Til lovforslag nr. L 132 Folketinget 2004 - 05 Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den   12. januar 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om røgfri miljøer i offentlige lokaler, transportmidler og lignende (Obligatorisk skiltning om rygepolitik på offentligt tilgængelige serveringsst   eder) [af indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke  Rasmussen)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 1. december 2004 og var til 1. behandling den 14. december 2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder. Høring Et  udkast  til  lovforslaget  har  inden  fremsættelsen  været  sendt  i  høring,  og  indenrigs -  og  sund- hedsministeren sendte den 3. november 2004 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 61. Den 10. december 2004 sendte indenrigs- og sundhedsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Spørgsmål Udvalget har stillet 5 spørgsmål til   indenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 2. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget kan støtte regeringens  lovforslag om, at alle cafeer og restauranter i fremtiden skal skilte med deres rygepolitik. Socialdemokratiet ser det som et første  – meget lille – skridt i den tobakspolitiske debat.    Samtidig gør Socialdemokratiet dog opmærksom på, at lovforslaget alene er et beskedent bidrag til forbrugeroplysningen. Lovforslaget tager ikke fat på spørgsmålet om   den passive rygning, som tjenere og barpersonale hver dag må udsætte sig selv for ved at gå på arbejde. Lovf  orsla get er med det sigte uambitiøst  og slet ikke vidtrækkende nok. Den enkelte borgers sundhed er nemlig ikke blot en konsekvens af den enkeltes individuelle livs- stil og vaner. Ansvaret for en sund tilværelse   er derfor en samfundsopgave, og løsningen af probl e- met vedrørende  passiv rygning er et godt eksempel herpå.  Socialdemokratiet mener ikke, at det er Folketingets opgave at bestemme, om folk skal ryge eller ej, men på grund af  hensynet til hinanden og  til  hinandens  helbred  mener  Socialdemokratiet,  at  det  kan  være  nø   dvendigt  at  lave  regler  for, hvor den enkelte må ryge.
2 Undersøgelser fra Arbejdsmiljøinstit  uttet viser, at passiv rygning hvert år slår mellem 5 og 10 a  n- satte  i  restaurationsbranchen  ihjel  i  Danmark,  alene  fordi  disse  mennesker  passer  deres  arbejde. Samtidig  ved  man,  at  rygning  hvert  år  k oster  ca.  12.000  danskere  livet.  Til  sammenligning  er  det flere, end der samlet set dør af sygdom eller ulykker relateret til alkohol, narkotika, ulykker, mord, selvmord og trafikulykker. Derfor er der brug for mere end et skilt på væggen på en restaurant eller i en cafe. Der er brug for, at rygning på arbejdsp ladsen ses som et arbejdsmiljøproblem, der skal løses. Det handler ikke om at prædike moral. Rygere tager selv ansvar for deres liv og helbred   –  men den fri- hed bør ikke -rygere og ansatte i restaurationsbranchen også have. Derfor kan man  ikke løbe fra, at der på længere sigt bør sikres røgfri arbejdspladser overalt i Danmark.   Socialdemokratiet tror ikke, at indførslen af et rygeforbud på alle danske arbejdspladser kan ove  r- holdes, hvis det indfø I stedet opfordrer Socialdemokraterne regeringen til snarest at tage initiativ til at komme med en handleplan, der igangsætter en lang række initiativer for at stoppe rygning på danske arbejdspladser, samt at tilbyde billigere rygestop -tilbud til de ryge- re,  der  er  motiverede  til  at  stoppe.  Således  kan  der   skabes  en  holdningsæ  ndring  i  samfundet,  der betyder at man efter f.eks. 2-3 år kan indføre et rygeforbud i alle offentlige rum, som befolkni  ngen bakker op om. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget konstaterer, at med lovforslagets indfør else af obliga- torisk synlig skiltning på den enkelte restaurationsvirksomhed har borgerne nu en mulighed for frit at vælge, om de ønsker at besøge en røgfri restaurant eller det modsatte. Desuden er det væsentligt, at også de ansatte kan prioritere, om de   res arbejdsplads skal foregå i et røgfrit miljø. Lovforslaget indebærer naturligvis ikke, at det på nogen måde skal afholde virkso m- hederne  fra  at indføre  et godt arbejd smiljø med ventilation og andre mulige miljøtiltag således, at ansatte sikres bedst muligt mod de sundhedsmæssige sk  ader, som tobakken medfører. Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget, bemærker, at Det Radikale Venstre vil stemme for lovforslaget  om  obligatorisk  skiltning  på  serveringssteder  om  serveringsstedets  rygepolitik,  da  det er et skridt i den rigtige retning. Men lovforslaget er langt fra tilstrækkeligt i forhold til at imødegå den  store  trussel,  som  passiv  rygning  udgør  mod  den  danske  folkesundhed.  Det  Radikale  Venstre henviser i denne sammenhæng til Det Radikale Venstres eget be  slutningsforslag nr. B 78 om forbud mod rygning på serveringssteder og han dlingsplan for flere røgfrie miljøer. Et mindretal i udvalget (SF) vil ved 3. behandling af lovforslaget stemme hverken for eller imod lovforslaget. Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at det efterhånden er velkendt, at pa   s- siv rygning er en sundhedsrisiko, som bør imødegås. Men hvilken effekt vil det have, at der uden for en restaurant skiltes med stedets rygepolitik? Efter SF´s opfattelse, som støttes af flere hø   rings- svar, vil det næppe føre til ændringer overhovedet. Lovforslaget fremkommer, efter at det er blevet kendt, at der i Danmark årligt dør 5  -10 personer i hotel- og restaurationsbranchen, og at mange flere bliver syge som følge af passiv rygning. De ansat tes forhold bliver der med lovforslaget ikke ændret på. Fokus er i stedet den enkelte borgers ret til at vælge, men alene af konkurencemæssige grunde vil det næppe blive m  uligt at opdrive en restaurant, der er røgfri, og det frie valg bliver dermed en illusion.  SF  beklager,  at  lovforslaget  slører  det  vigtige  budskab,  at  passiv  rygning  udgør  en  sun  d- hedsrisiko og hindrer reelle forbedringer på området. SF finder det positivt, at ministeren i sit svar på spørgsmål 4 understreger, at han ikke har fastlåste meni nger om etablering af flere røgfri miljøer. Umiddelbart hælder ministeren mest til frivillige aftaler, men hvis det ikke er muligt at etablere a  c-
3 ceptable forhold af frivillighedens vej, er ministeren ikke afvisende over for at regulere området. SF kan  ikke  støtte  et  lovfor slag,  der  ikke  forventes  at  medføre  en  nedsat  risiko  for  at  blive  udsat  for passiv rygning i de brancher, der er omfattet. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit  og  Siumut  var  på  tidspunktet  for  betænkningens  afgive lse ikke repræsenteret   med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med ind- stillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. Hans Andersen (V)   Ester Larsen (V)   Preben Rudiengaard (V)   Jørgen  Winther (V) nfmd. Birthe Skaarup (DF) fmd.  Anita Knakkergaard (DF)   Else Theill Sørensen  (KF) Pia Christmas-Møller  (KF)   Tove Videbæk   (KD)    Line Barfod (EL)   Lars Kramer Mikkelsen (S) Lone Møller  (S)   RenéSkau Björnsson   (S)   Soph ie Hæstorp   Andersen (S)   Lene Garsdal (SF) Kamal Qureshi (SF)   Naser Khader (RV) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 132 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs  - og sundhedsministeren 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse for status for røgfrie miljøer 4 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 5 1. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 132 Spm.nr. Titel 1 Spm. om, hvorfor ministeren i bemærkningerne til lovforslaget alene har henvist til en engelsk undersøgelse og ikke til det danske Arbejd s- miljø - og sundhedsm i- nisteren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvad ministeren agter at gøre for at sikre et bedre arbejd smiljø for ansatte, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om effekten af skiltning om rygepolitik på offentligt tilgængel   ige serveringssteder, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om ministerens holdning til, at der er behov for et lovindgreb til sikring af de ansattes arbejdsmiljø, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om oplysninger om lovgrundlaget for det totale rygeforbud i Ir- land, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå