Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg 17. december 2004 I forbindelse med behandlingen af (L 20) Forslag til Lov om ændring af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. (Offentliggø- relse af gennemførelses- og beskæftigelsesprocenter m.v.) har Folketin- gets Uddannelsesudvalg i brev af 5. november 2004 (L 20 - Spørgsmål 16) stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 16 : ”Deler ministeren opfattelsen af, at der er en ”klassekammerateffekt”, hvor ressourcestærke elever trækker de svage elever op, så de klarer sig bedre, mens elever med svag hjemmebaggrund ikke tilsvarende ”smitter af” på de stærke elever og dermed ikke trækker disse nedad, samt at dette er forskningsmæssigt dokumenteret?” Svar: Den seneste forskning på området viser, ( Rangvid, B.S. (2004): "School composition effects in Denmark: Quantile regression evidence from PISA 2000") at ressourcesvage elever klarer sig signifikant bedre på sko- ler med en "god/bred" elevsammensætning (mht. socioøkonomisk og etnisk baggrund) end på skoler, hvor elevsammensætningen er domineret af børn med en lav socioøkonomisk baggrund. Undersøgelsen finder ingen tilsvarende (statistisk signifikant) sammenhæng mellem ressource- stærke børns testresultater og elevsammensætningen på skolen.   Resultaterne gælder generelt for testresultater i både læsefærdigheder, matematik og naturvidenskab, men mønsteret er mest tydeligt for læsefærdigheder.   Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Ulla Tørnæs