Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
17. december 2004
I forbindelse med behandlingen af (L 20) Forslag til Lov om ændring af
lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. (Offentliggø-
relse af gennemførelses- og beskæftigelsesprocenter m.v.) har Folketin-
gets Uddannelsesudvalg i brev af 5. november 2004 (L 20 - Spørgsmål
16) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 16 :
Deler ministeren opfattelsen af, at der er en klassekammerateffekt,
hvor ressourcestærke elever trækker de svage elever op, så de klarer sig
bedre, mens elever med svag hjemmebaggrund ikke tilsvarende smitter
af på de stærke elever og dermed ikke trækker disse nedad, samt at dette
er forskningsmæssigt dokumenteret?
Svar:
Den seneste forskning på området viser, ( Rangvid, B.S. (2004): "School
composition effects in Denmark: Quantile regression evidence from
PISA 2000") at ressourcesvage elever klarer sig signifikant bedre på sko-
ler med en "god/bred" elevsammensætning (mht. socioøkonomisk og
etnisk baggrund) end på skoler, hvor elevsammensætningen er domineret
af børn med en lav socioøkonomisk baggrund. Undersøgelsen finder
ingen tilsvarende (statistisk signifikant) sammenhæng mellem ressource-
stærke børns testresultater og elevsammensætningen på skolen.
Resultaterne gælder generelt for testresultater i både læsefærdigheder,
matematik og naturvidenskab, men mønsteret er mest tydeligt for
læsefærdigheder.
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs