SkatteministerietJ.nr. 2004-711-0030DenTilFolketingets SkatteudvalgL 130 - Forslag til skatteforvaltningsloven.Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 58 af 9. december 2004. Kristian Jensen/ Kaj-Henrik Ludolph
Side 2Spørgsmål 58: Ministeren bedes redegøre for, hvorfor man fjerner bestemmelsen om, at nuværende vurderingsankenævnsmedlemmer skal være i mellem de indstillede til en ny periode, såfremt de opfylder betingelserne. Da baggrunden for bestemmelsen helt tilbage i den tidligere lovgivning var at sikre kontinuitet og erfaring i vurderingssystemet og at forhindre, at posterne kunne indgå i de politiske studehandler i forbindelse med konstitueringerne, bedes ministeren redegøre for, hvordan kontinuiteten og erfaringen i vurderingssystemet sikres, når man ikke længere har denne bestemmelse? Svar:Jeg kan bekræfte, at baggrunden for bestemmelsen var at sikre kon tinuitet og erfaring i vurderingssystemet, og at der fortsat er behov herfor. I forbindelse med udmøntningen af kommunalreformen på skatte - og ejendomsvurderingsområdet er der tilstræbt den størst mulige parallelitet mellem reglerne for skatte- og vurderingsankenævn. Da der ikke gælder tilsvarende regler om, at medlemmer af skatteankenævn skal indstilles til en ny periode, foreslås reglen om, at vurderingsankenævnsmedlemmer skal indstilles til en ny periode, afskaffet. I stedet foreslås der parallelle r egler for både skatte - og vurderingsankenævn om, at kommunalbestyrelserne skal indstille mindst to personer til hver plads i nævnet, og at indstillingen skal være ledsaget af en angivelse af den pågældendes kvalifikationer til at bestride hvervet. Tidligere medlemskab og erfaring fra et nævn er blandt de kvalifikationer, som det vil være relevant at nævne, og som vil blive tillagt betydning ved ministerens udnævnelse af medlemmer. Behovet for kontinuitet og erfaring i såvel vurderingssystemet som indkomstskattesystemet anses for tilstrækkeligt tilgodeset ved disse regler.