7. december 2004 Oversigt over de foreslåede ændringer    af straffeloven i L 1271 (Berigelseskriminalitet rettet mod offentlige midler, kriminalitet i juridiske personer, klagebegræn  sning og hvidvaskning i spillekasinoer m.v.). 1. Indledning Berigelseskriminalitet  rettet  mod  offentlige  midler  kan  antage  mange  forskellige  former.  Der  vil navnlig kunne være tale om unddragelse af forskellige former for skatter og afgifter, momsunddr  a- gelse, indsmugling og uberettiget modtagelse af forskellige former for offentlige tilskud, herunder sociale ydelser. Lovgivningen indeholder ikke i dag en straffebestemmelse, der omfatter alle former for berigelses- kriminalitet rettet mod offentlige midler. I visse tilfælde straffes efter bestemmelser i særlovgivni n- gen, mens det i andre situationer er straffelovens bestemmelser navnlig om bedrageri, der anvendes. Den nuværende regulering indebærer, at tilfælde, hvor der begås kriminalitet rettet mod offentlige midler, behandles efter forskellige regler med forskellige strafferammer afhængigt af, hvilken type offentlige midler det drejer sig om. Et hovedformål med lovforslaget er at etablere en  mere ensartet strafferetlig beskyttelse mod beri- gelseskriminalitet rettet mod offentlige midler.2 Med lovforslaget indsættes en fælles overbygnings- bestemmelse i straffeloven, som skal omfatte alle  grove tilfælde af svindel med offentlige midler. Herved sikres det, at den strafferetlige beskyttelse over for svig rettet mod offentlige midler er den samme, uanset hvilken type midler der svindles med i den konkrete sag. Denne nye overbygnings- bestemmelse skal kun finde anvendelse, hvis der er tale om grove overtrædelser. Bestemmelsen skal endvidere kun finde anvendelse, hvis der i den særlovgivning, der nærmere regulerer forholdet, er indsat en henvisning til straffelovens overbygningsbestemmelse. Det foreslås, at strafferammen for overtrædelse  heraf  skal  være  fængsel  indtil  8  år. Med  lovforslaget  foreslås  det  desuden  at  ændre straffelovens bestemmelse om EU-svig. Bestemmelsen regulerer i dag alene svig, der er rettet mod EU-midler eller midler, som består af både EU  -midler og nationale midler. Med henblik på at lig e- stille  den  strafferetlige  beskyttelse  af  offentlige  midler,  uanset  om  disse  stammer  fra  EU  eller  fra 1 Justitsministeriet har den 1. december 2004 til Retsudvalget fremsendt en kommenteret høringsoversigt  om L 127 og en kopi af de modtagne høringssvar  vedrørende L 127, jf.  Retsudvalget, L 127 –  bilag 1. Som det fremgår af den ko m- menterede høringsoversigt, har Justitsministeriet foretaget enkelte ændringer i det fremsatte lovforslag i forhold til det lovudkast, som har været i høring. Der henvises herom til den kommenterede høringsoversigt, side 12. 2 Jf. lovforslagets § 1, nr. 3 og 4. Denne del af lovforslaget bygger på betænkning nr. 1396/2001 fra Justitsministeriets udvalg om økonomisk kriminalitet og datakriminalitet (Bryden sholt-udvalget).
