2004 fra Folketingets Retsudvalg vedrø- rende forslag til lov om ændring af lov om oprettelse af et ce  ntralt dna-profil-register og retsplejeloven (Udvidelse af dna-profil-registerets persondel, indikationskrav ved legems- undersøgelse mv.) (L 24). Spørgsmål: ” Ministerens kommentarer udbedes til henvendelsen af 4/11-04 fra Guardia, jf. L 24 –  bilag 7, for så vidt angår de aspekter af henvendelsen som knytter sig til såvel l   o- ven om Dna-profilregistret som det fremsatte lovforslag.” Svar: I henvendelsen beskriver Guardia en biometrisk teknologi, som via stereo- og infrarøde kam eraer og 3-dimensionel teknik kan foretage ansigtsgenkendelse. Guardia opfordrer i henvendelsen til, at lovgivningen udvides med en database, der omfatter sådanne biometriske data. Der henvises herved  til  den  øgede  internationale  fokus  på  brug  af  biometriske  teknologier  i  forbi  ndelse  med terror-  og  kriminalitetsbekæmpelse,  ligesom  ansigtsgenkendelse  ifølge  henvendelsen  ikke     vil krænke privatsfæren og i øvrigt være et billigere alternativ på længere sigt. Det anf ø e- re, at man med fordel vil kunne sammenkøre dna - og ansigtsgenkendelsesdatabaser og derigen- nem opnå en ”synergi  -effekt”. Justitsministeriet skal i den anledning bemærke følgende. Ud  fra  beskrivelsen  i  henvendelsen  af  det  tekniske  system  må  det  formodes,  at  den  beskre vne teknik  navnlig  vil  kunne  anvendes  til  sikkerhedsmæssige  formål,  herunder  forebygge   lse  af  kri- minalitet.  En  anvendelse  af  teknologien  forudsætter  således,  at  der  sker  en  form  for  optage   lse med et eller flere kameraer af forbrydelsen eller gerningsstedet, og at optagelserne herefter bru- ges til at identificere en persons ansigt. Dna-profil-registret anvendes derimod til at identificere formodede  gerningsmænd på baggrund af efterladte spor – kter, ofre mv.
- Justitsministeriet  finder  derfor  ikke,  at  der  er  nogen  sammenhæng  mellem  den  b  eskrevne  nye teknik og dna-profil-registret. Justitsministeriet finder heller ikke, at forslaget om at sammenkøre en eventuel biometrisk d ata- base  med  dna-profil-registret  er  af  nogen  relevans.  Det  er  en  grundlæggende  forudsætning  bag dna-profil-registret,  at  biologiske  sporfund  og  udtaget  biologisk  materiale  alene  skal  bruges  til udarbejdelse af dna-profiler, idet dna-profilerne netop ikke kan bruges til at udlede oplysninger om en persons genetiske karakteristika, arveanlæg, udseende, sygdomsdispositioner eller ligne  n- de. En sammenkøring med dna -profil-registret vil derfor være resultatløst.