Til lovforslag nr. L 125 Folketinget 2004 - 05 Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 8. december 2004 Betænkning over Forslag til lov om ændring af visse afgiftslove og ligningsloven (Skatte- og afgiftsændringer som led i udmøntning af finanslovaftalen for 2005) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Skatteministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 17. november 2004 og var til 1. behandling den 1. december 2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder. Høring Lovforslaget  blev  sendt  i  høring  samtidig  med  fremsættelsen.  Den  25.  november  2004  sendte skatteministeren  de  indkomne  høringssvar  og  et  notat  herom  til  udvalget.  Den  6.   december  2004 sendte skatteministeren et yderligere høringssvar og sin kommentar hertil. Spørgsmål Udvalget  har  stillet  21  spørgsmål  til  skatteministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som  denne  har besvaret  med  undtagelse  af  spørgsmål  nr.  19  -21.  Disse  spørgsm ål  forventes  skatteministeren  at besvare inden 2. behandling af lovforslaget. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et  mindretal  i  udvalget  (V,  DF  og  KF)  indstiller  lovforslaget  til  vedtagelse  med  de  stillede æn  dringsforslag. Et  andet  mindretal  i  udvalget  (S  og  EL)  indstiller  lovforslaget  til  forkastelse  ved  3.  behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller i mod de stillede ændringsforslag. Enhedslistens   medlem   af   udvalget   kan   ikke   støtte   lovforslaget.    Regeringen   vil   gerne   støtte rygeafvænnin  g,   men   Enhedslisten   er   principielt   imod   denne   regerings   politik   med   at   tildele arbejdsgiverne flere og flere muligheder for at uddele skattefri frynsegoder. Skal der gives støtte til rygeafvænning skal det gælde alle, uddannelsessøgende, arbejdsløse, ældre - alle, der har brug for at holde op med at ryge. Enhedslisten er desuden imod at sænke afgifterne på øl og vin, ikke mindst af sundhedsmæssige årsager,  mens  Enhedslisten  støtter  indførslen  af  afgift  på  alko   holsodavand  og  højere  afgift  på cigaretter.  Da  regeringen  ikke  vil  opdele  loven,  så   Enhedslisten  kan  stemme  for  de  dele,  som Enhedslisten kan støtte , og imod de dele Enhedslisten ikke kan støtte , stemmer Enhedslisten imod det samlede lovforslag.
2 Et  tredje  mindretal  i  udvalget  (SF,  RV  og  KD)  indstiller  lovforslaget  til  forkastelse  ved  3. behandling. Mindretallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag. Det   Radikale   Venstres   medlem   af   udvalget   kan   ikke   støtte   lovforslaget.     Folkesundhed, græns  ehandel,  skattestop  –  forklaringerne  på  ønsket  om  at  hæve  a fgiften  på  alkoholsodavand  er mange. Venstres ordfører forklarede under 1. behandling, at: » De 230 mio. kr., vi sænker øl og vin med, findes  via  en  forhøjelse  af  cigaretafgifterne  og  en  afgift  på  alkoholsodavand.  Da  vi  sænkede afgifterne med ca. 4 kr. på e n pakke cigaretter i 2003, gjorde vi klart, at vi ville forholde os ret til at hæ  ve  afgiften  igen,  så  det  fortsat  kunne  følge  tysk  niveau.  Det  er  netop,  hvad  vi  gør  med  det  her forslag.  Målet  har  aldrig  været,  at  det  skulle  være  billigere  at  ryge,  men  at  u ndgå  en  alt  for  stor græ  nsehandel. Det  samme  gør  sig  gældende  for  den  resterende  del  af  finansieringen,  som  findes  ved  at  skabe større   sammenhæng   mellem   afgiftsniveauet   i   Danmark   og   Tyskland   på   alkoholsodavand.