2 danske  myndigheder,  indeholder  lovforslaget  en  udvidelse  af  bestemmelsen,  således  at  den  også kommer  til  at  omfatte  svig  med  nationale  midler.  Efter  lovforslaget  skal  denne  bestemmelse  kun finde anvendelse i tilfælde, hvor der ikke i den rel  evante særlovgivning på området er en tilsvare nde strafferetlig  regulering,  således  at  særlovgivni   ngen  i  sig  selv  indeholder  en  fornøden  strafferetlig beskyttelse.  Strafferammen  for  overtrædelse  af  bestemmelsen  skal  efter  forslaget  være  bøde  eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Er der tale om særli g grove overtrædelser, kan forholdet henføres til den nye fælles overbygningsbestemmelse med en strafferamme på fængsel indtil 8 år.   Herudover  indeholder  lovforslaget  visse  ændringer  i  straffelovens  bestemmelser  om    kriminalitet  i tilknytning  til juridiske  personer.3  Det  foreslås,  at  der  i  straffeloven  indsættes  en  overbygningsb   e- stemmelse  for  grove  overtrædelser  af  særlovgivning  om  visse  nærmere  angivne  forhold  a ngående juridiske personer. Den foreslåede bestemmelse omfatter bl.a. tilfælde, hvor der udspr   edes urigtige eller vildledende oplysninger, der kan påvirke prisen på værdipapirer, eller som indgår i bl.a. lo v- pligtige regnskaber. Lovforslaget indeholder desuden et forslag om ændring af straffelovens nuv  æ- rende bestemmelse om visse regnskabsforbrydelser.  Bestemmelsen foreslås ændret i overensste   m- melse med systematikken i den gældende bogføringslov, og således at overtrædelse af bogføring s- lovens regler om bl.a. edb-bogføring med sikkerhed bliver omfattet af bestemmelsen. Endelig indeholder lovforslaget visse ændringer af regler om klageadgang til justitsminist  eren4 samt visse ændringer i lov om spillekasinoer.5 Nedenfor følger i skematisk form en kommenteret oversigt over  L 127’s forslag vedrørende berige l- seskriminalitet  rettet  mod  offentlige  midler  samt  kriminalitet  i  tilknytning  til  juridiske  personer sammenholdt med gældende ret, Brydensholt  -udvalgets overvejelser og forslag  samt høringssvar e- ne. L 127’s forslag til visse ændringer af regler om klageadgang til justitsministeren samt visse æ n- dringer i lov om spillekasinoer er ikke behandlet i oversigten.6 3 Jf. lovforslagets § 1, nr. 5-7. Denne del af lovforslaget bygger på bet ænkning 1415/2002 fra Brydensholt  -udvalget og tager sigte på at etablere en forbedret strafferetlig beskyttelse mod kriminalitet vedrørende bl.a. juridiske personers kapitalforhold, regnskabsaflæggelse m.v. 4 Jf. lovforslagets § 4. Lovforslaget indebærer   for det første, at klager over de afgørelser, som Rigspolitichefen træ ffer i sin egenskab af central ansættelses  - og personalemyndighed for politiets ikke-juridiske personale, ikke skal kunne på- klages til justitsministeren. Der skal dog fortsat være muligh  ed for rekurs til ministeren i sager om disciplinærforføl   g- ning og i andre sager, hvor der er truffet afgørelse om afsked. For det andet foreslås det, at det ikke længere skal være muligt at klage til justitsministeren over afgørelser om erstatning i anledn ing af  strafferetlig forfølgning, som efter de gældende regler træffes af Rigsadvokaten som 1. instans. Samtidig foreslås en ændring af kompetencefordelingen me l- lem  statsadvokaterne  og  Rigsadvokaten,  således  at  statsadvokaterne  som  udgangspunkt  tillægges  k   ompetencen  til  at træffe afgøre   lse i 1. instans i alle sager om erstatning i anledning af strafferetlig forfølgning. 5 Jf. lovforslagets § 5. Formålet med denne del af lovforslaget er at gennemføre Europa  -Parlamentets og Rådets 2. hvi d- vaskningsdirektiv  for  så  vidt  angår  spillekasinoer.  Dette  indebærer  bl.a.,  at  dokumenter  og  registreringer  vedrørende transaktioner i spillekasinoer skal opbevares i mindst 5 år, og at kasinopersonalets pligt til at være opmærksom på tran s- aktioner, som kan have tilknytning til hvidvaskning af penge, skærpes. 6 Der henvises herom til lovforslagets §§ 4 og 5 og bemærkningerne hertil samt pkt. 8  -10 i de almindelige bemærkni  n- ger til L 127.
