Erhvervs- og Selskabs-styrelsenForslag til lov om ændring af lov om tilsyn med firmapensionskasserNovember 2004RefUdg.DatoGodk.KontrolUdarb.N/ATlf:
Indholdsfortegnelse1.Resume12.Undersøgelsens resultater32.1Baggrund og formål32.2Virksomheder og administrative aktiviteter32.3Administrative konsekvenser af lovforslaget52.3.1Mere administrativt arbejde52.3.2Mindre administrativt arbejde6
2.3.3Behov for ekstern assistance62.3.4Uddannelse af virksomhedens administrative medarbejdere72.4Analyser af supplerende spørgsmål83.Forslag til lempeligere krav for mindre pensionskasser.104.Undersøgelsens metode114.1Stikprøve og population114.2Validitet11
Bilag 1 Beskrivelse af forslaget: Nye krav til firmapensionskasser12
ResuméDette fokuspanel belyser de administrative konsekvenser af lov om ændring af lov omtilsyn med firmapensionskasser. Formålet med forslaget er at gennemføre EU'sPensionskassedirektiv og sikre at Danmark lever op til internationale standarder.Ændringen omfatter alle firmapensionskasser. Ifølge en opgørelse fra Finanstilsynet findesder i dag 47 firmapensionskasser i Danmark. I denne undersøgelse er der gennemførtinterviews med 30 af disse (svarende til en svarprocent på 64%). Af de 30 deltagende firmapensionskasser mener en ikke at være omfattet af lovforslaget. 3af de resterende 29 firmapensionskasser, forventer ikke at få administrative konsekvenseraf lovforslaget, mens 26 firmapensionskasser forventer administrative konsekvenser (deberørte virksomheder). Omregnet til samfundsniveau svarer dette til at i alt 41firmapensionskasser berøres. 14 af de 29 firmapensionskasser som undersøgelsen omfatter,har mere end 100 medlemmer mens 15 har under 100 medlemmer. Administrative konsekvenserTabellen nedenfor sammenfatter de forventede administrative konsekvenser af lovforslaget.Tabellen er udarbejdet på grundlag af besvarelser fra de virksomheder, som forventes atblive administrativt berørt af lovforslaget, dvs. at de forventer at få enten administrativebyrder eller lettelser som følge af ændringen.Tabel 1: Vil lovforslaget betyde mere administrativt arbejde for virksomheden?VirksomhedsniveauSamfundsniveau *AntalPct.Gennem-snit AntalMinimumGennem-snitMax.Omstillings-byrder831%36 timer13230timer450 timer660timerLøbende byrder 2596%3 timer3982timer110 timer140timerNej0 0% Note: Alle tal er afrundede. Tallende summerer ikke til 100%, da en virksomhed godt kan være berørt på mere end et område. Resultaterne i tabel 1 kan sammenfattes i følgende punkter:8 virksomheder (31 % af de berørte virksomheder) forventer omstillingsbyrder på igennemsnit 36 timers administrativt arbejde. På samfundsniveau svarer dette til en byrde på i alt 450 timers ekstra administrativtarbejde fordelt på 13 virksomheder.Vurderingen af omstillingsbyrder begrundes primært i kravet om skriftligeinvesteringsprincipper, der fordrer en måling og beskrivelse af investeringsrisicisamt ændring af etablerede forretningsgange.25 virksomheder (96% af de berørte) forventer at lovforslaget vil betyde løbendeadministrative byrder på gennemsnitligt 3 timer årligt.På samfundsniveau svarer dette til administrative byrder på i alt 110 timer årligt,fordelt på 39 virksomheder. I undersøgelsen er de 30 deltagende virksomheder yderligere blevet spurgt, hvorvidt deselv forventer at indsende dokumentation for erfaring eller vil ansætte en kvalificeretForslag til lov om ændring af lov om tilsyn med firmapensionskasser
