Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
17. december 2004
I forbindelse med behandlingen af (L 20) Forslag til Lov om ændring af
lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. (Offentliggø-
relse af gennemførelses- og beskæftigelsesprocenter m.v.) har Folketin-
gets Uddannelsesudvalg i brev af 5. november 2004 (L 20 Spørgsmål
10) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 10:
Hvordan forestiller ministeren sig, at man trods den statistiske usikker-
hed ved at destillere karaktererne med den angivne formel kan nå frem til
et sandt og ubesmittet mål for undervisningskvalitet, der afspejler virke-
ligheden, når der fra statistisk ekspertside er der blevet stillet spørgsmåls-
tegn ved beregningsgrundlag og metode for opstilling af en troværdig og
pålidelig skolescore, og metoden er bl.a. blevet sammenlignet med at
beregne antallet af fødsler ud fra antallet af storke eller intelligensniveau
ud fra antal bøger i bogreolen?
Svar:
Jeg er bekendt med den kritik, som er rejst fra professor Peter Allerup
fra Danmarks Pædagogiske Universitet.
Til gengæld har andre netop peget på, at der er en tydelig sammenhæng
mellem elevernes baggrund og de resultater, eleverne opnår, således at
inddragelse af disse faktorer vil kunne bidrage til et mere retvisende bil-
lede af skolens præstationer.
Jeg kan henvise til en artikel af Niels Glavind i Ugebrevet A4, november
2003, hvori der redegøres for en undersøgelse af en sammenhæng mel-
lem karaktergennemsnit og svag social baggrund, og hvor der påvises en
tydelig sammenhæng.
Endvidere kan jeg henvise til et indlæg af direktør Jørgen Søndergaard,
Socialforskningsinstituttet, i Berlingske Tidende den 10. september 2004.
Jørgen Søndergaard finder, at man må se på elevernes udgangspunkt, når