3 2. Gældende lov sammenholdt med   L 127, Brydensholt-udvalgets overvejelser og forslag samt høringssvarene vedrørende lovforslaget Berigelseskriminalitet rettet mod offentlige midler Gældende formul  e- ring Lovforslaget Brydensholt-udvalget Høringssvar § 289. Med fængsel indtil 4 år straffes den, der gør sig skyldig i skattesvig af sæ  r- lig grov karakter, jf. skatte- kontrollovens § 13, stk. 1, eller i momssvig af særlig grov karakter, jf. momslo- vens § 81, stk. 3. På samme måde straffes den, der gør sig skyldig i indsmugling af særlig grov karakter, jf. toldlovens § 73, stk. 2, smh. med stk. 1, eller den, der gør sig skyldig i en tilsv a- rende overtrædelse af tol  d- lovens § 73, stk. 3. Kommentarer: Bestemmel- sen indeholder en særlig strafudmålingsregel, der forhøjer de strafferammer, der efter særlovgivningen gælder i relation til skatte  - og momssvig samt ind- smugling. § 289 finder anvendelse, hvis der er tale om overtrædelser af særlig grov karakter. Bestemmel- sen finder alene anvendelse på de særligt opregnede typer af skattesvig, moms- svig og indsmugling, mens andre former for skatte- og afgiftsbesvigelser ikke er omfattet. Lovforslagets § 1, nr. 3: § 289 affattes således: ” § 289. Med fængsel indtil 8 år straffes den, som for derigen- nem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding gør sig skyldig i overtrædelse af særlig grov karakter af skatte-, told-, afgifts- eller tilskudslovgivnin- gen eller af § 289 a. Stk. 2. Bestemmelserne i stk. 1 finder kun anvendelse, hvis der i den i stk. 1 nævnte lovgivning er henvist til denne bestemmel- se.” Kommentarer: Forslaget inde- bærer (jf. Brydensholt  -udvalget i betænkning nr. 1396/2001  ), at § 289 ændres til at være en fælles overbygningsbeste  m- melse for alle grove overtræ- delser af skatte-, told-, afgifts- og tilskudslovgivningen. Be- stemmelsen vil omfatte over- træde  lser af de bestemmelser i skattekontrolloven, momsloven og toldloven, som bestemmel- sen i dag indeholder henvisnin- ger til. Bestemmelsen vil imid- lertid i kraft af den generelle henvisning til grove overtræ- delser af skatte-, told-, afgifts- og tilskudslovgivningen have et bredere anvendelsesområde. Bestemmelsen vil således ikke som i dag være begrænset til tilfælde, hvor en person e  k- sempelvis afgiver urigtige eller vildledende oplysninger til brug for sin skatteansættelse, men vil også omfatte ekse m- pelvis tilfælde, hvor en person mod bedre vidende undlader at korrigere skattemyndigheder- nes oplysninger til brug ved Udvalget har i bet. nr. 1396/2001 vurderet, om der er grundlag for at foreslå ændri   n- ger af bl.a. § 289 (jf. betæn  k- ningen, side 31-40, 45-49, 60- 66 og 91-95 og pkt. 2.2.1. i de almindelige bemærkninger til L 127).   Udvalget finder, at beskyttelse af offentlige midler bør gøres mere ensartet, og at særligt grove sager vedrørende berige l- seskriminalitet rettet mod of- fentlige midler bør reguleres i en fælles overbygningsb  e- stemmelse i straffeloven. Ud- valget finder, at en sådan fælles overbygningsbestemmelse bør udformes således, at den omfa t- ter grove overtrædelser af ska  t- te-, told-, afgifts- og tilskuds- lovgivningen, og at en model, der forudsætter, at der i den enkelte særlovsbestemme  lse er en henvisning til § 289, er mest hensigtsmæssig. Der har ikke i udvalget været enighed om, hvilken straffe- ramme en ny § 289 bør have. 7 medlemmer af udvalget finder det naturligt at bevare den gældende strafferamme på fængsel indtil 4 år, 6 af udva   l- gets medlemmer foreslår et strafmaksimum, der svarer til straffelovens bedrageribe- stemmelse i § 279 (fængsel indtil 8 år), mens 6 andre u d- valgsmedlemmer anbefaler et strafmaksimum på fængsel indtil 6 år.  For så vidt angår de særlove, der fremover vil ku  n- ne indeholde henvisninger til § 289, foreslår udvalget, at stra f- ferammerne fastsættes til bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Høringssvar herom fra Rigspolitichefen, Købe n- havns Kommune, Politi- mesterforeningen, Advo- katrådet, Foreningen Da n- ske Revisorer og Politidi- rektøren i Københav  n er omtalt i den kommenterede høringsoversi gt, pkt. 3.
