Det frie leverandørvalg har betydet store omlægninger af ældreplejen rundtomkring i landets kommuner, og derfor er det heller ikke overraskende, at de regler, vi indførte i forbindelse med starten af fritvalgsloven, medførte både nogle praktiske udfordringer og noget politisk modstand.
Men jeg må til gengæld sige, at jeg er noget forundret over den debat, vi har haft i dag. Den har jo ikke handlet så meget om de enkelte elementer i revisionen af lovgivningen, dem er der kun få ordførere der har beskæftiget sig med, men mere om de grundlæggende principper bag fritvalgsloven.
Jeg mener, at fritvalgsloven har været en klar succes, som har givet forbedringer på rigtig mange områder. Vi er i dag nået dertil, at to tredjedele af kommunerne kan tilbyde frit valg af en eller flere af hjemmehjælpsydelserne, og da det især er de små og tyndt befolkede kommuner, der mangler at komme med, betyder det rent faktisk, at 85 pct. af hjemmehjælpsmodtagerne har valgmulighed mellem flere leverandører i dag.
De ældre har taget det frie valg til sig. Omkring hver femte ældre med adgang til frit valg har i dag en privat leverandør til hele eller dele af deres hjemmehjælp, så den direkte effekt af valgfriheden er egentlig slået rigtig flot igennem på bare 2 år. Det er jo kun 2 år siden, reglerne blev indført, så jeg synes faktisk, det er rigtig godt gået, og at det er en fantastisk flot modtagelse, de frie valgmuligheder har fået hos modtagerne af hjemmehjælp.
Billedet er lige så positivt, når vi ser på de indirekte effekter af fritvalgsloven. Processen med at indføre frit valg i hjemmeplejen har været en rigtig sund øvelse for kommunerne, fordi den har givet borgerne en bedre og mere synlig kvalitet af den service, de får i form af hjemmehjælpen. Kommunerne har fået bedre indsigt i, hvordan skattekronerne bruges på ældreområdet, de ældre har fået større klarhed over deres rettigheder, og skatteborgerne har fået mere indsigt i, hvad deres penge bliver brugt til.
Men jeg kan forstå, at de ting interesserer overhovedet ikke Socialdemokratiet. Nej, det er fuldstændig ligegyldigt, og jeg kan forstå, at de regler, der har gjort, at vi nu ved noget om, hvor mange økonomiske ressourcer vi bruger, hvad vi bruger dem til, og som har skabt gennemsigtighed og styrkelse af borgernes retssikkerhed, skal afskaffes, hvis ellers Socialdemokratiet får mulighed for det.
Jeg må kvittere fru Grete Schødts for i hvert fald at have givet klar besked i dag til de mange ældre, som netop har taget det frie valg til sig. Som jeg sagde før, gør hver femte borger helt eller delvis brug af det frie valg, og de kan altså regne med, at skulle Socialdemokratiet få mulighed for det, bliver det frie valg afskaffet. Det er også en klar besked til alle de private leverandører, der er kommet ind på markedet.
Jeg kan også forstå på Socialdemokratiet, at det at vide, hvad de økonomiske ressourcer går til, ikke er så vigtigt. Der er ikke behov for, at kommunerne skal vide, hvad en hjemmehjælpstime ellers ville koste, og det synes jeg også er en interessant melding.
Det rager fru Hansen en høstblomst, hvordan det går med samfundsøkonomien. Det var fru Grete Schødts' kommentar til, at vi synes, at udbudsmuligheden skal være til stede.
Og skidt med de ældres retssikkerhed. At visitationen i kommunerne nu er blevet mere ensartet, at man skal give afgørelser og begrundelser i skriftlig form, og at der er kommet gennemsigtighed med hensyn til det, man kan forvente, er fuldstændig ligegyldigt. Ifølge fru Grete Schødts' tankegang har det ingen betydning.
Jeg synes, det er nogle meget klare meldinger, og jeg synes, det er nyttigt, at vi har fået dem frem i forbindelse med debatten om revisionen af loven her i dag.
