Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg 17. december 2004 I forbindelse med behandlingen af (L 20) Forslag til Lov om ændring af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. (Offentliggø- relse af gennemførelses- og beskæftigelsesprocenter m.v.) har   Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 5. november 2004 (L 20 – Spørgsmål 6) stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 6: ”Hvordan forestiller ministeren sig, at et karaktergennemsnit for årets afgangselever korrigeret for forældrekredsens socioøkonomiske forhold kan bidrage til at højne kvaliteten af undervisningen eller dialogen på skolerne om skolens udvikling?” Svar:   Under 1. behandlingen i Folketinget den 12. april 2002 af lovforslaget om gennemsigtighed og åbenhed (L175) blev der netop sat spørgsmåls- tegn ved, om skolernes karakterer isoleret set kan være et udtryk for un- dervisningens kvalitet, eller om ikke elevernes sociale baggrund mv. spil- ler en rolle for karaktergennemsnittet.   Det videre arbejde med dette spørgsmål har ført til dette lovforslags ind- hold for så vidt angår anvisningerne på en metode til at give et mere retvisende billede af skolernes undervisningsindsats. Af mit svar på spørgsmål 2 (L 20 – Spørgsmål 2) fremgår, at formålet med forslaget netop er at få et klart billede af, hvordan en skoles under- visningskvalitet er i de enkelte fag, når der er korrigeret for udefrakom- mende faktorer.   Dermed får skolerne et nyt hjælpemiddel til at tilrettelægge deres indsats og udviklingsprofiler.    
2 Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Ulla Tørnæs