4 skatteansættelsen, jf. skatteko  n- trollovens § 16. Bestemmelsen vil endvidere eksempelvis kunne finde anvendelse på grove overtrædelser af kild  e- skattelovens § 74 om manglen- de indeholdelse af A-skat, hvilket i dag ikke er dækket af ordlyden af § 289. Justitsmini- steriet finder (ligesom udval- get), at grove overtrædel  ser af tilskudslovgivningen bør være omfattet af § 289. Herved sik- res, at svindel med offentlige midler –  uanset midlernes ka- rakter –  er undergivet den samme strafferetlige beskyttel- se. Justitsministeriet finder, at strafferammen for den foreslå- ede § 289 bør fastsættes til fængsel i 8 år i overensste   m- melse med strafferammen i § 286, stk. 2 (strafferammen for bl.a. bedrageri, jf. § 279). § 289 a. Med bøde eller fængsel indtil 4 år straffes den, der til brug for afgøre l- ser om betaling til eller udbetaling fra De Europæ  i- ske Fællesskabers budget eller budgetter, der forvaltes af eller for De Europæ  iske Fællesskaber, giver urigtige eller vildledende oplysnin- ger eller fortier oplysninger af betydning for sagens afgørelse med forsæt til at unddrage sig eller andre betaling eller med forsæt til at opnå uberettiget udbet a- ling til sig eller andre. Ud- betaling fra De Europæiske Fællessk  abers budget m.v. omfatter også ordninger, der kun delvis er finansieret af EU-midler. Stk. 2. På samme måde straffes den, der uretmæ  s- sigt udnytter en lovligt opnået fordel med hensyn til betalinger som nævnt i stk. 1, og den, der uretmæ  s- sigt anvender udbetalinger som nævnt i stk.   1 til andre formål end dem, de oprind e- lig var bevilget til. Lovforslagets § 1, nr. 4: § 289 affattes således: ” § 289 a. Med bøde eller fæn   g- sel indtil 1 år og 6 m åneder straffes den, der til brug for afgørelser om betaling eller tilbagebetaling af told eller afgifter til eller udbetaling eller tilbagebetaling af tilskud eller støtte fra danske myndigheder eller De Europæiske Fælle s- skabers institutioner eller andre fællesskabsorganer giver uri  g- tige eller vildledende oplysnin- ger eller fortier oplysninger, herunder undlader at opfylde en oplysningspligt, af betydning for sagens afgørelse med forsæt til at unddrage sig eller andre betaling eller med forsæt til at opnå u berettiget udbetaling til sig eller andre. Stk. 2. På samme måde stra  ffes den, der uretmæssigt udny  tter en lovlig opnået fordel med hensyn til betalinger som nævnt i stk. 1, og den, der uretmæssigt anvender udbetalinger som nævnt i stk. 1 til andre formål end dem, de oprindelig var bevilget til. Dette gælder dog ikke ydelser, der bevilges til privat brug. Udvalget finder i betæn  kning nr. 1396/2001, at nationale midler skal nyde samme be- skyttelse som EU-midler, men med en vis modifikation på det sociale tilskudsområde. Der henvises i øvrigt til betænkni   n- gen, side 40-45, 50-59, 65-66, 84-89 og 96-102 samt pkt. 2.2.2. i de almindelige be- mærk  ninger til L 127. Høringssvar herom fra Politimesterforeningen, Dansk Retspolitisk For- ening, Københavns Ko m- mune og Odense Kommu- ne er omtalt i den kom- menterede høringsove rsigt, pkt. 4.
