Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg 17. december 2004 I forbindelse med behandlingen af (L 20) Forslag til Lov om ændring af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. (Offentliggø- relse af gennemførelses- og beskæftigelsesprocenter m.v.)  har Folketin- gets Uddannelsesudvalg i brev af 5. november 2004 (L 20 – Spørgsmål 17) stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 17 : ”Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, at de foreslåede oplysninger om fuldførelsestid, fuldførelsesfrekvens, frafald og over- gangsfrekvens til anden uddannelses eller beskæftigelse især vil ”være relevante for de erhvervsrettede uddannelser”. Vil ministeren redegøre for, hvordan disse oplysninger lader sig tilvejebringe under hensyntagen til, at erhvervsuddannelserne er vekseluddannelser, der for størstedelens vedkommende består af praktiktid i en virksomhed, og som tilmed efter Reform 2000 i vidt omfang er individualiserede efter den enkelte elevs behov og evner; hvortil kommer, at en række uddannelser kun gennem- føres på en enkelt eller ganske få skoler i landet?” Svar: Elevernes vej gennem erhvervsuddannelsernes forskellige dele (grund- forløb, uddannelsesaftaler og skoleophold i forbindelse med hovedforlø- bet) indberettes på personniveau fra de edb-administrative systemer til Danmarks Statistik, hvorfra Undervisningsministeriet henter de oplys- ninger, der danner grundlag for beregning af såvel nøgletallene for ud- dannelserne selv (fuldførelsestid og –frekvens og frafald) som overgangs- frekvenser til andre uddannelser og beskæftigelse. Nøgletallene beregnes og offentliggøres for grundforløb og for hovedforløb hver for sig. Jeg er fuldt opmærksom på, at vekseluddannelsesprincippet og de indivi- dualiserede forløb i erhvervsuddannelserne betyder, at korrekte og rele- vante nøgletal for disse uddannelser på skoleniveau skal dannes på anden måde end for andre uddannelsesområder.
2 I erhvervsuddannelserne er det en del af tilrettelæggelsen, at eleverne   forholdsvis hyppigt skifter mellem praktikuddannelse i virksomheder og skoleundervisning, og det skal der tages højde for i talmaterialet. Da alle erhvervsuddannelseselever, også elever med uddannelsesaftale med en praktikvirksomhed, under hele forløbet er tilknyttet en uddan- nelsesinstitution, kan alle uddannelsesdele knyttes til institutioner.   Særligt i grundforløbet, men også i vidt omfang under hovedforløbet, er der tale om, at én institution varetager hovedparten af elevens undervis- ning. Der er dog i mange tilfælde tale om, at eleven skifter sko- le/institution undervejs som følge af, at der sker en stigende specialise- ring gennem mange hovedforløb. Der er derfor særlig opmærksomhed om udformningen af talmaterialet i de tilfælde, hvor uddannelsesdele fra flere institutioner skal knyttes sammen og danne valide indikatorer for de implicerede institutioner.   Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Ulla Tørnæs