Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg 17. december 2004 I forbindelse med behandlingen af (L 20) Forslag til Lov om ændring af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. (Offentliggø- relse af gennemførelses- og beskæftigelsesprocenter m.v.) har Folketin- gets Uddannelsesudvalg i brev af 5. november 2004 (L 20 – Spørgsmål 10) stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 10: ”Hvordan forestiller ministeren sig, at man trods den statistiske usikker- hed ved at destillere karaktererne med den angivne formel kan nå frem til et sandt og ubesmittet mål for undervisningskvalitet, der afspejler virke- ligheden, når der fra statistisk ekspertside er der blevet stillet spørgsmåls- tegn ved beregningsgrundlag og metode for opstilling af en troværdig og pålidelig skolescore, og metoden er bl.a. blevet sammenlignet med at beregne antallet af fødsler ud fra antallet af storke eller intelligensniveau ud fra antal bøger i bogreolen?” Svar: Jeg er bekendt med den kritik, som er rejst fra professor Peter Allerup fra Danmarks Pædagogiske Universitet.   Til gengæld har andre netop peget på, at der er en tydelig sammenhæng mellem elevernes baggrund og de resultater, eleverne opnår, således at inddragelse af disse faktorer vil kunne bidrage til et mere retvisende bil- lede af skolens præstationer.   Jeg kan henvise til en artikel af Niels Glavind i Ugebrevet A4, november 2003,  hvori der  redegøres for en undersøgelse af en sammenhæng mel- lem karaktergennemsnit og svag social baggrund, og hvor der påvises en tydelig sammenhæng.   Endvidere kan jeg henvise til et indlæg af direktør Jørgen Søndergaard, Socialforskningsinstituttet, i Berlingske Tidende den 10. september 2004. Jørgen Søndergaard finder, at man må se på elevernes udgangspunkt, når
2 man vil måle, hvor dygtig en skole og dens lærere er til at give eleverne kundskaber.    Undervisningsministeriet vil gennem inddragelse af den fornødne eks- pertise sørge for størst mulig kvalitetssikring af metoderne og deres an- vendelighed.   Som svar på spørgsmålet om statistisk usikkerhed, kan jeg nævne, at be- regningen af modellen baseres på indberettede karakterer fra alle af- gangselever i grundskolen. Dermed bliver den statistiske usikkerhed i traditionel forstand meget begrænset. For at tage højde for den usikker- hed, der er af mere fortolkningsmæssig art, har jeg valgt ikke at offentlig- gøre et detaljeret indeks, hvor en skole vurderes at være god eller ringe på baggrund af ubetydelige afvigelser fra det forventede resultat. For skoler, som kun afviger fra det forventede i mindre omfang, vil vises en neutral indikator. Kun for skoler, hvor der er en større afstand til det forventede, vil en positiv eller en negativ indikator blive vist.   Det er min forventning, at de konsoliderede oplysninger, når de offent- liggøres, vil blive et instrument, som med stort udbytte kan bruges af skolerne som dialogværktøj i forhold til forældre og undervisere mv. i skolernes fortsatte arbejde med at udvikle kvaliteten.   Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Ulla Tørnæs