5 Kommentarer: Bestemmel- sen indeholder en særlig regel om svindel med EU- midler. Bestemmelsen skal sikre, at svindel med EU- midler er undergivet samme strafferetlige beskyttelse som svindel med nationale midler, jf. § 289. Bestem- melsen i § 289 a rækker imidlertid videre end dette, idet den omfatter alle tilfæ  l- de af svindel med de anfø rte midler, mens § 289 alene finder anvendelse, hvis der er tale om svindel af særlig grov karakter Stk. 3. Bestemmelserne i stk. 1 og stk. 2 finder kun anvendelse, hvor anden lovgivning ikke indeholder en tilsvarende regu- lering. Stk. 4. Overtrædelser af   stk. 1 eller stk. 2 af særlig grov karakter straffes efter § 289.” Kommentarer: Justitsministeri- et er enig med Brydensholt- udvalget i, at midler, der stam- mer fra nationale støtte - eller tilskudslovgivninger, som ud- gangspunkt bør have en straff e- retlige beskyttelse, der svarer til den beskyttelse, som gælder med hensyn til EU-midler. Justitsministeriet er (også) opmær  ksom på, at en sådan ligestilling i et vist omfang vil indebære en nykrim  inalisering. Den foreslåede bestemmelse vil ligesom den foreslåede b e- stemmelse i § 289 omfatte alle former for tilskuds- og støtt e- ordninger, herunder ydelser inden for den sociale lovgiv- ning og udbetalinger i medfør af lovgivningen om arbejdslø s- hedsforsikring. Justitsministeriet er enig med udvalget i, at der er behov for at sondre mellem ydelser ydet til privat brug (f.eks. kontant- hjælp)  , og ydelser der er ydet med henblik på andre formål. Ministeriet kan derfor tilslutte sig udvalgets forslag, hvorefter efterfølgende anve ndelse af (også nationale) støtte  - eller tilskudsmidler i strid med det formål, midlerne er bevilget til, som udgangspunkt skal være omfattet af den foreslåede § 289 a, og at dette udgangspunkt bør fraviges, hvis der er tale om ydelser, som er bevilget til privat brug. Ministeriet kan endvidere tilslutte sig udvalgets forslag, hvorefter den foreslå e- de § 289 a skal være subsidiær og dermed kun finde anvendel- se, hvis der ikke er en tilsva- rende regulering i anden lov- givning. Foreligger der om- stændigheder, der ke  ndetegner forholdet som særlig groft, vil den foreslåede overbygning s-
6 bestemmelse i § 289 finde anvendelse i kraft af § 289 a’s henvisning til § 289. Ministeriet kan tilslutte sig udvalgets forslag til straffe- ramme i § 289 a (bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 mån e- der). Kriminalitet i juridiske personer m.v. Gældende ret Lovforslaget Brydensholt-udvalget Høringssvar § 296. Med bøde eller fæn   g- sel indtil 1 år straffes den, som, uden at betingelserne for at anvende § 279 forelig- ger, 1) udspreder løgnagtige meddelelser, hvorved prisen på varer, værd   ipapirer eller lignende genstande kan på- virkes, 2) gør urigtige eller vildl e- dende angivelser angå ende aktieselskabers, andelssel- skabers eller lignende foreta- genders forhold gennem offentlige meddelelser, i beretninger, regnskabsopgø- relser eller erklæri  nger til generalforsamling eller no- gen selskabsmyndighed, ved anmeldelse til handelsregi- stret eller aktieselskabsregi- stret eller i indbydelse til dannelse af sådanne selsk a- ber eller udbud af andele i dem, 3) overtræder de for aktiese  l- skaber eller andre selskaber med begrænset ansvar gæ l- dende bestemmelser med hensyn til udfærdigelse af aktiebreve, andelsbeviser eller interimsbeviser, anven- delse af overskud, udbetaling af udbytte og tantieme eller tilbagebetaling af indskud. Stk. 2. Begås de under nr. 2 og 3 nævnte handlinger af grov uagtsomhed, er straffen bøde eller under skærpende omstændigheder fængsel indtil 4 måneder. Lovforslagets § 1, nr. 5: § 296 affattes således: ” § 296. Med bøde eller fæn   g- sel indtil 1 år og 6 måneder straffes den, som 1) udspreder urigtige eller vildledende oplysninger, hvorved prisen på værdipa   pi- rer eller tilsvarende aktiver kan påvirkes væsentligt, 2) giver urigtige eller vild- ledende oplysninger om juridiske personers forhold a) i offentlige meddelelser om økon    miske forhold, b) i lovpligtige regnskaber, c) i beretninger, regnskaber eller erklæringer til generalforsam- ling eller lig- nende organ el- ler den juridiske persons ledelse, d) ved anmeldelse til en registre- ringsmyndighed eller e) i udbudsmateri- ale vedrørende