Justitsministeriet
Lovafdelingen
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsnr.:
2004-730-0999
Dok.:
SAL20806
Besvarelse af spørgsmål nr. 10 af 25. oktober 2004 fra Folketingets Retsudvalg vedrøre nde
forslag til lov om ændring af lov om oprettelse af et ce ntralt dna-profil-register og retsple-
jeloven (Udvidelse af dna-profil-registerets persondel, indikationskrav ved legemsundersø-
gelse mv.) (L 24).
Spørgsmål:
En mindretal (KD) ønsker at fremsætte vedlagte ændringsforslag til L 24 i forbi
n-
delse med 2. behandling af lovforslaget. Ministeren bedes vurdere den tekniske ud-
formning heraf i forhold til intentionen angivet i bemærkningerne.
Svar:
Det fremgår af bemærkningerne til det vedlagte ændringsforslag , at forslagsstillerne ønsker at
bevare den hidtidige regel i lov om oprettelse af et centralt dna-profil-register § 3, stk. 1, nr. 2,
hvorefter oplysninger i registrets persondel straks skal slettes, når der er forløbet 10 år fra fr ifin-
delse, afgørelse om påtaleopgivelse eller tiltalefrafald uden vilkår.
Det vedlagte ændringsforslag giver ikke Justitsministeriet anledning til bemærkninger vedrø
n-
de den tekniske udformning.
En vedtagelse af ændringsforslaget vil betyde, at alle sigtede, men ikke dømte personer , ligesom
i dag skal slettes fra registeret efter 10 år. Som anført i bemærkningerne til det fremsatte lo
vfors-
lag afviger en sådan retstil stand fra de tilsvarende regler i Fingeraftryksregistret, hvor der som
udgangspunkt sker registrering af lovligt optagne fingeraftryk, indtil personen er fyldt 80 år.
Justitsministeriet har indhentet en udtalelse fra Rigspolitichefen, Rigspolitiets Kriminaltekniske
Afdeling og Rejsehold, der har oplyst, at der i det eksisterende dna-profil-register er adskillige
eksempler på, at ikke dømte personer, der er optaget i dna-profil-registeret persondel, efterfø l-
gende har begået kriminalitet og er blevet identificeret via registret. Det er bl.a. på denne ba g-
grund Rigspolitiets opfattelse, at en ophævelse af reglen om sletning efter 10 år for si gtede, men
ikke dømte personer vil betyde en væsentlig styrkelse af regist erets anvendelse i den samlede
kriminalitetsbekæmpe lse.