Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 20) Forslag til Lov om ændring af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. (Offentliggø- relse af gennemførelses- og beskæftigelsesprocenter m.v.) har Folketin- gets Uddannelsesudvalg i brev af 5. november 2004 (L 20 - Spørgsmål 13) stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 13: ”Det er på det seneste dokumenteret, at Danmark er ved at blive mere socialt opsplittet. Velstillede grupper samler sig i nogle kvarterer, skoler og børnehaver. Socialt svage danskere og indvandrere klumpes sammen andre steder. Kombinationen af øget social opdeling, flere tosprogede børn og et decentralt skolevæsen med frit valg har vist sig problematisk. Når den erklærede hensigt med lovforslaget er at fremme og sætte skub i forældrenes fra- og tilvalg af bestemte skoler på grundlag af nye supple- rende oplysninger, hvilke konkrete skridt vil ministeren så tage for at afbøde uheldige følgevirkninger af denne polarisering? ” Svar: Elevernes baggrund offentliggøres ikke. Den anvendes udelukkende for at kunne vurdere en skoles indsats i et fag eller flere mere retvisende og dermed give dels skolerne bedre muligheder for at vurdere deres egen indsats, dels omverdenen mulighed for at få kendskab til denne indsats.   Forskningsprojektet ”De gode skoler”, som netop er blevet offentliggjort viser, at når skolernes resultater er korrigeret for påvirkningen af elever- nes baggrund er udgangspunktet, at yderligere forskelle i skolernes resul- tater vil kunne henføres til den enkelte skoles egen praksis. Analysens hovedbudskab er, at god skolepraksis er et kompliceret sam- spil af mange enkeltfaktorer.  
2 Jeg mener, at der er brug for en åben erkendelse af, at ikke alle skoler gør deres arbejde så godt, som man burde kunne forvente, og at ikke alle metoder er lige gode.   Jeg er ikke enig i, at lovforslaget vil bidrage til øget polarisering i uddan- nelsessystemet eller i samfundet som helhed. Derfor vil der ikke være behov for at tage skridt til at afbøde uheldige følgevirkninger. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Ulla Tørnæs