Skatteministeriet J. nr. 2004-231 - 0040 Den Til Folketingets Skatteudvalg L 129 - forslag til lov om Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse. Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1 og 2 af 9. december 2004. Kristian Jensen                      /  John Fuhrmann
Spørgsmål 1:    Er  ministeren  indstillet  på  i  tillæg  til  lovforslaget  at  ne   d- sætte en særlig kontrol - og razziagruppe, hvis eneste opgave er at foreta- ge razziaer på de virksomheder, hvor man ved eller har bestyrke t mistan- ke om, at sort arbejde og moms- og pantsvindel florerer? Svar:  I  regeringens  Fairplay-kampagne  fra  oktober  2004  indgår  etabl e- ring af nogle såkaldte gadeteams, hvis opgave primært er at være fysisk til stede i gadebilledet med det formål at kontrol lere udvalgte virksomhe- der inden for nærmere definerede brancher/kategorier, tilhørsforhold eller enkeltvirksomheder. Et gadeteam består typisk af 2 -4 medarbejdere, der kan foretage kontrol af skatter, moms og afgifter, herunder naturligvis også sort arbe jde, enten i virksomheder, som  er  udsøgt på  grundlag af foreliggende oplysninger, eller  i  virksomheder,  som  ikke  er  registreret.  Det  er  tanken,  at  et  gade- team skal være tilknyttet en told  - og skattefoged, sådan at der kan foret a- ges udlæg i pengebeholdninge  r, debitorer eller andre aktiver. Gadeteamet kan endvidere sørge for at distribuere indhent ede oplysninger og viden til andre myndigheder. Disse gadeteams skal arbejde inden for de eksisterende kontrolbeføjelser i skatte- og afgiftslovgivningen. Det er min opfattelse, at vi med nedsæ  t- telsen  af  gadeteams  opfylder  det  samme  ønske  som  spørgeren  har  med forslaget om en særlig kontrol  - og razziagruppe. Spørgsmål 2:    Ministeren bedes redegøre for tilrettelæggelsen af den e   k- sisterende  kontrolindsats  i  hver  af  Told  og  Skatteregionerne.  Endvidere bedes  ministeren  forholde  sig  til,  om  der  er  behov  for  at  effektivisere denne indsats, og i bekræftende fald hvorledes ministeren har tænkt sig, at dette skal ske? Svar: I 2004 indførte ToldSkat en justering af kontrolstr ategien, hvoref- ter indsatsen nu i høj grad målrettes mod virksomheder og borgere, som ikke overholder gæ  ldende love og regler. Kontrolindsatsen   gennemføres   med   udgangspunkt   i   de   rammer,   som Told-  og  Skattestyrelsen  udstikker  i  den  årlige  kontrolplan.  Den ne  plan indeholder  en  række  bundne  kontrolemner,  der  skal  gennemføres  i  alle told-  og  skatteområder,  samt  en  række  ko   ntrolemner  der  må  anses  for særligt rel  evante at beskæftige sig med i det kommende år.
På baggrund af den årlige kontrolplan foretager de   lokale told- og skatte- områder selve detailplanlægningen. Told-  og  skatteområderne  udsøger  virksomhederne  til  kontrol  efter  en samlet risikovurdering af erfaringer fra tidligere kontrolbesøg, observat i- oner,  anmeldelser,  lokalkendskab,  annoncering  i  dagblade,  ugeaviser  og reklamemateriale,  virksomheder  med  jævnligt  ejerskifte  og  andre  ko  n- troloplysninger samt udsøgninger i ToldSkats systemer vedrørende reg  i- streringsforhold, angivelsesmønstre, omsætning, bruttoavance, antal reg   i- strerede ansatte mv. En  stor  del  af  kontrolaktionerne  gennemføres  i  samarbejde  med  andre myndigheder. Det enkelte told- og skatteområde forestår kontakten til de lokale  politikredse,  de  kommunale  skatteforvaltninger  og  socialforvalt- ninger, Arbejdsdirektoratet, fødevareregionerne og evt . andre myndighe- der. Ved store sagskomplekser inden for økonomisk kriminalitet og de større kontrolaktioner  mod  sort  arbejde  og  sort  økonomi  koordineres  kontro l- indsatsen  på  centralt  niveau.  I  forbindelse  med  regeringens  lancering  af Fairplay-kampagnen  blev  der  nedsat  en  koordineringsgruppe  bestående af  repræsentanter  fra  en  lang  række  centrale  myndigheder.  Koordin e- ringsgruppen havde til formål at udstikke retningslinierne for de koord i- nerede kontrolaktioner i juni 2004, hvor der blev gennemført kontrolb e- sø g i mere end 1.700 virksomheder. I 2005 vil der også fra centralt hold blive koordinerede kontrolinitiativer og kontrolaktioner. Det er min opfattelse, at ToldSkats kontrolindsats allerede er effektiv, og jeg har tillid til, at ToldSkat kontinuerligt foretager de nødvendige just e- ringer af kontrolindsatsen for at være på forkant med udviklingen inden for f.eks. økonomisk kriminalitet og moms - og afgiftssvindel i forbindel- se med handel på i nternettet. Herudover vil den kommende fusion mellem det statslige og kommunale skattevæsen give mulighed for yderligere fokus og samordning af indsa  t- sen mod snyd.