Emne: Nye regler om gældssanering
Til folketingsmedlem Anne Baastrup
Nedenstående sendes i Deres egenskab af formand for folketingets retsudvalg.
Nedenstående fremkommer fra undertegnede som privatperson, selv om det naturligvis har sin
baggrund i mit arbejde i en skifteret med gældssaneringssager i lige så mange år, som ordningen har
eksisteret.
Det henstilles, at der ved regler om gældssanering tages hensyn til følgende:
1) Nægtelsesgrunde generelt.
I lovudkastets § 197, stk. 2, er opregnet en række nægtelsesgrunde. En gennemgang af landretspraksis
viser et meget broget billede af, hvilken vægt de enkelte grunde tillægges i givne situationer. Der kan
muligt påvises en vis statistisk overvægt for visse holdninger, men der fremstår intet entydigt bil lede.
Der er ingen grund til at tro, at spredningen i opfattelser er mindre hos skifteretterne, og det er måske
dette, der kan give en del af forklaringen på forskellen i gennemførelsesprocenten, se derom
betænkningen side 644 ff.
Efter forslaget skal nægtelsesgrundene ikke have absolut karakter, jf. ordene "i almindelighed" i første
sætning af den foreslåede bestemmelse. Dette markeres videre i stk. 3 med reglen om, at "tiden (men
hvor lang tid ?) læger alle sår". Videre skrives i betænkningen side 89 direkte, at hensigten ikke er at
udvide eller indskrænke det område, inden for hvilket der efter gældende ret gives gældssanering.
Det må derfor præciseres, at man med forslaget ikke kan påregne at opnå en væsentlig afklaring.
Man kan imidlertid med forslaget også havne i den modsatte grøft, nemlig hvis de foreslåede
nægtelsesgrunde bliver praktiseret så "firkantet", at der ikke reelt bliver plads for de individuelle skøn,
se et muligt eksempel under punkt 2).
2) Arbejdsløse m.v.
Skyldnerens eller dennes ægtefælles/samlevers uafklarede forhold er en nægtelsesgrund.
Der er navnlig tale om arbejdsløshed, uddannelse o.l.m som er en hyppig nægtelsesgrund.
Nægtelse af gældssanering opleves i disse tilfælde ofte i strid med de overordnede sociale hensyn bag
reglerne, som har særlig vægt for denne gruppe af ansøgere. Der er grupper, som har været langvarigt
arbejdsløse, ligesom der er grupper for hvem periodisk arbejdsløshed er en livsform. Endeligt vil
forskellen "på bundlinien" mellem lønindkomst og arbejdsløshed med understøttelse for manges
vedkommende være minimal.