rådgiver samt hvorvidt de mener, at det ville være nemmere, hvis indberetningen omfyldestgørende erfaring kunne indsendes elektronisk.Tabel 2: Forventer pensionskassen at indsende oplysninger om bestyrelsesmedlemmers ogdirektørers erfaringer eller vil virksomheden ansætte en kvalificeretrådgiver?Antal ifokuspanelAntal påsamf.planPct.Forventer selv at udarbejde og indsendeoplysninger om erfaringsgrundlag193063Forventer at ansætte en kvalificeret rådgiver6920Ved ikke5817Besvarelser i alt3047100Resultaterne i tabel 2 kan sammenfattes til følgende:19 virksomheder (svarende til 63% af de omfattede virksomheder) forventer selv atindsende oplysninger om bestyrelsesmedlemmers og direktørers erfaringer.6 virksomheder (svarende til 20%) forventer at ansætte en kvalificeret rådgiver.5 virksomheder (svarende til 17% af de omfattede) har ikke kunne tage stilling til dettespørgsmål på nuværende tidspunkt.Tabel 3 viser virksomhedernes vurdering af, om det ville være nemmere, hvisindberetningen kunne indsendes elektronisk.Tabel 3: Ville det være nemmere, hvis indberetning om fyldestgørende erfaring kunneindsendes elektronisk?Antal ifokuspanelAntal påsamf.planPct.Ja142247Nej132043Ved ikke3510Besvarelser i alt3047100Resultaterne i tabel 3 kan sammenfattes til følgende:14 virksomheder (svarende til 47% af de virksomheder der er omfattede aflovforslaget) mener at det ville være nemmere hvis indberetning omfyldestgørende erfaring kunne indsendes elektronisk.13 virksomheder (svarende til 43%) mener ikke at muligheden for elektroniskindberetning vil gøre indberetningen lettere at foretage.Forslag til lov om ændring af lov om tilsyn med firmapensionskasser
Undersøgelsens resultaterBaggrund og formålEt udvalg af firmapensionskasser (fokuspanelet) har i oktober 2004 vurderet deadministrative konsekvenser af et nyt lovforslag om tilsyn med firmapensionskasser.Formålet med lovforslaget er at gennemføre EU´s Pensionskassedirektiv og at sikre, atDanmark lever op til internationale standarder. Resultaterne i denne rapport omhandler deadministrative konsekvenser for firmapensionskasser ved en gennemførsel af denne lov.Rapporten præsenterer besvarelserne fra fokuspanelet og indeholder: undersøgelsensresultater, undersøgelsens metode samt et bilag som beskriver lovforslaget. Et fokuspanel måler danske virksomheders forventninger til de administrativekonsekvenser af ny eller ændret lovgivning. Tallene i rapporten angiver et skøn over,hvilke forventninger virksomhederne har til de administrative opgaver, som er forbundetmed at håndtere og leve op til lovgivningens krav. Det er derfor vigtigt at understrege, atundersøgelsens resultater ikke må tolkes som et udtryk for de endelige konsekvenser. I dette afsnit afrapporteres virksomhedernes besvarelser vedr. de administrativekonsekvenser af forslaget.Virksomheder og administrative aktiviteterLovforslaget omfatter en pligt til at firmapensionskasser kan dokumentere atbestyrelsesmedlemmer og direktører herfor, har fyldestgørende erfaring. Firmapensionskasserne har to muligheder for at leve op til dette krav:1. Den kan vælge at dokumentere den fyldestgørende erfaring ved at direktører ogbestyrelsesmedlemmer oplyser om:tidligere og nuværende bestyrelses- og direktionsposter både inden for og uden forden finansielle sektor. andre hverv inden for den finansielle sektor, hermed forstås f.eks. medlemskab affagudvalg, ankenævn, uddannelsesinstitutioner m.v. tidligere og nuværende ansættelsesforhold, herunder om de har haft selvstændigvirksomhed. Direktører skal oplyse ti år tilbage, mens bestyrelsesmedlemmer skal oplyse fem år tilbage.Dokumentation for at bestyrelsesmedlemmer og direktører lever op til kravene omfyldestgørende erfaring skal sendes til Finanstilsynet, når vedkommende tiltræder stillingeneller hvervet. Indberetningen til Finanstilsynet kan ske ved hjælp af en udskrift afindberetningsskemaer, som findes på Finanstilsynets hjemmeside. 