den juridiske persons stiftelse eller kapitalud- videlse samt vedrørende salg af andele eller udstedelse eller salg af konver- tible obligatio- ner, Brydensholt-udvalget har i betænkning   nr. 1415/2002 overvejet, om der bør for e- slås ændringer af straffel   o- vens § 296 (jf. betænkningen, side 21-43 og 63-67 samt pkt. 4.2. i de almindelige bemærkni  nger til L 127). Udvalget finder, at § 296 (modsat efter gældende ret) tillige bør være overby   g- ningsbestemmelse for grove overtrædelser af lovgivning vedrørende juridiske pers o- ner, når det gælder beste   m- melserne i aktieselskabsloven om kapitaltilførsel, anvende l- se af den juridiske persons midler, førelse af forha nd- lingsprotokoller, fortegnelser og oplysningspligter vedrø- rende ejerandele samt hand- lepligter ved konstateret kapitaltab. Udvalget finder endvidere, at § 296 skal være en samlet bestemmelse ved- rørende juridisk e personer. Udvalget foreslår derfor, at den del af § 296, der ikke specielt vedrører juridiske personer (§ 296, stk. 1, nr. 1), i stedet bliver en ny § 297. Det foreslås samtidig, at den gælde  nde § 297 ophæves. Udvalget finder herudover, at strafmaksimum skal forhøjes, så det kommer på linie med normalstrafferammen for formueforbrydelser (fængsel indtil 1 år og 6 måneder)  . Udvalget foreslår endvidere, at den gæ  ldende hjemmel til efter § 296, stk. 2, at straffe overtrædelser, der er begået Høringssvar herom  fra Poli- timesterforeningen, Advokat- rådet og Danmarks Reder i- forening er omtalt i den kommenterede høringsove r- sigt, pkt. 5.
7 Kommentarer: Bestemmel- sen  omhandler  kriminalitet  i juridiske    personer.   Bestem- melsen kriminaliserer en række b  edragerilignende forhold   vedrørende   urig tige meddelelser og lignende med hensyn  til  værdipapirer,  se  l- skabsforhold    m.v.    Bestem- melsen  omfatter  tilfælde,  der ikke  vil  være  strafbare  som bedrageri   efter   §   279,   idet handlingen  eller  undladelsen ikke    er    rettet    mod    nogen bestemt   person   eller   nogen bestemt    persongruppe.    Be- stemmelsen  er  således  subs i- diær  i  forhold  til  §  279  om bedrageri.   Hvis   overtræde  l- sen  er  begået  ved  grov  uag t- somhed, er straffen bøde eller under     skærpende     omstæ n- digheder    fængsel    indtil    4 måneder.  Beste mmelsen  er  i praksis anvendt som en over- bygningsbestemmelse dele af særlo  vgivningen. 3) groft overtræder den for en juridisk person gæ  ldende lovgivning vedrø rende a) kapitaltilførsel eller b) anvendelse af den juridiske persons midler, 4) groft undlader at opfylde krav i den for en juridisk person gældende lo  vgivning om a) førelse af fo r- handlingsproto- koller, b) førelse af fo r- tegnelser og op- lysningspligter vedrørende ejerandele eller c) handlepligter ved konstateret kapitaltab. Stk. 2. Begås en handling eller undladelse som nævnt i stk. 1 af grov uagtsomhed, er straffen bøde eller under skærpende omstæ ndigheder fængsel indtil 4 måneder.   ” Kommentarer: Justitsministe- riet er enig med udvalget i, at § 296 bør være en fælles overbygningsbestemmelse for grove overtrædelser af de bestemmelser i særlovgi  v- ningen, der specifikt vedrører juridiske personers kapital- forhold m.v. Justitsministeri- et kan endvidere tilslutte sig udvalgets forslag, hvorefter der efter omstændighederne vil kunne straffes i sammen- stød mellem den foreslåede § 296 og § 279 om bedrageri. Lovforslagets § 1, nr. 5, er således med enkelte redakt i- onelle ændringer udformet i overensstemmelse med ud- valgets forslag. Justitsmini- steriet kan tilslutte sig udval- gets forslag om, at overtræ- delse af den foreslåede § 296 straffes med bøde eller fæn   g- sel indtil 1 år og 6 måned  er. ved grov uagtsomhed, bør opretholdes. Udvalget fore- slår imidler tid, at stk. 2 udvi- des til at finde anvendelse på alle groft uagtsomme over- træde  lser af bestemmelserne i stk. 1 og ikke som i dag kun ved urigtige eller vildledende oplysninger om selskabsfor- hold m.v. (den gældende § 296, stk. 1, nr. 2) og overtræ- delse af selskabslovgivnin- gens bestemmelser om aktie- breve, anvendelse af over- skud m.v. (den gældende § 296, stk. 1, nr. 3). Udvalget har i den forbindelse anført, at alle led i den forslåede § 296, stk. 1, bør kunne straffes ved grov uagtsomhed.
