Bilag til svar på L 20. Spørgsmål 2 Undervisningsministeriet Uddannelsesstyrelsen 9. december 2004 Præsentation af supplementet til de offentliggjorte karakterer Det er intentionen, at skolerne skal opfylde lovforslagets krav om at offentliggøre præstat   ionsmå- lingen sammenholdt med de faktiske karaktergennemsnit via et link til ministeriets hjemmeside. Præstationsmålingen kan præsenteres på forskellige måder, og nedenfor angives en række forskell i- ge illustrationer. På den enkelte skoles hjemmeside vil det  naturligvis kun væres skolens egne k  a- raktergennemsnit og præstationsmål, der kan ses, men for illustrationens skyld vises eksempler for to fiktive skoler. Det skal understreges, at der ikke findes et samlet karaktergennemsnit for hele skolen, men kun for hver enkelt fag/prøveform. Ligeledes vil der ikke være en samlet præstationsmåling for skolen som he l- hed. Det er muligt, at den enkelte skole vil klare sig bedre end forventet i nogle fag og dårl i- gere i andre. Det vil derfor heller ikke, uanset valg af præsentationsform, være muligt umi d- delbart at  rangordne skolerne. elevernes baggrund vil ikke fremgå ved præsentationen, men alene indgå i beregningerne, der ligger til grund for præstationsmålingen. skolernes forventede/beregnede gennemsnit er ikke forudsat at fremgå ved offentliggøre  lsen. En mulighed er, at resultaterne offentliggøres ved at inddele resultaterne i de enkelte fag i fx 3 eller 5 kategorier, der sprogligt set dækker over:   Skolen har præsteret et karaktergennemsnit i dette fag, som er:   5-punktsskala 3-punkts skala Langt større end forventet      Større end forventet Bedre end forventet Som forventet Som forventet Mindre end forventet      Ringere end forventet Meget mindre end forventet    Inden den endelige fastlægge  lse af skalaen skal der ske en nærmere analyse af skalaens intervaller, og herunder tages hensyn til skolernes muligheder for at bevæge sig fra et trin på skalaen til et a   n- det. (Jo færre kategorier, jo sværere er det for den enkelte skole at rykke op i den næste kategori.) Præsentationsmæssigt kan en 3 eller 5 kategori inddeling vises på forskellige måder. De 3 eller 5 katego- rier kan udtrykkes ved symboler, eller der kan anvendes farver, tal (+2,+1,0,-1,-2) eller bogstavbetegnel- ser for kategorier – afhængigt af smag og tekniske muligheder. Her er vist et smiley-3 eksempel på helt fiktive tal.  
2 3-punktskalaen kunne fx præsenteres ved hjælp af  ”smileys”, der er et meget velkendt og let aflæseligt symbol. ”Smiley model” En præstation som forventet er ang  ivet med et flueben ( ). 5-punktskalaen kunne fx vises ved hjælp af pile op eller ned. ”Pilemodel” En præstation som forventet er angivet   med et flueben ( ). Alternativ afbildning af en 5-punkts skala er at anvende smileys.