2. I stedet for at oplyse om ovenstående kan firmapensionskasserne ansætte en rådgivermed tilstrækkelige kvalifikationer. I så fald skal pensionskasserne indsendedokumentation for personens ansættelse til Finanstilsynet.Udover ovenstående oplysningspligt indbefatter lovforslaget tillige et krav om atfirmapensionskasser, som noget nyt, skal have skriftlige investeringsprincipper. Principperne skal som minimum beskrive pensionskassens metode til måling afinvesteringsrisici, de anvendte risikostyringsmetoder og den strategiske aktivallokering.Ved udarbejdelse af investeringsprincipperne skal pensionskasserne tage hensyn tilForslag til lov om ændring af lov om tilsyn med firmapensionskasser
pensionsforpligtelsernes art og varighed. Investeringsprincipperne kan indgå som en del af årsberetningen. Firmapensionskasserneskal minimum hvert tredje år genoverveje investeringsprincipperne.Lovforslaget omfatter alle danske firmapensionskasser. Firmapensionskasser er allepensionskasser, der har til formål at sikre de ansatte pension i forbindelse med ansættelse ien virksomhed. Dette omfatter efter oplysninger fra Finanstilsynet 47 virksomheder. Der er i fokuspanelet gennemført interview med i alt 30 firmapensionskasser, hvoraf 29 eromfattet af ændringerne. 14 heraf har over 100 medlemmer (op til 6500), mens 15 har1-100 medlemmer. Disse virksomheder er blevet spurgt, om hvorvidt de forventer, at lovenvil medføre administrative konsekvenser. Hertil svarer 26 virksomheder, at dette ertilfældet. På samfundsniveau svarer dette til at 41 virksomheder berøres af lovforslaget. De virksomheder, der forventer at loven vil medføre administrative konsekvenser, er blevetbedt om at beskrive disse ud fra fire spørgsmål: Vil lovforslaget betyde mere administrativt arbejde?Vil lovforslaget betyde mindre administrativt arbejde?Har lovforslaget betydning for virksomhedens brug af ekstern assistance?Har lovforslaget betydning for virksomhedens anskaffelse af hjælpemidler?Den resterende del af dette afsnit behandler de administrative konsekvenser på baggrund afde fire spørgsmål. Resultaterne præsenteres i fire separate tabeller. Tabellerne er overordnetopdelt i to niveauer: virksomhedsniveau og samfundsniveau. Virksomhedsniveauet ergennemsnit af svarene fra de interviewede virksomheder, mens samfundsniveauet er enopregning af resultaterne til den samlede population af firmapensionskasser i Danmark. Deangivne tal på samfundsniveau er afrundede tal.Forslag til lov om ændring af lov om tilsyn med firmapensionskasser
Administrative konsekvenser af lovforslagetI dette afsnit præsenteres de administrative konsekvenser som følge af kravet om atfirmapensionskasser skal dokumentere bestyrelsesmedlemmer og direktørers erfaring samtat firmapensionskasserne skal opgøre og udbrede skriftlige investeringsprincipper. Sombeskrevet ovenfor forventer 26 virksomheder at blive administrativt berørt af forslaget.Mere administrativt arbejdeVirksomhederne er først blevet bedt om at vurdere, om lovforslaget betyder mereadministrativt arbejde i omstillingsfasen og på løbende basis. Svarene er angivet i tabel 4.Tabel 4: Vil lovforslaget betyde mere administrativt arbejde for virksomheden?FokuspaneletSamfundsniveau *AntalPct.Gennem- snitantal timerAntalMinimumTotal antaltimer (gns.)Max.Omstillings-byrder831%36 timer13230timer450 timer660timerLøbende byrder 2596%3 timer3982timer110 timer140timerNej0 0% Note: Alle tal er afrundede. Tallende summerer ikke til 100%, da en virksomhedgodt kan være berørt på mere end et område. Resultaterne i tabel 4 kan sammenfattes i følgende punkter:8 virksomheder (31% af de