8 § 297. Med bøde straffes den, som uden for de i § 296 nævnte tilfælde i dokume n- ter, forretnings-breve, cirku- lærer eller bekendtgøre   lser mod bedre vidende gør uri g- tige angivelser om det af ham bestyrede eller repræsente  - rede selskabs økonomiske stilling. Kommentarer: § 297 er be- slægtet med § 296. Der foreligger ikke trykt retspraksis vedrørende b e- stemmelsen, hvis ordlyd er uændre  t siden straffelovens ikrafttræden i 1933  . Lovforslagets § 1, nr. 6: § 297 affattes således: ” § 297. Med bøde eller fæn   g- sel indtil 1 år og 6 måneder straffes den, som udspreder urigtige eller vildledende oplysninger, hvorved prisen på varer, fast ejendom  eller tilsvarende aktiver kan påvi r- kes væsentligt. Stk. 2. Begås en handling som nævnt i stk. 1 af   grov uagtsomhed, er straffen bøde   eller under skærpende o  m- stændigheder fængsel indtil 4 måneder.” Kommentarer: Justitsministe- riet kan tilslutte sig Brydens- holt-udvalgets forslag om at ophæve den nuværende § 297 og nyaffatte bestemmel- sen. Lovforslagets § 1, nr. 6, er udformet i overensstem- melse hermed. Brydensholt-udvalget    har    i betænkning     nr.     1415/2002 overvejet,    om    §    297    bør opretholdes  i  sin  nuværende udformning    (jf.    betænkni  n- gen,  side  30  og  67  samt  pkt. 5.2.    i    de    almindelige    be- mærkninger til L 127). Udvalget   bemærker,   at   der ikke  i  udvalget  er  kendskab til  sager,  hvor  §  297  er  an- vendt.   Udvalget    fremhæver endvidere, at der alene er tale om  et  bødedelikt,  o g  at  der  i de situationer, hvor gernings- indholdet  i  bestemmelsen  er opfyldt,     typisk     tillige     vil kunne  straffes  efter  andre  og strengere bestemmelser (f.eks.  §  279  om  bedrageri). På   denne   baggrund   foreslå  r udvalget, at den gældende § 297 ophæves. Udvalget foreslår, at der som ny § 297 i stedet indsættes en bestemmelse,  der  viderefører gerningsindholdet   i   §   296, stk. 1, nr. 1, for så vidt angår situationer, der ikke  specifikt er  knyttet  til  en  juridisk  per- son.   Bestemmelsen   foreslås således   at   finde   anvendels e på  den,  der  udspreder  urigt i- ge   eller   vildledende   oplys- ninger,    hvorved    prisen    på varer  eller  fast  ejendom  kan påvirkes væsentligt.    Udvalget foreslår, at overtrædelser heraf   på   samme   måde   som den   foreslåede   §   296   skal kunne straffes med bøde eller fængsel    indtil  1  år  og  6  m å- neder, og at groft uagtsomme forhold   skal   kunne   straffes med  bøde  eller  under  skæ   r- pende   omstændigheder   med fængsel indtil 4 måneder. Høringssvar  herom  fra  Pol i- timesterforeningen,  Advokat- rådet   og   Danmarks   Reder i- forening    er    omtalt    i    den kommenterede    høringsove r- sigt, pkt. 5. § 302. Med bøde eller fæn   g- sel indtil 1 år straffes den, som under omstændigheder, der kendetegner forholdet som særlig groft: 1) foretager urigtige eller vildledende angivelser i for- retningsbøger eller regnsk a- ber, som det ifølge lov påhv  i- Lovforslagets § 1, nr. 7: § 302 affattes således: ” § 302. Med bøde eller fæn   g- sel indtil 1 år og 6 måneder straffes, for så vidt forholdet ikke falder ind under § 296, den, som særlig groft ove  r- træder lovgivningens krav til 1) bogføring, herunder reg i- strering af transaktioner og udfærdigelse af regnskab  s- Brydensholt-udvalget har i betænkning nr. 1415/2002 overvejet, om der bør for e- slås ændringer af straffel   o- vens § 302 (jf. betænkningen, side 50-75 og 68-69 samt pkt. 6.2.1. i de almindelige bemærkninger til L 127). Udvalget finder, at strafmak- simum skal forhøjes (bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 Høringssvar herom fra Pol i- timesterforeningen og Århus Kommune er omtalt i den kommenterede høringsove r- sigt, pkt. 6.