« Finansieringen   af   afgiftsnedsættelserne     skal   således   delvist   findes   ved   at   hæve   afgiften   på alkoholsodavand. Men   i   den   skriftlige   fremsættelse   fremhæves   det,   at   tillægsafgiften   på   alkoholsodavand gennemfø »der   ønskes   sendt   et   klart   signal   til   de   unge   om   at   undgå   et   tidligt alkoholforbrug«. På grund af EU -regler skal tillægsafgiften øremærkes til et særligt formål, og 50 mio.   kr.   (af   et   samlet   forventet   provenu   på   55   mio.   kr.   pr   år.)   øremærkes   til   »konkrete sundhedsfremmende projekter, herunder kampagner mod unges brug af alkohol«. Tillægsafgiften kan således ikke finansiere nogen andre afgiftsnedsættelser af betydning. Spørgsmålet   er   da,   om   tillægsafgiften   kan   have   en   hæmmende   effekt   på   unges   brug   af alkoholsodavand. Det er af Skatteministeriet vurderet, at salget reduceres med 6 mio. flasker. Eller rettere sagt,  at den  forventede  stigning  i  salget  vil  reduceres  med  6  mio.  flasker.  Men  samtidig  forventes  det  »at tillægsafgiften sammen med pantpligten vil fremskynde et avancefald på alkoholsodavand«. Det betyder, at hvis producenterne –  som forventet af Skatteministeriet - sænker avancen, f.eks. med hvad der svarer til tillægsafgiften, så er priserne stadig på et sådant niveau, at salget ikke falder med 6 mio. flasker. Skatteministeriet vurderer, at et fald i avancerne vil give et øget sa lg igen på 5 mio. flasker. Dermed er vi lige vidt. Der   vil   da   reelt   være   sket   det,    at producenterne   har   betalt   50    mio.   kr.   til   konkrete sundhedsfremmende projekter. Samtidig er forbruget næppe bremset og forbruget af øl er steget (på grund  af  faldet  i  ø lafgift)  med  netto  ca.  5  mio.  liter.  Dermed  ligner  forslaget  bare  en  indirekte avancebeskatning med et postuleret sundhedsformål. Det er derfor tvivlsomt om forslaget øger sundheden  og om det kan finansiere afgiftslettelser. Der er slet, slet ikke sammenhæng   i argumentationen for lovforslaget. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit  og Siumut  var  på  tidspunktet  for  betænkningens  afgivelse ikke  repræsenteret  med  medlemmer  i  udvalget  og  havde  dermed  ikke  adgang  til  at  komme  med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
3 4. Ændringsfors   lag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    skatteministeren, tiltrådt af et  mindretal (V, DF og KF): Til § 2 1) I nr. 15 ændres   »stk. 2, 4. pkt., der bliver 5. pkt.« til: » der bliver 4. pkt.«. [Teknisk korrektion] Til § 5 2) Nr. 2 affattes sålede s: »2. Som bilag til loven indsættes efter bilag 1: »Bilag 2 Oversigt over det afgiftspligtige vareområde i den volumenbaserede emballage afgift § 1 Lovtekstens ordlyd –  samt den kortere version af navngivningen af varegruppen Omfattede varegrupper 1) Ej omfattet af det obligatoriske pant- og retursystem A. Spiritus henhørende under position 2208 i EU’s kombinerede nomenklatur. Spiritus Omfatter følgende: - Spiritus, likør og andre spiritusholdige drikkevarer – alkoholindhold. Omfatter ikke følgende: - Blandinger af ikke-alkoholholdige drikkevarer med spiritus med et alkoholindhold på over 0,5 pct. vol., men ikke over 10 pct. vol., som er omfattet af nr. 2, litra C, nedenfor (spiritusbaseret alkoholsodavand). B. Vin henhørende under position 22 04 eller 2205 i EU’s kombinerede nomenklatur. Vin Omfatter følgende: - Vin af friske druer, herunder vin tilsat alkohol samt druemost. - Vermouth og anden vin af friske druer. Omfatter ikke følgende: - Kulsyreholdige drikkevarer, herunder druemost, med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, som er omfattet af nr. 2, litra B, nedenfor (kulsyreholdig mineralvand). - Ikke-kulsyreholdige drikkevarer med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, som er omfattet