berørte virksomheder) forventer omstillingsbyrder på igennemsnit 36 timers administrativt arbejde. På samfundsniveau svarer dette til en byrde på i alt 450 timers ekstra administrativtarbejde fordelt på 13 virksomheder.25 virksomheder (96% af de berørte virksomheder) forventer at lovforslaget vil betydeløbende administrative byrder på gennemsnitligt 3 timer årligt.På samfundsniveau svarer dette til administrative byrder på i alt 110 timer årligt,fordelt på 39 virksomheder.Sammenlignes de forventede byrder for store og mindre firmapensionskasser viser det sigat disse forventer næsten identiske omstillingsbyrder. Firmapensionskasser med under 100 medlemmer forventer dog næsten dobbelt så storeløbende byrder som de større firmapensionskasser (3,5 timer i gennemsnit for de småfirmapensionsselskaber og 2 timer for de store).Vurderingen af både omstillingsbyrder og løbende byrder begrundes i kravet om atdokumentere direktørers og bestyrelsesmedlemmers erfaring, samt i kravet om skriftligeinvesteringsprincipper, der fordrer en måling og beskrivelse af investeringsricisi samtændring af etablerede forretningsgange. Virksomhederne vurderer således, at kravet om dokumentation af erfaring vil kræve ca. 1-7timers arbejde pr. bestyrelsesmedlem (typisk forventes et tidsforbrug på 2-3 timer pr.bestyrelsesmedlem). Udskiftning i mange bestyrelser sker cirka hvert tredje til hvert femteår (et bestyrelsesmedlem). Dette giver en byrde på ca. 1-3 timer pr. år på løbende basis tilForslag til lov om ændring af lov om tilsyn med firmapensionskasser
dokumentation af erfaring.Omstillingsbyrderne forbundet med at beskrive investeringsprincipper varierer meget fravirksomhed til virksomhed, idet nogle virksomheder angiver, at de allerede har nedskrevetinvesteringsprincipper, og derfor forventer meget begrænset ekstraarbejde, mens andre skaludarbejde forretningsgange og beregningsmetoder fra bunden. På løbende basis er der ogsåstore variationer i forhold til hvor lang tid firmapensionskasserne forventer at skulle brugepå investeringsprincipperne (fra 1-8 timer). I gennemsnitstallene for løbende byrder indgår der et par virksomheder med en storbestyrelse og hyppig udskiftning af medlemmerne, hvilket er med til at øgegennemsnitsvurderingen af de løbende byrder.Mindre administrativt arbejdeIngen virksomheder mener at lovforslaget vil betyde mindre administrativt arbejde.Behov for ekstern assistanceI undersøgelsen er der yderligere blevet spurgt om, hvorvidt lovforslaget forventes atpåvirke firmapensionskassernes brug af ekstern assistance.Tabellen nedenfor viser virksomhedernes svar vedr. behovet for ekstern assistance somfølge af forslaget.Tabel 5: Har lovforslaget betydning for virksomhedens brug af ekstern assistance (advokat,revisor, rådgiver og konsulenter m.m.)?VirksomhedsniveauSamfundsniveau *AntalPct.Gennem-snit antalkronerAntalMinimumGennem-snitMax.Engangsbyrder, eksternassistance415%43.000 kr.6---Løbende byrder eksternassistance1038%24.000 kr.16280.000kr.380.000 kr.470.000 kr.Ingen betydning1454%22---Note: Alle tal er afrundede. Tallende summerer ikke til 100%, da en virksomhed godt kanvære berørt på flere områderResultaterne i tabel 5 kan sammenfattes i følgende punkter:4 virksomheder (svarende til 15% af de berørte) forventer at lovforslaget vil betydeengangsudgifter til ekstern assistance på gennemsnitligt 43.000 kr. Resultatet er præget af at to ud af de fire virksomheder vurderer omkostningerne til64.000 kr. (hhv. en pensionsafviklingskasse for en kreditforening og enpensionskasse for funktionærer ansat i en sparekasse).På grund af det lave antal virksomheder med behov for ekstern assistance kan der ikkeforetages beregninger af omstillingsbyrderne på samfundsniveau.Forslag til lov om ændring af lov om tilsyn med firmapensionskasser