Jeg vil bare sige, at Ankestyrelsen lavede en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse i sommer. Her giver et flertal af kommunerne udtryk for, at det frie valg har bidraget til klare forbedringer af hjemmeplejen. Omlægningerne i forbindelse med frit valg har således øget borgernes retssikkerhed i form af mere kvalitet og ensartethed ved tildelingen af hjemmehjælp, og de har skabt bedre muligheder for tilsyn og kontrol med kvaliteten af hjemmeplejen. Det viser Ankestyrelsens undersøgelse fra i sommer, men jeg kan forstå, at alt det vil fru Grete Schødts have afskaffet.
Jeg kan også forstå, at fru Grete Schødts vil have afskaffet kravet om erstatningshjemmehjælp, som efter regeringens mening også var et vigtigt element at få gennemført, for når kommunen aflyser en hjemmehjælpstime, skal der da ydes erstatning på et senere tidspunkt. Fru Grete Schødts er også imod den fleksible hjemmehjælp, der også er et af de rigtig mange gode elementer i loven, som har gjort, at vi i dag har en væsentlig bedre hjemmehjælp end tidligere.
Så vil jeg i øvrigt sige til dem, der har været inde på, at nogle af de 500 mio. kr. er gået til bureaukrati: Det er rigtigt, at den opgørelse, som er lavet af Finansministeriet og KL, viser, at ca. 127 mio. kr. er gået til den omstrukturering, der skulle til for at gennemføre det frie valg, men det er jo ikke bureaukrati. Det er en af forudsætningerne for, at man få den gennemsigtighed og den klarhed over, hvad ressourcerne bliver brugt til, der gør, at borgerne ved, hvad de kan regne med, så selv om der er brugt
127 mio. kr. til det, betyder det også en bedre service til de ældre. Men jeg hilser det i hvert fald meget velkommen, at det er blevet så klart ridset op, hvilken politik Socialdemokratiet står for, og hvilken politik regeringen står for. Taldiskussionen skal vi åbenbart igennem hver gang, og jeg vil lige sige, at jeg finder det alvorligt, at nogle folketingsmedlemmer bliver ved med at bruge nogle tal fra Danmarks Statistik, selv om Danmarks Statistik selv skriver allerøverst, at tallene fra det ene år til det andet ikke er sammenlignelige. Danmarks Statistik har klart understreget det, og Danmarks Statistik har endda følt sig foranlediget til både at sende en pressemeddelelse ud og skrive i artikler, at tallene ikke kan sammenlignes. Alligevel er der altså folketingsmedlemmer, der synes, at det kan man da godt gøre, og at det måske er meget hensigtsmæssigt at gøre det i en debat. Men jeg synes simpelt hen ikke, det er rimeligt. Jeg synes, det er forkasteligt, at man på den måde misbruger nogle tal, som rent faktisk ikke kan sammenlignes. Flere har nævnt en undersøgelse, som Ankestyrelsen har foretaget. Jeg har ikke kendskab til, hvad det er for en undersøgelse. Jeg gad vide, om der sker en forveksling med en anden undersøgelse, men det må vi vende tilbage til i en anden sammenhæng.
Endelig skal jeg endnu en gang redegøre for budgettallene fra kommunerne, som jeg også gjorde under det samråd, vi havde for nylig i Socialudvalget. Det er tal, som kommunerne indberetter til Indenrigs- og Sundhedsministeriet
i forbindelse med vedtagelsen af det kommende års budget. Fra budgettet for 2002 til budgettet for 2004 har der været en stigning på 6.100 modtagere. De seneste tal for budget 2005 viser, at der fra budget 2004 til budget 2005 forventes en stigning på 5.700 modtagere, dvs. at kommunerne
i alt har budgetteret med en stigning fra 2002 til 2005 på
11.800 modtagere. Fra budget 2004 til budget 2005 forventes en stigning i timeantallet på 13.200 timer pr. uge, og de foreløbige tal for budget 2005 peger på en vækst på knap 285 mio. kr. i forhold til budget 2004. Det er de budgettal, som kommunerne har indberettet til Indenrigs- og Sundhedsministeriet, og dermed de tal, vi må tage udgangspunkt i. Jeg ved, at min tale fra samrådet er sendt til Socialudvalget, og derfor er tallene i hvert fald også tilgængelige for alle medlemmer af Socialudvalget.