ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 10. november 2004 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr. 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk Folketingets Erhvervsudvalg Vedlagt fremsender jeg i 5 eksemplarer min besvarelse af det i udvalget stillede spørgsmål   1 ad L 13 den 28. oktober 2004. Med venlig hilsen Bendt Bendtsen
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 10. november 2004 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf.   33 92 33 50 Fax   33 12 37 78 [email protected] www.oem.dk Besvarelse af spørgsmål   1 ad L 13 stillet af Erhvervsudvalget den 28. oktober 2004. Spørgsmål 1: Ministeren bedes kommentere høringssvaret fra Statsadvokaten for særlig Økonomisk Kriminalitet, hvori advokaturen støtter princippet om underretningspligt ved mistanke om insiderhandel eller kursmanipulation, men gør opmærksom på, at tilfældene i § 37, stk. 6 i lov om værdipapirhandel kun omfatter fuldbyrdede tilfælde. Svar: Med forslaget til § 37, stk. 6, vil værdipapirhandlere få pligt til at underrette Finanstilsynet, hvis de får mistanke om, at en kunde har gennemført handler med værdipapirer, der udgør insiderhandel eller kursmanipulation. Det fremgår derudover af forslaget, at værdipapirhandlere ikke kan drages til ansvar, hvis de blot loyalt udfører en kundes ordre. Statsadvokaturen gør i sit høringssvar opmærksom på, at forslaget til § 37, stk. 6, kun omfatter underretning om handler, der er fuldbyrdede, og at dette kan være problematisk. Statsadvokaturen foreslår som alternativ, at værdipapirhandlere pålægges at afstå fra at gennemføre handler, hvis der opstår en mistanke om, at en kunde vil begå insiderhandel eller kursmanipulation, og at værdipapirhandlere pålægges at underrette om en mistanke allerede på forsøgsstadiet. Forslaget til § 37, stk. 6,  bygger på reglerne i markedsmisbrugsdirektivet. Markedmisbrugsdirektivet foreskriver, at værdipapirhandlere skal have pligt til at underrette den kompetente myndighed, når de har gennemført en handel, hvor der er mistanke om insiderhandel eller kursmanipulation. Det følger endvidere af direktivet, at værdipapirhandlere skal have ret til loyalt at gennemføre deres kunders ordrer. Dette gælder, uanset om værdipapirhandleren har en mistanke om, at kunden vil begå insiderhandel eller kursmanipulation. Man har ved udformningen af direktivets regler således lagt vægt på, at det ikke bør være værdipapirhandlernes opgave at vurdere, om en mistænkelig ordre skal gennemføres eller ej. Baggrunden for direktivets regler er, at det ofte kan være vanskeligt eller umuligt for en værdipapirhandler i det korte tidsrum, som værdipapirhandleren har til rådighed, inden handelen gennemføres, at foretage en vurdering af, om en kunde vil begå insiderhandel eller kursmanipulation. Man valgte derfor i direktivet en løsning, hvor værdipapirhandlere i stedet forpligtes til at underrette de kompetente myndigheder efterfølgende, når den
22/32 mistænkelige handel er gennemført. Lovforslagets regler er i fuld overensstemmelse med reglerne i markedsmisbrugsdirektivet. Lignende regler om underretningspligt gælder også allerede i dag i forhold til transaktioner, hvor der er mistanke om, at transaktioner har tilknytning til hvidvaskning af penge, det såkaldte hvidvaskområde. Jeg mener, det er vigtigt, at vi i Danmark så vidt muligt lægger os på linje med, hvad der følger af direktivet. Dermed får vi den størst mulige sikkerhed for, at danske virksomheder ikke bliver underlagt andre regler, end hvad der kommer til at gælde i de øvrige EU-lande. I sidste ende er det med til at gøre det lettere for virksomhederne at handle med værdipapirer over grænserne, hvilket er et af hovedformålene med forslaget. Det er også min vurdering, at forslagets regler om pligt til underretning ved mistanke vil styrke myndighedernes mulighed for at overvåge, at reglerne om insiderhandel og kursmanipulation overholdes. Samlet set mener jeg derfor, at forslaget vil få en gavnlig effekt på tilliden til værdipapirmarkedet.