4 af nr. 3, dvs. den vægtbaserede emballageaf gift. C. Frugtvin henhørende under position 2206 i EU’s kombinerede nomenklatur, og som har et alkoholindhold på over 10 pct. vol. Endvidere fæ  rdigblandet gløgg bestående af rødvin og gløg   gekstrakt. Frugtvin Omfatter følgende: - Frugtvin og andre gær  ede drikkevarer samt blandinger af gærede dri  kkevarer med et alkoholindhold på over 10 pct. vol. - Færdigblandet gløgg bestående af rødvin og gløggekstrakt   – alkohol indhold. Omfatter ikke følgende: - Andre gærede drikkevarer, blandinger af gærede drikke varer samt gæ  rbaserede alkoholsodavand med et alkoholindhold på 10 pct. vol. eller derunder, som er omfattet af nr. 2, litra D, nedenfor (andre gærede dri  kkevarer). - Kulsyreholdige drikkevarer med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, som er omfattet af nr. 2, litra B, nedenfor (kulsyreholdig mineralvand). - Ikke-kulsyreholdig drikkevarer med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, som er omfattet af nr. 3, dvs. den vægtbaserede emballageafgift. 2) Omfattet af det obligatoriske pant- o g retursystem A. Øl henhørende under position 2203 i EU’s kombinerede nomenklatur. Øl Omfatter følgende: - Øl med et alkoholin  dhold på over 0,5 pct. vol. Omfatter ikke følgende: - Andre gærede drikkev  arer med et alkoholindhold på 10 pct. vol. eller derunder, herunder maltbaserede alkoholsodavand, som er omfattet af nr. 2, litra D, nedenfor (andre gær  ede drikkevarer). - Andre gærede drikkev  arer med et alkoholindhold på over 10 pct. vol., som er omfattet af nr. 1, litra C, ovenfor (frugtvin). B. Mineralvand, limonade og andre varer, som indeholder kulsyre, henhørende under position 2201 og 2202 i EU’s kombinerede nomenklatur. Omfatter følgende: - Kulsyreholdige drikkevarer med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, herunder: - Vand af »dansk vand-typen«,
5 Kulsyreholdig mineralvand naturligt mineralvand og kildevand med naturligt eller tilsat indhold af kulsyre, hvad enten disse er aromatiseret eller ej. - Sødet og/eller aromatiseret læ  skedrikke med kulsyre. - Andre ikke-alkoholholdige drikkevarer med kulsyre, så som lavalkoholholdig  øl, vin, frugtvin, herunder æble  - og pærecider mv., med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder. Omfatter ikke følgende: - Ikke-kulsyreholdige drikkevarer med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, herunder bl.a. frugt- og grø nsagssafter eller -most og drikkeklare drikkevarer på basis af mælk eller kakao og mælk, som er omfattet af nr. 3, dvs. den vægtbas  erede emballageafgift. C. Blandinger af ikke-alkoholholdige drikkevarer med spiritus henhørende under position 2208 i EU’s kombinerede nomenklatur, som har et alkoholindhold på 10 pct. vol. eller derunder. Ikke-alkoholholdige drikkevarer omfatter udover position 2201 og 2202 i EU’s kombinerede nomenklatur tillige position 2009. Spiritusbaseret alkoholsodavand Omfatter følgende: - Blandinger af spiritus med: - Kulsyreholdige ikke- alkoholholdige drikkevarer, jf. litra B. - Ikke-kulsyreholdige drikkevarer, herunder bl.a. kakaomælk eller mælk. - Frugt- eller grønsagssa fter, eller - most. Såfremt blandingens alkoholindhold  er på over 0,5 pct. vol., men ikke over 10 pct. vol. Omfatter ikke følgende: - Hvis de ovennævnte blandingers alkoholindhold overst i ger 10 pct. vol., hvorved blandingen omfattes af nr. 1, litra A (spiritus). D. Andre gærede drikkevarer og blandinger af gære  de drikkevarer henhørende under position 2206 i EU’s kombinerede nomenklatur samt blandinger af ikke-alkoholholdige drikkevarer med gæ  rede drikkevarer henhørende under p osition 2206 i EU’s kombinerede nomenklatur, hvis Omfatter følgende: - Andre gærede drikkevarer og blandinger af drikkevarer med et alkoholindhold på 10 pct. vol. eller derunder. - Blandinger af gærede d  rikkevarer, dvs. øl, vin eller frug tvin, med: - Kulsyreholdige ikke-