10 virksomheder (svarende til 38% af de berørte virksomheder) vurderer atlovforslaget vil medføre et løbende behov for ekstern assistance svarende til enårlig omkostning på gennemsnitligt 24.000 kr. pr. virksomhed.På samfundsniveau vil lovforslaget betyde en løbende økonomisk udgift til eksternassistance på i alt ca. 280.000 - 470.000 kr. årligt, fordelt på 16 virksomheder. Det er især firmapensionskasser med under 100 medlemmer der vurderer at lovforslaget vilbetyde øget brug af ekstern assistance. Halvdelen af de mindre firmapensionskasserforventer således at lovforslaget vil medføre større løbende udgifter til ekstern assistancemod kun godt en femtedel af de større pensionskasser. De mindre virksomheder har ikkeværet i stand til at anslå udgifternes størrelse (dog undtaget 2 virksomheder, der har angivet1000-3000 kr. i udgift).Ingen virksomheder mener, at lovforslaget vil føre til lettelser i virksomhedernes behov forekstern assistance.Uddannelse af virksomhedens administrative medarbejdereVirksomhederne i fokuspanelet er blevet bedt om at vurdere hvorvidt lovforslaget vil fåbetydning for hvor mange ressourcer der anvendes til uddannelsen af virksomhedernesadministrative personale. Tabellen nedenfor viser virksomhedernes bedømmelse af om lovforslaget har betydning foruddannelsen af virksomhedens administrative medarbejdere Tabel 6: Har lovforslaget betydning for uddannelsen af virksomhedens administrativemedarbejdere?FokuspaneletSamfundsniveauAntalvirks.Pct.Gennem-snitantal kronerAntalvirks.Min. timerGennem-snitMax. timerOmstillingsbyder tiluddannelse519%8.000 kr.827.000 kr.61.000 kr.95.000 kr.Løbende byrder tiluddannelse312%15.000 kr.5---Nej19 73% 25 Tabel 6 viser at:5 virksomheder, svarende til 19% af de berørte virksomheder, forventer atregelændringerne vil føre til byrder i omstillingsfasen på gennemsnitligt 8.000 kr.pr. virksomhed som følge af behovet for at uddanne medarbejdere.På samfundsniveau medfører lovforslaget en samlet medudgift til uddannelse på61.000 kr., fordelt på 8 virksomheder.3 virksomheder (12% af de berørte) forventer at lovforslaget vil medføre løbendeudgifter til uddannelse på gennemsnitligt 15.000 kr. pr. virksomhed.19 ud af de 26 virksomheder, der berøres af lovforslaget, mener ikke at en vedtagelseheraf har betydning for uddannelsen af virksomhedens administrative personale. Forslag til lov om ændring af lov om tilsyn med firmapensionskasser
Der er ingen klar forskel i mindre og store firmapensionskassers vurdering af lovforslagetskonsekvenser i forhold til uddannelsesmæssige omstillingsbyrder. Ses der på løbendebyrder er alle de 3 virksomheder, der forventer løbende uddannelsesmæssige byrderkendetegnet ved at have under 100 medlemmer.Af virksomhedernes kommentarer til spørgsmålet fremgår det at uddannelsesbehovet oftester baseret på et vurderet behov svarende til et dagskursus for 1 medarbejder (til behandling,måling og opgørelse af investeringsrisici, opdatering på nye regler etc.).Ingen af virksomhederne forventer at lovforslaget betyder et mindsket behov foruddannelse af virksomhedens ansatte.Analyser af supplerende spørgsmålDe berørte firmapensionskasser er blevet bedt om at angive, hvorvidt de forventer atindsende oplysninger om bestyrelsesmedlemmers og direktørers erfaring, eller om de vilansætte en kvalificeret rådgiverTabel 7: Forventer pensionskassen at indsende oplysninger om bestyrelsesmedlemmers ogdirektørers erfaringer eller vil virksomheden ansætte en kvalificeretrådgiver? Antal ifokuspanelAntal påsamf.planPct.Forventer