Må jeg ikke først og fremmest takke for den massive opbakning til regeringens forslag. Altså der argumenteres lidt forskelligt, og man nærmer sig konklusionen fra forskellige indfaldsvinkler, men man når jo dog den samme, at man støtter forslaget her. Det er jeg meget tilfreds med, for forslaget her er jo et element i regeringens bestræbelser på at udbrede røgfri miljøer.
Her er det så restaurationslivet, der er i fokus. Men det er jo ret oplagt, at den udfordring, vi står med, rækker betydeligt ud over restaurationslivet. Jeg kan jo ikke lade være med at sidde og tænke nede fra min plads, når jeg hører alle disse varmblodige indlæg, hvorfor Folketinget ikke selv har løst sine egne problemer.
Jo, men det er da tankevækkende at høre disse indlæg om vigtigheden af, at man kan færdes i røgfri miljøer, hvis man ellers går ud i restaurationslivet, mens man bare kan gå ud i læseværelset her, og så kan man lade sig indhylle i tobaksrøg. Det er da tankevækkende. Og det er jo bare et lille eksempel på, at den udfordring, vi står med her, er bredere, og at den rækker ud over restaurationslivet.
Regeringen kerer sig meget om den her problemstilling. Det er også derfor, vi ønsker at give røgfrisagen et skub ved nu at fremsætte dette lovforslag, som jeg med glæde konstaterer der er bred opbakning til, og som betyder, at restaurationer og serveringssteder pr. 1. februar næste år skal skilte med, hvilken rygepolitik der er på stedet, hvilket i sig selv jo også er en løftestang for en stillingtagen i den enkelte restauration.
Når HORESTA efterspørger røgfrie restauranter, så er der jo altså her en mulighed for at skabe dem; det er sådan set blot et spørgsmål om at sætte et skilt i vinduet, hvor der står: Denne restauration er røgfri.
Når det i øvrigt bliver anført her af flere ordførere fra talerstolen, at de steder, hvor man har lavet røgfrie tilbud i udlandet, har man mærket en omsætningsfremgang, så skulle man jo synes, at det lå på den flade hånd for danske restauratører at sætte et skilt i vinduet, hvor der står, at her må ikke ryges, hvis det også er den sikre adgang til i øvrigt at få en omsætningsfremgang.
Det er det, der sker med lovforslaget her, og jeg står ikke og forsøger at bilde Folketinget ind, at vi med lovforslaget her har løst rygesagen. Det ved jeg godt vi ikke har. Men vi har ydet et bidrag til at fremme den positive udvikling, der er på vej, ikke kun i restaurationslivet, men bredere.
Jeg oversendte i går til Folketinget resultatet af det serviceeftersyn på rygeområdet, som regeringen har foretaget
- jeg ved ikke, om Sundhedsudvalgets medlemmer har haft lejlighed til nu at gøre sig bekendt med det - men det er jo altså et serviceeftersyn både i forhold til offentlige arbejdspladser, i forhold til den kollektive trafik, i forhold til restaurationslivet og i forhold til institutioner, butikscentre, kulturinstitutioner m.v. Hvis man skal give en samlet konklusion, så er konklusionen jo den, at tingene bevæger sig i den rigtige retning. Der er flere og flere steder, hvor der er regulerede røgfrie zoner, hvor der skabes sikkerhed for, at man kan færdes frit uden at blive udsat for passiv rygning, og der er også generelt et billede af, at der er en stadig større respekt omkring den regulering, der finder sted. Men det er oplagt, at der også er mere at komme efter. Det er derfor, at regeringens forslag her i forhold til Restaurationsdanmark skal ses i sammenhæng med de initiativer, vi i øvrigt tager, og da vil jeg gerne her benytte lejligheden til at anmelde, at regeringen til foråret vil tage initiativ til en høring, som kan igangsætte en bred folkelig debat i Danmark med deadline 2005 om, hvordan vi bringer denne sag yderligere frem. Men jeg beder altså om en forståelse for, at det ikke kun handler om restaurationslivet. Det er jo f.eks. tankevækkende, når vi nu i vores serviceeftersyn afdækker, at der er problemer på flere gymnasier og på flere højere læreanstalter med dels at have en ordentlig rygepolitik, dels at have respekt for rygepolitikken, for man må jo, hvis man skal skære det lidt firkantet til, spørge sig selv: Til hvad nytte er det, at vi sikrer de unge mennesker, at de kan færdes i et røgfrit miljø, når de går på café