6 drikkevarens eller blandingens alkoholindhold er på 10 pct. vol. eller derunder. Undtaget er dog færdigblandet gløgg bestående af rødvin og gløggekstrakt, jf. nr. 1, litra C. Ikke - alkoholholdige drikkevarer omfatter udover position 2201 og 2202 i EU’s kombinerede nomenklatur tillige position2009. Andre gærede drikkevarer –  herunder gærbaserede alkoholsodavand (vin-, frugtvins- og maltbaserede) alkoholholdige drikkevarer, jf. litra B. - Ikke-kulsyreholdige drikkevarer, herunder bl.a. kakaomælk eller mælk. - Frugt- eller grønsagssa fter, eller - most. Såfremt blandingens alkoholindhold er på over 0,5 pct. vol., men ikke over 10 pct. vol. Omfatter ikke følgende: - Hvis de ovennævnte drikkevarers eller blandingers alkoholindhold overstiger 10 pct. vol., hvorved drikkevaren eller blandingen omfattes af nr. 1, litra C (frugtvin). - Færdigblandet g  løgg bestående af rødvin og gløggekstrakt, som er omfattet af nr. 1, litra C (frugtvin). «« [Teksten vedrørende mineralvand præciseres og gøres klarere] Til § 6 3) Efter stk. 5 indsættes som   stk. 6: »Stk. 6. Afgiftsperioden for december 2004 omfatter for afgiftspligtige virksomheder i medfør af øl - og vinafgiftsloven og tobaksafgiftsloven perioden den 1. december 2004 til og med den 8. januar 2005. Afgiftsperioden for januar 2005 omfatter dermed den resterende del af januar (9. januar – januar 2005).« [Forlængelse af afgiftsperioden for december 2004 til og med søndag den 8. januar 2005 for visse virksomheder] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ændringen er en teknisk berigtigelse af punkthenvisningen. Til nr. 2 Det foreslås, at teksten vedrørende mineralvand i de  t foreslåede bilag 2 til emballageafgiftsloven gøres klarere. Endvidere foreslås det i den sammenhæng, at det præciseres, at også »dansk vand «- typen  uden  smag  fortsat  foreslås  omfattet  af  den  lavere  volumenbaserede  emballageafgift,  og dermed også Miljømini  steriets obligatoriske pant- og retursystem. Præciseringen  af  teksten  skal  hindre,  at  der  hersker  tvivl  om,  at  også  »dansk  vand   «-typen,  som ikke er aromatiseret, fortsat foreslås omfattet af bl.a. det obligatoriske pant - og retursystem. Vedrørende kulsyreh oldig mineralvand i det foreslåede bilag 2 til emballageafgifts loven foreslås det således, at det fremgår, at emballager til »v  and af »dansk vand-typen«, naturligt mineralvand og
7 kildevand  med  naturligt  eller  tilsat  indhold  af  kulsyre,  hvad  enten  disse  er  aromatiseret  eller  ej« fortsat  foreslås  omfattet  af  den  lavere  volumenbaserede  emballageafgift,  og  dermed  tillige  det obligatoriske pant- og retursystem. Ønsket  om  at  teksten  vedrørende  mineralvand  blev  præciseret  og  gjort  klarere  blev  fremsat  af Bryggeriforeningen i deres høringssvar af 23. november 2004, jf. høringsskemaet (L 125   - bilag 1). Til nr. 3 Af   lovforslagets   bemærkninger   fremgår   det,   at   afgiftsperioden   for   december   2004   foreslås forlæ  nget ind i januar 2005 for at undgå, at afgiftsperioden i ja nuar skal opdeles i to perioder – fra den 1.-8. januar og derefter den 9.-31. januar. Forlængelsen  af  afgiftsperioden  for  december  2004  for  afgiftspligtige  virksomheder  efter  øl   -  og vinafgiftsloven  henholdsvis  tobaksafgiftsloven  fremgår  dog  ikke  af  den  for slåede  lovtekst,  hvilket der hermed rettes op på.   