selv at udarbejde og indsendeoplysninger om erfaringsgrundlag193063Forventer at ansætte en kvalificeret rådgiver6920Ved ikke5817Besvarelser i alt3047100Resultaterne i tabel 7 kan sammenfattes til følgende:19 virksomheder (svarende til 63% af de omfattede virksomheder) forventer selv atindsende oplysninger om bestyrelsesmedlemmers og direktørers erfaringer.6 virksomheder (svarende til 20% af de omfattede virksomheder) forventer at ansætteen kvalificeret rådgiver.5 virksomheder (svarende til 17% af de omfattede) har ikke kunne tage stilling til dettespørgsmål på nuværende tidspunkt.Der er ingen størrelsesbetingede forskelle mellem pensionskasserne i forhold til mådenat håndtere lovforslagets konsekvenser på. I undersøgelsen er virksomhederne yderligere blevet spurgt, hvorvidt de mener at det villevære nemmere, hvis indberetningen om fyldestgørende erfaring hos bestyrelsesmedlemmerog direktører kunne indsendes elektronisk.Tabel 8 viser virksomhedernes vurdering af muligheden for elektronisk indberetning.Forslag til lov om ændring af lov om tilsyn med firmapensionskasser
Tabel 8: Ville det være nemmere, hvis indberetning om fyldestgørende erfaring kunneindsendes elektronisk?Antal ifokuspanelAntal påsamf.planPct.Ja142247Nej132043Ved ikke3510Besvarelser i alt3047100Resultaterne i tabel 8 kan sammenfattes til følgende:14 virksomheder (svarende til 47% af de virksomheder der omfattes af lovforslaget)mener at det ville være nemmere hvis indberetning om fyldestgørende erfaringkunne indsendes elektronisk.13 virksomheder (svarende til 43%) mener ikke at muligheden for elektroniskindberetning vil gøre indberetningen lettere at foretage.Vurderingen af om muligheden for elektronisk indberetning vil gøre indberetningennemmere, er stort set enslydende blandt små og store pensionskasser.Forslag til lov om ændring af lov om tilsyn med firmapensionskasser
Forslag til lempeligere krav for mindre pensionskasser.De internationale regler giver mulighed for at fastsætte lempeligere krav for de mindrepensionskasser. Virksomhederne i fokuspanelet er derfor blevet bedt om at give forslag tilhvor og hvordan sådanne lempelser kunne være relevante. [informationer om hvor mangesmå firmapensionskasser der deltog]Hertil er der kommet en række forslag fra virksomhederne:Det lyder næsten samstemmende fra firmapensionskasserne i fokuspanelet at grænsenfor lempeligere vilkår for mindre pensionskasser bør sættes op. Grænsen er i dag100 medlemmer denne foreslås sat op til 300-400 medlemmer.Der bør tages hensyn til de mindre pensionskasser der er uden ekspertviden. Flererespondenter mener, at forslaget er for bureaukratisk og svært at håndtere for småpensionskasser. Nogle af de interviewede firmapensionskasser ønsker en vedtagelse af regler derbetyder at små firmapensionskasser kan nøjes med indrapportering af udførligtårligt regnskab.Mange virksomheder stiller forslag om en nedsat rapporteringsfrekvens (der i dagforegår kvartalsvis) samt nedsat krav med hensyn til investeringsrisici. Nogle virksomheder ønsker en alternativ mulighed for at deponere et beløb i enforvaltningsafdeling eller lignende, så virksomhederne undgår de administrativebyrder.Ovenstående forslag er fremstillet af virksomheder med såvel over 100 medlemmer somunder 100 medlemmer. Et overordnet fokus på størrelse viser dog at alle forslag erfremstillet af virksomheder med mellem 1 og 350 medlemmer. De 7 interviewede firmapensionskasser med over 350 medlemmer har ytret en enkeltkommentar at lovforslaget findes rimeligt.Forslag til lov om ændring af lov om tilsyn med firmapensionskasser
