Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
17. december 2004
I forbindelse med behandlingen af (L 20) Forslag til Lov om ændring af
lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. (Offentliggø-
relse af gennemførelses- og beskæftigelsesprocenter m.v.) har Folketin-
gets Uddannelsesudvalg i brev af 5. november 2004 (L 20 Spørgsmål 3)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 3:
Af de almindelige bemærkninger til udkastet af lovforslaget, jf. (folke-
tingsåret 2003-04) alm. del bilag 407, fremgik det, at institutionerne i
dag
i
alt væsentlighed
dervisningen
på tilfredsstillende vis
, samt at institutionerne både
til at stille relevante oplysninger til rådighed for borgere og virksomheder via in-
ternettet, og at de faktisk i
udstrakt grad også gør det
. I det den 7. oktober
2004 for Folketinget fremsatte lovforslag har denne konklusion imidler-
tid i mellemtiden undergået en ændring på 180 grader. Der står i de al-
mindelige bemærkninger, at institutionerne i dag offentliggør oplysnin-
ger på internettet og institutionen og om undervisningen i utilstrækkeligt
omfang. Sideløbende med, at lovforslaget har været til høring, har ministe-
riet konstateret, at de oplysninger institutionerne offentliggør
præcise nok, og at de ikke lever op til samtlige krav i loven. Vil ministeren for-
klare, hvordan den samme undersøgelse i løbet af høringsfasen fra den
26. august til den 16. september 2004 har kunnet underkastes så forskel-
lige udlægninger, at det kan føre til stik modstridende konklusioner, og
hvilken af de to versioner kan der fæstes mest lid til?
Svar:
Undervisningsministeriet sendte spørgeskemaer ud til institutionerne i
juni 2004 og behandlede derefter de indkomne svar. Det umiddelbare
indtryk var, at alle typer skoleformer generelt informerer på internettet.
Svarprocenten var derimod ikke tilfredsstillende. Parallelt med høringen
af lovforslaget blev der derfor udsendt endnu en anmodning til uddan-
nelsesinstitutionerne om svar.