Bilag til svar på L 20. Spørgsmål 2
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
9. december 2004
Præsentation af supplementet til de offentliggjorte karakterer
Det er intentionen, at skolerne skal opfylde lovforslagets krav om at offentliggøre præstat ionsmå-
lingen sammenholdt med de faktiske karaktergennemsnit via et link til ministeriets hjemmeside.
Præstationsmålingen kan præsenteres på forskellige måder, og nedenfor angives en række forskell
i-
ge illustrationer. På den enkelte skoles hjemmeside vil det naturligvis kun væres skolens egne k a-
raktergennemsnit og præstationsmål, der kan ses, men for illustrationens skyld vises eksempler for
to fiktive skoler.
Det skal understreges, at
der ikke findes et samlet karaktergennemsnit for hele skolen, men kun for hver enkelt
fag/prøveform. Ligeledes vil der ikke være en samlet præstationsmåling for skolen som he
l-
hed. Det er muligt, at den enkelte skole vil klare sig bedre end forventet i nogle fag og dårl i-
gere i andre. Det vil derfor heller ikke, uanset valg af præsentationsform, være muligt umi
d-
delbart at rangordne skolerne.
elevernes baggrund vil ikke fremgå ved præsentationen, men alene indgå i beregningerne,
der ligger til grund for præstationsmålingen.
skolernes forventede/beregnede gennemsnit er ikke forudsat at fremgå ved offentliggøre lsen.
En mulighed er, at resultaterne offentliggøres ved at inddele resultaterne i de enkelte fag i fx 3 eller 5
kategorier, der sprogligt set dækker over:
Skolen har præsteret et karaktergennemsnit i dette fag, som er:
5-punktsskala
3-punkts skala
Langt større end forventet
Større end forventet
Bedre end forventet
Som forventet
Som forventet
Mindre end forventet
Ringere end forventet
Meget mindre end forventet
Inden den endelige fastlægge lse af skalaen skal der ske en nærmere analyse af skalaens intervaller,
og herunder tages hensyn til skolernes muligheder for at bevæge sig fra et trin på skalaen til et a n-
det. (Jo færre kategorier, jo sværere er det for den enkelte skole at rykke op i den
næste kategori.)
Præsentationsmæssigt kan en 3 eller 5 kategori inddeling vises på forskellige måder. De 3 eller 5 katego-
rier kan udtrykkes ved symboler, eller der kan anvendes farver, tal (+2,+1,0,-1,-2) eller bogstavbetegnel-
ser for kategorier afhængigt af smag og tekniske muligheder. Her er vist et smiley-3 eksempel på helt
fiktive tal.