Undersøgelsens metodeStikprøve og populationÆndringen omfatter alle firmapensionskasser i Danmark. Med udgangspunkt ifinanstilsynets opgørelse findes der i dag 47 firmapensionskasser i Danmark. 40 af virksomhederne er forsøgt kontaktet i oktober 2004. Der er gennemført interview medi alt 30 firmapensionskasser, hvoraf 29 vurderer at de er omfattet af de ændringerlovforslaget indeholder mens 26 virksomheder forventer at blive administrativt berørtheraf. 14 af de 29 firmapensionskasser der vurderer, at de er omfattet af lovforslaget, har mereend 100 medlemmer, mens de resterende 15 har under 100 medlemmer.ValiditetDet er konsulentfirmaets vurdering, at de interviewede virksomheder har forståetlovforslaget og de stillede spørgsmål. Virksomhederne har således været i stand til atbegrunde, hvilke administrative aktiviteter, der har været forbundet med de angivneadministrative konsekvenser. Det skal dog som et grundlæggende forhold nævnes, at det er svært for virksomhederne atvurdere de præcise implikationer af regelændringerne, før de har oplevet de nye regler ipraksis. Med disse forbehold in mente finder vi, at validiteten af undersøgelsens resultater er godsom en foreløbig indikator på, hvilke administrative konsekvenser lovforslaget får for deomfattede virksomheder.Forslag til lov om ændring af lov om tilsyn med firmapensionskasser
Bilag 1 Beskrivelse af forslaget: Nye krav til firmapensionskasser Regeringen foreslår at ændre den gældende lov om tilsyn med firmapensionskasser.Baggrunden for lovforslaget og formålet hermed, er at gennemføre EU'sPensionskassedirektiv og sikre at Danmark lever op til internationale standarder. Hvem er omfattet af de nye regler?Forslaget omfatter alle danske firmapensionskasser. Hvilke nye administrative opgaver underlægges virksomhederne?Krav til bestyrelsesmedlemmer og direktørers erfaring mv.Lovforslaget fastsætter, at bestyrelsesmedlemmer og direktører skal have fyldestgørendeerfaring. Firmapensionskassen har to muligheder for at leve op til kravene:1. Den kan vælge at dokumentere den fyldestgørende erfaring ved at direktører ogbestyrelsesmedlemmer oplyser om:-tidligere og nuværende bestyrelses- og direktionsposter både inden for og uden forden finansielle sektor. -andre hverv inden for den finansielle sektor, hermed forstås f.eks. medlemskab affagudvalg, ankenævn, uddannelsesinstitutioner m.v. -tidligere og nuværende ansættelsesforhold, herunder om de har haft selvstændigvirksomhed. Direktører skal oplyse ti år tilbage, mens bestyrelsesmedlemmer skal oplyse fem år tilbage.Dokumentation for at bestyrelsesmedlemmer og direktører lever op til kravene omfyldestgørende erfaring skal sendes til Finanstilsynet, når vedkommende tiltræder stillingeneller hvervet. Indberetningen til Finanstilsynet kan ske ved hjælp af en udskrift afindberetningsskemaer, som findes på Finanstilsynets hjemmeside. 2. I stedet for at oplyse om ovenstående kan firmapensionskasserne ansætte en rådgivermed tilstrækkelige kvalifikationer. I så fald skal pensionskasserne indsende dokumentationfor personens ansættelse til Finanstilsynet.Krav om skriftlige investeringsprincipper Firmapensionskasser skal som noget nyt have skriftlige investeringsprincipper. Principperne skal som minimum beskrive pensionskassens metode til måling afinvesteringsrisici, de anvendte risikostyringsmetoder og den strategiske aktivallokering.Ved udarbejdelse af investeringsprincipperne skal pensionskasserne tage hensyn tilpensionsforpligtelsernes art og varighed. Investeringsprincipperne kan indgå som en del af årsberetningen. Firmapensionskasserneskal minimum hvert tredje år genoverveje investeringsprincipperne.Forslag til lov om ændring af lov om tilsyn med firmapensionskasser