Lars Christian Lilleholt (V)   Peter Christensen (V)   Freddy Dam (V) nfmd. Svend Aage Jensby (V)   Mikkel Dencker (DF)   Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF) Else Theill Sørensen  (KF)   Jann Sjursen (KD)   Erik Mortensen (S)   Henrik Sass Larsen (S) Jacob Buksti (S)   Jens Peter Vernersen (S) fmd.   Sophie Hæstorp   Andersen (S) Morten Homann (SF)   Margrethe Vestager (RV)    Line Barfod (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og    Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Siumut (SIU) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
8 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 125 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af L 125 3 1. udkast til betænkning 4 Svar på FIU L 1  - § 7 - spm. 1 vedr. nedsættelse af ølafgiften, fra finansministeren 5 Supplerende høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren 6 Ændringsforslag, fra skatteministeren 7 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 125 Spm.nr. Titel 1 Spm. om begrundelse for afgiftsstigninger på alkoholsodavand, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om det sundhedsmæssige perspektiv ved at sænke afgiften på øl, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om afgift på almindelig sodavand skal stige at hensyn til folkesundheden, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvilken rolle EU-Kommissionen og EU-retten spiller i forhold til anvendelsen af provenuet fra indførelsen af tillægsafgiften på alkoholsodavand, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om, hvornå r tillægsafgiften for alkoholsodavand først skal træde i kraft, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om, hvilke kriterier der skal gælde for udvælgelsen af sundhedsfremmende projekter, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om at inddrage offentligheden ved fastlæggelsen af kriterier til grund for anvendelsen af midlerne fra indførelsen af tillægsafgifter på alkoholsodavand, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om, hvordan vil sundhedsfremmende organisationer få mulighed for at ansøge midler fra puljen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om skatterabat til sundhedsrådgivning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om Venstres ordførers udlægning af skattestoppet, ti   l skatteministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om omlægning af skatter og afgifter under skattestoppet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
9 12 Spm. om deling af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om høring af lovforslaget hos sundhedsfremmende organisationer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om høringsproceduren og kort høringsfrist, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om lovforslag med konsekvenser for alkoholpolitikken i fremtiden vil blive sendt i høring til relevante organisationer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om internt høringssvar fra Sundhedsstyrelsen eller andre sundhedsmyndigheder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om konkrete planer for anvendelsen af midlerne fra tillægsafgi  ften, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om priselasticiteten på henholdsvis øl og alkoholsodavand, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om, hvor mange alkoholsodavand, der er blevet solgt i Danmark i 2003, til skatteministeren 20 Spm. om, hvordan det avancefald, der er nævnt i pkt. 7.3 i bemær  kningerne til lovforslaget vil få indflydelse på salget af alkoholsodavand, til skatteministeren 21 Spm. om ministeren mener, at afgiftsforhøjelsen fortsat er i overensstemmelse med skattestoppet, til skatteministeren