9 ler den pågældende at føre eller udfærdige, 2) undlader at føre forre t- ningsbøger eller udfæ   rdige regnskaber på den måde, som det ifølge lov påhviler den pågælde   nde at gøre det, 3) undlader at opfylde den ifølge lov foreskrevne plig t til at opbevare forretningsbø- ger, bilag eller andet regn- skabsmateriale eller ødelæ   g- ger sådant. Stk. 2. Begås en handling eller undladelse som nævnt i stk. 1 af grov uagtsomhed, er straffen bøde eller fængsel indtil 4 måneder. Kommentarer: Bestemmel- sen omhandler særlig grove overtrædelser af visse bogf  ø- ringsbestemmelser. Bestem- melsen er (således) en ove r- bygningsbestemmelse vedrø- rende grove overtrædelser af særlovgivningens beste  m- melser om bogføring og regnskabsforpligtelser, her- under navnlig bogføring slo- vens regler. Ved vurderingen af, om der er tale om en grov overtrædelse, der kan henf  ø- res under § 302, kan det bl.a. tillægges vægt, om handli n- gen eller undladelsen har medført eller har været egnet til at medføre et tab, herunder et tab for det offentlige. Be- stemmelsen er ikke –  som tilfældet er for § 296 i den nuværende udformning   – subsidiær i forhold til straff  e- lovens § 279 om bedrageri. Bestemmelsen kan således efter omstændighederne anvendes i sammenstød med bedrageribestemmelsen. materiale, 2) opbevaring af regnskabs- materiale, herunder beskri- velser af bogføring og syst e- mer til opbevaring og frem- findelse af materiale, herun- der adgangskoder mv. og krypteringsnøgler, 3) offentlige myndigheders adgang til regnskabsmateria- le i henhold til den for disse myndigheder særligt gælde n- de lovgivning samt 4) aflæggelse af årsregnsk   a- ber eller tilsvarende regnska- ber. Stk. 2. Begås en handling eller undladelse som nævnt i stk. 1 af grov uagtsomhed, er straffen bøde el ler fængsel indtil 4 måneder.” Kommentarer: Justitsministe- riet er enig med Brydensholt- udvalget i, at § 302 bør u d- formes i overensstemmelse med systematikken i bogfø- ringsloven og således, at alle grove overtrædelser af sæ r- lovgivningens bogføringsb e- stemmelser er omfattet af bestemmelsen. Ministeriet er endvidere enig i udvalgets overvejelser om anvendel- sesområdet for § 302, heru n- der at bestemmelsen bør være subsidiær i forhold til § 296. Lovforslagets § 1, nr. 7, er på den baggrund og med enkelte ændringer a  f redakti- onel karakter udformet i overensstemmelse med ud- valgets forslag. Justitsmini- steriet kan tilslutte sig udval- gets forslag om en straffe- ramme på bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder for overtrædelse af den foreslå   e- de § 302. måneder), og foreslår, at ordlyden tilpasses bogfø- ringsloven især med henblik på at sikre, at de særlige regler vedrørende edb - bogføring er omfattet.