Notat om de indkomne høring ssvar vedr. forslaget til ny tilbudslov
(bygge- og anlægssekt oren)
I bilag 1 er oplistet de organisationer, der er blevet hørt.
Bemærkninger til de enkelte elementer i lovforslaget
I det følgende omhandles de væsentligste tilkendegivelser indeholdt i h ø-
ringssvarene.
1. Regelforenkling
Der udtrykkes generelt tilfredshed med sammenskrivningen af regler i
gældende lov og gældende bekendtgørelse i ét regelsæt. Ingen af høring
s-
svarene går imod en sådan sammenskrivning. Dog peger enkelte høring s-
parter på, at man ved at lovfæste en række bestemmelser, der hidtil har
været reguleret i bekendtgørelse sform, afskærer sig fra muligheden for en
løbende justering af reglerne.
Kommentar:
Hvis mulighederne for en løbende justering i bekendtgørelsesform opre t-
holdes, vil det modvirke ønsket om en enklere og mere gennemsigtig
præsentation af regul eringen i ét regelsæt. De væsentligste ændringer, jf. i
det næste punkt, er udtryk for en balance, som byg geriets parter har til-
sluttet sig. Det kan fjerne forudsætningerne for en sådan bred accept, hvis
der løbende foretages justering af deleleme nter.
2. Lovens titel og anvendelsesområde
Lovforslaget ændrer ikke titel eller anvendelsesområde. Der er bla ndt
byggeriets parter bred enighed om den nye struktur for beskrivelsen af
lovens anvendelsesområ de.
Bygherreforeningen har foreslået, at lovens titel burde reflektere det fo r-
hold, at anvendelsesområdet er offentlige og offentligt støttede byggeop-
gaver. Bygherreforeningen har alternativt anført, at det kunne indføjes i
indledningen til § 1 om anvendelsesområdet, at loven gælder for offentl i-
ge og offentligt støttede bygge - og anlægskontra kter.
Håndværksrådet
ønsker dog, at også underentreprenører, der i ndhenter
tilbud hos egne underentreprenører til brug for udførelse af opgaver for
hovedentreprenøren ved et offentligt eller offentligt støttet byggeri , skal
13. december 2004
pd-ks