Dette lovforslag har isoleret set positive elementer i sig, fordi det er et forsøg på at tiltrække udenlandske studerende til Danmark, men vi kan ikke lade være med at se det her lovforslag sammen med det næste lovforslag, der skal behandles.
Det er også nødvendigt, når man ser på det positive i det her lovforslag, også at se på, hvad intentionen er med det. Det fremhæves jo i det her lovforslags bemærkninger, at det er nogle bestemte uddannelser, man tænker på, det er en bemyndigelse til ministeren, og det er en tankegang om, at der er noget, som vi særlig kunne have interesse i: det naturvidenskabelige f.eks. - og det erhvervsøkonomiske, står der også.
Der er så spørgsmålet: Skulle vi ikke tænke bredere, og skulle man ikke lade sig inspirere af noget af det, som folk siger til os?
I den forbindelse vil jeg minde ministeren om en af de oplægsholdere, vi i sommer hørte på ministerens eget arrangement i Sorø, nemlig ambassadør Ørstrøm Møller, der jo selvfølgelig diplomatisk på et spørgsmål om, om han syntes, at det nu gik godt med at tiltrække de udenlandske studerende, ikke sagde, tror jeg, det han nok mente, for hele hans oplæg gik jo på, at vi havde en interesse i at få mange til landet, og at vi havde en interesse i at bruge penge på det. Der mener jeg, at det her er for småt. Vi har en interesse i at få udenlandske studerende til Danmark. Jeg ved godt, at der i perioder kører diskussioner om, at der er udenlandske studerende, der kommer til Danmark og tager vores pladser - det er der f.eks. for lægestudiet og sådan noget hvert år nogle der er meget bekymrede over - men vi har generelt en interesse i, at nogle kommer til os, og muligheden for at komme til Danmark er jo noget begrænset. Der rejser jo langt flere danske ud, og det er kun godt, men vi har også en interesse i, at nogle kommer til Danmark. Jeg mener, man må sige om det, som vi her ser på isoleret, at et andet lovforslag, som ikke er undervisningsministerens, men som er videnskabsministerens, og som vedrører de lange uddannelser, også må ses i den her sammenhæng, for vi har en interesse i, at der kommer, vil jeg sige, rigtig mange udenlandske studerende til Danmark. Det kan godt være, der er nogle af dem, vi måske ikke synes vi umiddelbart har gavn af, men jeg tror altså under alle omstændigheder, at vi vil have gavn af det, og vores studerende vil have gavn af, at der er udenlandske studerende
i Danmark. Så man kan sige, at det her lovforslag isoleret set formentlig er godt nok, men vi skal se det i sammenhæng med andre lovforslag, og jeg mener under alle omstændigheder, det er for småt. Ambitionsniveauet er for lavt i forhold til, hvad der er i Danmarks interesse, hvad der er i danske studerendes interesse, og også hvad der er i verdens interesse. Vi skal vise, at vi er en del af verden, og ikke hele tiden tænke isoleret på, hvad der er gavnligt for Danmark, og derfor heller ikke tænke snævert på, at der er nogle uddannelser - og det gælder måske lige nu for naturvidenskaben - hvor det kunne være interessant for os. Det udelukker lovforslaget ikke, men intentionen, kan jeg jo se, er den, som jeg synes, regeringen tit tænker meget på: snævert omkring nogle naturvidenskabelige ting. Hvorfor ikke humanistiske? Hvorfor ikke også inden for det felt vise den slags ting? Jeg ved jo ikke, hvad videnskabsministeren kommer med; det kan være, der står noget andet der. Jeg mener, at vi generelt har en interesse i, at der kommer folk hertil. Vi skal være glade for, at der er nogle, der vil komme til Danmark, når man tænker på besværet med vores sprog og også tænker på klimaet, som man skal vænne sig til for at holde af.