SkatteministerietJ.nr. 04-711-30DenTilFolketingets SkatteudvalgL 130 - Forslag til lov om Skatteforvaltningsloven.Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1 af 25. november 2004. Kristian Jensen/ K.-H. Ludolph
Side 2Spørgsmål 1:Vil ministeren redegøre for de overvejelser om habilitet, der ligger til grund for den foreslåede § 15, stk. 1, herunder bedes der specielt redegjort for, hvorfor der anføres generel inhabilitet og ikke blot konkret inhabilitet for enhver ansat i told- og skatteforvaltningen? Svar:Ved forslaget til skatteforvaltningsloven gennemføres en fusion mellem de kommunale og statslige skattemyndigheder til én told- og skatteforvaltning. Der foreslås endvidere en væsentlig forenkling af det administrative klagesystem.Dette indebærer, at klager over told - og skatteforvaltningens afgørelser som alt overvejende hovedregel skal ske til vurderingsankenævn, skatteankenævn og/eller Landsskatteretten. Hermed skabes en klar adskillelse mellem den myndighed, der klages over, og den myndighed, der klages til. Dette er en styrkelse af skatteydernes retssikkerhed i klagebehandlingen.Ønsket om en høj grad af retssikkerh ed og oplevelse af en fair klagebehandling er også baggrund for, at der er en organisatorisk og geografisk adskillelse af skattecentrene og sekretariatsbetjeningen af henholdsvis vurderingsankenævn og skatteankenævn. Når det er fastsat i den foreslåede § 15, stk. 1, at en ansat i told- og skatteforvaltningen ikke kan være medlem af skatteankenævn, vurderingsankenævn eller Landsskatteretten, hænger det sammen med, at det er disse organer, der afgør klager over told - og skatteforvaltningens afgørelser. Jeg finder det svært at forene hensynet til, at skatteyderne oplever en klar og retssikkerhedsmæssigt entydig adskillelse i organiseringen af det administrative klagesystem, hvis skatteyderne i et skatteankenævn kan møde nævnsmedlemmer, der er ansat f.eks. i det skattecenter, hvis afgørelse der klages over.I stedet for at der i disse situationer skal opstå diskussion om, hvorvidt der er interessekonflikter mm., der efter en konkret vurdering fører til konkret inhabilitet for den pågældende ansatte, finder je g det rigtigt, som foreslået, at det fastsættes generelt, at ansættelse i told- og skatteforvaltningen udelukker medlemskab af de kollegiale administrative klageorganer.