fredag aften, hvis vi i øvrigt ikke kan skabe sikkerhed for, at de kan færdes i et røgfrit miljø hele ugen, når de går på deres uddannelsesinsinstitution. Derfor er den udfordring, vi står med her, langt bredere end spørgsmålet alene om restaurationer og ansatte på restaurationer. Det er derfor, at jeg meget klart på regeringens vegne har tilkendegivet, at vi i foråret 2005 vil lave en høring for at løbe en debat i gang omkring tre områder: For det første offentlige institutioner, uddannelsesinstitutioner, døgninstitutioner m.v.; for det andet det offentlige rum, som restaurationslivet jo altså er en del af, men som jo også omfatter butikker og idrætsanlæg, offentlige transportmidler, kulturinstitutioner og andre steder, hvor folk færdes; og endelig for det tredje arbejdspladsen. Vi har brug for at få en tilbundsgående og nuanceret diskussion om, hvilke virkemidler vi i vores bestræbelser på at kunne nå det, som alle er enige om - jeg har ikke hørt nogen sige noget andet, end at man skal kunne færdes uden at blive udsat for passiv rygning - har brug for skal tages i brug: Skal vi fortsætte med at forfølge den kurs, vi har forfulgt, nemlig bred dansk konsensus omkring noget regulering, men ellers primært noget holdningsbearbejdning, eller skal vi tage skrappere midler i brug? Regeringen har ikke konkluderet på det på forhånd. Vi ønsker at tage debatten på en forpligtende måde, og det drager vi omsorg for
i 2005. Når fru Line Barfod, hvad man jo kan have meget sympati for, f.eks. siger: Lad os da lave en regel, der forbyder rygning i restauranter, men dog sådan, at hvis rygning alligevel kan finde sted, uden at de ansatte udsættes for passiv rygning, så er vi med på dét - så lyder det jo meget sympatisk. Det store gode spørgsmål er så: Kan det teknisk lade sig gøre, på hvilke vilkår kan det lade sig gøre, er det en interessant vej at gå?
Nu er jeg helt opmærksom på, at jeg er sundhedsminister, og hvis man alene tager den kikkert for øjet, så kan man jo ikke nå andre konklusioner, end at tobak skulle forbydes. Men allerede i det splitsekund, vi ikke forbyder tobak, begynder vi sådan set at gå på kompromis med, hvad der ellers ville være det rigtige sundhedspolitiske synspunkt, hvis man så fuldstændig enøjet på det.
Derfor har vi brug for en debat, der foregår i en sammenhæng. Selv om man kan sige, at det er en sundhedspolitisk relevant bemærkning - det er det måske ikke, men det er en relevant bemærkning i en bredere sammenhæng - forstår jeg godt de restauratører, der siger, at de meget nødig vil lokkes ud ad et spor, hvor de nu skal i gang med at regulere og investere i ventilationsanlæg og alle mulige andre tekniske finurligheder for så 2 år senere at opdage, at det ikke rækker, fordi der pludselig er et Folketing, der siger: Nej, vi vil hellere have et fuldstændigt forbud mod tobaksrygning i restaurationslivet a la Irland. Det forstår jeg godt.
Det er sådan set også derfor, at tiden ikke kalder på, at man knipser med fingrene og siger: Nu gør vi lige sådan og sådan. Tiden kalder på, at vi holder denne her debat varm, påvirker holdningsmæssigt, sørger for at oplyse, tager de positive resultater, vi kan nå via den strategi, samtidig med at vi nu skaber en forpligtende debat i samfundet om - hvis man vil gå et skridt videre, hvis man vil vælge en anden strategi - hvad det så reelt er for modeller, der skal vælges imellem. Hvad er det for problemstillinger, der rejser sig, hvis man f.eks. går ind i den engelske model, der siger, at der gerne må ryges, hvis ikke der serveres mad, men at der ikke må ryges, hvis der serveres mad? Hvad er det for nogle problemstillinger, der rejser sig kontra den irske model og kontra den svenske model? Det er jo sådan set den debat, jeg lægger op til.
Derfor vil jeg så også til fru Sophie Hæstorp Andersen, der efterlyser en handleplan, sige, at der jo sådan set er masser af handling i det. For det, jeg altså her lægger op til i kølvandet på det initiativ, der nu bliver omsat i lovgivning her, er, at vi initierer en debat i 2005 på en forpligtende måde, men altså også med en bredde, hvor vi ikke går og bilder hinanden ind, at bare vi kan forhindre rygning
i cafémiljøet, så har vi løst problemerne i denne sag.