Notat om høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af  lov  om  kommunal  udligning  og  generelle  tilskud  til kommuner  og  amtskommuner,  lov  om  elforsyning  og lov om varmeforsyning (Fremrykning af modregning ved kommu- ners afståelse mv. af energivirksomheder) Lovforslaget blev fremsat i Folketinget den 8. december 2004. Lovforslaget blev  den  7.  december  2004  sendt  i  høring  hos   KL,  Amtsrådsforeningen, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune.   Et tidligere udkast til lovforslag blev den 12. november 2004 sendt i høring hos  samme høring s- parter. I forhold til det tidligere udsendte høringsudkast er der i det  fremsat- te lovforslag foretaget en præcisering af forrentningsbestemmelserne i lo v- forslagets § 2 og § 3. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har modtaget bemærkninger til  det tidli- gere   udkast  til   lovforslag  fra   Amtsrådsforeningen,   KL   og   Københavns Kommune.  Amtsrådsforeningen  og  Københavns  Kommune  har  oplyst,  at de ikke har yderligere bemærkninger i forhold til lovforslaget sendt i høring den  7.  december  2004.  Københavns  Kommune  har  endvidere  oplyst,  at den frafalder  bemærkningerne  til  det  tidligere  udkast.  Frederiksberg  Kom- mune har oplyst, at den ikke har bemærkninger til lovfor slaget. Den fremrykkede modregning Amtsrådsforeningen gør opmærksom på, at foreningen i høringssvar af 14. marts  2003  har  afgivet principielle  bemærkninger  vedrørende modregning ved salg af energivirksomheder. Det er Amtsrådsforeningens holdning, at en eventuel fremrykning af mod- regning  bør  ske  for  energivirksomheder,  der  sælges  fra  og  med  2005  og ikke for de virksomheder, der er solgt i 2004. Amtsrådsforeningen  anfører,  at  amterne  har  budgetteret  unde r  forudsæ t- ning af, at der først i 2006 skal ske en modregning af en del af provenuet ved  salg  af  energivirksomheder  og  fremrykningen  vil  ændre  på  budgett e- ringsforudsætningerne.  Amtsrådsforeningen  finder,  at  det  bør  overvejes, hvordan dette håndteres økonom isk i forhold til de implicerede amter, hvis fremrykningen  skal  være  gældende  for  energivirksomheder  solgt  i  2004. Amtsrådsforeningen nævner i den forbindelse, at en del af de deponerede midler bør fr igives. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 5. januar 2005 Kontor: 2.ø.kt. J.nr.: 2004-2400-13 Sagsbeh.: BS Fil-navn: høringsnotat L 136
2 KL  finder  det  uacceptabelt,  at  lovforslaget  udsendes  efter  kommunernes budgetvedtagelse,  da  fremrykningen  for  den  enkelte  kommune  kan  have betydning allerede for 2005. KL finder endvidere, at det skaber usikkerhed, at det først i forbindelse med udmeldingen af midtvejsreguleringen af stat s- tilskuddet  bliver  klart,  om  rådighedsbeløb  inklusiv  beregnet  forrentning overstiger den oprindeligt forudsatte modregning i statstilskuddet. Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger: Amtsrådsforeningens  høringssvar  af  14.  marts  2003  er  foreningens  h ø- ringssvar til forslag til lov om ændring af elforsyningsloven, lov om tilskud til elproduktion, lov om varmeforsyning og lov om kommunal udligning og ge- nerelle  tilskud  til  kommuner  og  amtskommuner  fremsat  den  20.  februar 2003  af  økonomi -  og  erhvervsministeren  om modregning  ved kommuners afståelse  m.v.  af  energivirksomheder,  sikring  af  el-  og  varmepriser,  for- brænding af kød  - og benmel, søledningsanlæg til mindre øer m.v. Lovfor   s- laget er vedtaget som lov nr. 452 af 10. juni 2003. I  sit  høringssvar  tilke ndegav  Amtsrådsforeningen,  at  foreningen  er  enig  i intentionerne  bag  lovforslaget:  at  fjerne  barrierer  for  strukturtilpasninger, der kan ruste sektoren til den fremtidige internationale konkurrence. Amts- rådsforeningen tilkendegav endvidere, at foreningen ikke finder, at lovfors- laget indfrier intentionerne, og Amtsrådsforeningen henholder sig til de be- mærkninger, KL har fremsendt i sit høringssvar den 11. marts 2003. Hvad  angår  Amtsrådsforeningens og  KL’s høringssvar   til  det  aktuelle  lov- forslag,  skal  Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  bemærke,  at   lovforslaget alene vedrører   kommuner og amtskommuner, der får rådighed over udde- linger fra og vederlag ved afståelse af energivirksomheder. For de pågæl- dende kommuner  og  amtskommuner  vil  der  ved  modtagelse  af  disse  ind- tægter  som oftest være tale om en ekstraordinær forbedring af dere  s øk o- nomiske situation. Efter de gældende regler  foretages delvis modregning i den  enkelte  kommunes  eller  amtskommunes  statstilskud  ved  modtagelse af disse indtægter  – enten med 40 pct. hvis kommunen eller amtskommu- nen vælger at deponere restbeløbet eller med 60 pct., hvis komm  unen eller amtskommunen  fravælger  deponering.  Lovforslaget  indebærer  alene  en tidsmæssig flytning af den delvise modregning, der alligevel skulle bet ales. Indenrigs- og Sundhedsministeriet vurderer, at det, uanset lovforslaget ud- sendes efter budgetvedtagelsen, næppe vil føre til likviditetsvanskeligh  eder for de berørte kommuner og amtskommuner. Skulle dette undtagelsesvist alligevel være tilfældet  , har de pågældende  kommuner og amtskommuner mulighed  for  at  søge  dispensation  i  Indenrigs -  og  Sundhedsministeriet  til ekstraordinær lånoptagelse.   Administrationen af modregningsordningen KL finder, at der er behov for en afklaring af, hvordan modregningen skal foregå. KL finder det relevant at tydeliggøre, om modregningen sker i fo r- hold  til  det  budgetterede  statstilskud,  det  midtvejsregulerede  statstilskud eller  statstilskuddet  inkl.  midtvejsregulering  og  efterreguleringer.  Endelig
3 bør   sammenhængen   mellem   modregningen   og   efterregule  ringerne   af kommunernes tilskuds- og udligningsbeløb afklares. Københavns Kommune  finder ligeledes, at der er behov for at tydeliggøre modregningsmekanismen. Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger: I henhold til lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner udmelder Indenrigs- og Sundhedsministeriet pr. 1. juli i året før tilskudsåret en opgørelse af tilskud og udligning , der danner grund- lag for kommunernes og amtskommunernes valg mellem et statsgaranteret eller et selvbudgetteret grundlag for beregning af tilskud og udligning for det kommende år. Den 1. juli i tilskudsåret foretages normalt udmelding af ændringer i kom- munens  eller  amtskommunens  statstilskud  som  følge  af  regulering  for kommunale  mer-  eller  mindreudgifter  som  følge  af  ny  lovgivning.  Denne såkaldte midtvejsregulering afregnes i de månedlige udbetalinger af stats- tilskuddet  i  tilskudsårets  tre  sidste  måneder.  Denne  regulering  omfatter  i givet fald alle kommuner eller amtskommuner. For  kommuner  og  amtskommuner,  der  har  selvbudgetteret,  foretages  der endvidere  den  1.  juli  i  året to  år  efter  tilskudsåret  en  efterregulering  af til- skuds-  og  udligningsbeløb.  Denne  efterregulering  afregnes  i  de  tre  første måneder i året tre år efter tilskudsåret. For alle kommuner og amtskommuner foretages det endelig en yderligere efterregulering vedrørende tidligere år. Denne efterregulering afregnes i de første tre måneder i året fire år efter det seneste tilskudsår. Konkret indebærer dette, at der i de sidste tre måneder af  2005 foretages afregning  af  de  midtvejsregulerede  statstilskud  for  den  enkelte  kommune og amtskommune. I 2006 i de månedlige udbetalinger afregnes det forelø- bige statstilskud for 2006. I de første tre måneder af 2006 foretages endv i- dere efterreguleringer af statstilskuddet vedrørende tidligere år. Det fremgår af den gældende bestemmelse og den foreslåede bestemmel- se til tilskuds- og udligningslovens § 10, stk. 9 og § 17, stk. 9, at hvis mod- regningsbeløbet overstiger statstilskuddet i et år, reduceres stat stilskuddet i de følgende år, indtil det fulde beløb er modregnet. Det fremgår endvidere af tilskuds- og udligningslovens § 35, at tilskud og tilsvar  efter  loven  afregnes  efter  indenrigs-  og  sundhedsministerens  næ r- mere bestemmelse. Det er hensigten at administrere modregningsordningen på en sådan må- de, at modregningen sker i forhold til den enkelte berørte kommunes eller amtskommunes samlede udbetalte statstilskud i et år medregnet midtvejs- reguleringen  af  statstilskuddet  for  det  pågældende  år  og  efterreguleringer af statstilskuddet vedrørende tidligere år.
4 Dette indebærer, at m odregningen i 2005 vil ske i forhold til det midtvejsre- gulerede statstilskud i årets tre sidste måneder. Hvis modregningsbelø bet overstiger statstilskuddet for de tre sidste måneder af 2005, foretages mod- regning  i  de  månedlige  udbetalinger  af  statstilskuddet  i  2006  medregnet efterreguleringerne af statstilskuddet vedrørende tidligere  år, der afregnes i de første tre måneder af 2006 og medregnet midtvejsreguleringen af stat s- tilskuddet for 2006, der afregnes i årets tre sidste måneder. De økonomiske konsekvenser af lovforslaget KL gør opmærksom på, at den ikke har mulighed for at beregne de økon   o- miske  konsekvenser  for  de  kommuner,  der  vil  blive  berørt  af  lovforslaget. KL’s indtryk er dog, at der med lovforslagets §§ 2 og 3 er tilstræbt balance i de økonomiske konsekvenser for de berørte kommuner.    KL forventer der- for, at lovforslaget er udgiftsneutralt for kommunerne under ét. Københavns Kommune  anfører, at den er usikker på den k onkrete økon o- miske  virkning  af  lovforslaget,  såfremt  kommunerne  modtager  vederlag og/eller uddelinger fra kommunens forsyningsselskaber. Såfremt lovforsla- get under ét generer et økonomisk tab for kommunerne, finder  Københavns Kommune, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet skal kompensere kommu- nen herfor efter sædvanlig praksis . Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger: Det kan bekræftes, jf. lovforslagets bemærkninger, at lovforslaget skø   nnes at være udgiftsneutralt for de kommuner og amtskommuner,  hvor modreg- ningen  fuldt  ud  gennemføres  inden  for  de  to  første  kalenderår.  For  de kommuner og amtskommuner, hvor modregningsperioden er længere end de to første kalenderår, vil der samlet kunne blive tale om et mindre rent e- tab. Dette rentetab skal sammenholdes med den rentefordel de pågælden- de  kommuner  og  amtskommuner  har  efter  gældende  regler,   hvor  der  af hensyn til en enkel administration af ordningen ikke beregnes forrentning af rådighedsbeløbet  for de efterfølgende år.