Til lovforslag nr. L 123 Folketinget 2004 - 05 Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 8. december 2004 Betænkning over Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kursgevinstloven, pensionsafkastbeskatningsloven og skattestyrelsesloven (Udarbejdelse af skattemæssigt årsregnskab i fremmed valut   a) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Skatteministeren har stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  17.  november  2004  og  var  til  1.  behandling  den  24.  november 2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den  13.  oktober  2004  dette  udkast  til  udvalget,  jf.  alm.  del  -  bilag  14.  Den  18.  november  2004 sendte  skatteministeren  de  indkomne  høringssvar  til  udvalget.  De  indkomne  høringssvar  samt skatteministerens kommentarer hertil er kort gengivet i et skema i lovforslagets bemærkninger. Spørgs mål Udvalget  har  stillet  10  spørgsmål  til  skatteministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som  denne  har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af DF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Socialistisk  Folkepartis  medlem  af  udvalget  støtter  ideen  i  lovforslaget  ud  fra  hensynet  til  at minimere de administrative byrder for virksomhederne. SF har gennem udvalgsarbejdet søgt belyst, om  der  er  muligheder  for  unddrage  sig  skattebetaling  med  ordningen,  og  efter  skatteministerens oplysninger   er   det   ikke   tilfældet.   SF   konstaterer   dog   med   tilfredshed,   at   skatteministeren   på baggrund af udvalgets spørgsmål har fundet anledning til at præcisere lovforslaget yderligere for at sikre ordningen mod misbrug. SF kan støtte både   lovforslaget og ministerens ændringsforslag. Et mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet stemmer imod de stillede ændringsforslag. Et  andet  mindretal  i  udvalget  (EL)  indstiller  lovforslaget  til  forkastelse  ved  3.  behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.   Enhedslisten er imod dette lovforslag af den enkle grund, at loven med sikkerhed vil åbne for nye skattehuller.  Regeringen  skriver  selv,  at  loven  kan  medføre  »uhensigtsmæssige  konsekvenser  og
2 huller«, som regeringen hævder, at den vil forsøge at lukke, men Enhedslisten har ikke tillid til, at denne regering lukker alle skattehuller, og vil i øvrigt gøre opmær ksom på den lovmæssighed, der for længst er konstateret,   at alle de steder hvor der er skattehuller, der skal lukkes med komplicerede regler, opdyrker skatteeksperter altid nye huller, der ikke var forudset. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit  og  Siumut     var  på  tidspunktet  for  betænkningens  afgivelse ikke  repræsenteret  med  medlemmer  i  u  dvalget  og  havde  dermed  ikke  adgang  til  at  komme  med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betæn kningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af   skatteministeren, tiltrådt af et  flertal (udvalget med undtagelse af DF og EL): Til § 1 1) I det under nr. 1 foreslåede  § 3 C, stk. 3, 3. pkt.,     udgår ordene  »overskridelse af«. [Redaktionel ændring] 2) I det under nr. 1 foreslåede  § 3 C, stk. 10, 1. pkt., indsættes   efter »afskrivninger,« ordet: »etableringskonti«. [Præcisering] Til § 2 3) I det under nr. 1 foreslåede  § 1, stk. 3, udgår  2. pkt. [Henvisningerne til § 7 og § 14 flyttes til andre bestemmelser i kursgevinstloven for at præcisere, hvorledes   disse   bestemmelser   skal   anvendes   ved   udarbejdelse   af   skattemæssigt   årsregnskab   i fremmed valuta – jf. således ændringsforslag nr. 4 og 6] 4) Efter nr. 1 indsættes som   nyt nummer: »01. I § 7 indsættes   som stk. 3: »Stk. 3. Udarbejdes det skattemæssige årsregnskab i fremmed valuta efter ska   ttekontrollovens § 3 C, stk. 3, finder stk. 1 og 2 alene anvendelse på  gæld i da  nske kroner uanset § 1, stk. 3.«« [Præcisering] 5) Nr. 2 udgår. [Indholdet flyttes til de foreslåede bestemmelser § 19, stk. 4, og § 23, stk. 2] 6) Efter nr. 2 indsættes som nye numre: »02. I § 16 indsættes som stk. 2: »Stk. 2. Selv om en skattepligtig udarbejder skattemæssigt årsregnskab i fre   mmed valuta efter skattekontrollovens § 3 C, stk. 3, skal gevinst på fordringer i danske kroner, der forrentes med en pål ydende rente, der er lig med eller højere end den mindsterente, som fastsættes efter § 38, jf. § 14, ikke medregnes til den skattepligtige indkomst, medmindre gevinsten er omfattet af § 15.« 03. I § 19 indsættes som stk. 4:
3 »Stk. 4. Udarbejdes det skattemæssige årsregnskab i fremmed valuta efter ska   ttekontrollovens § 3 C, stk. 3, finder stk. 2 og 3 alene anvendelse på  gæld i da  nske kroner uanset § 1, stk. 3.« 04. I § 22 ind sættes   som stk. 5: »Stk.5. Udarbejdes det skattemæssige årsregnskab i fremmed valuta efter skatt   ekontrollovens § 3 C, stk. 3, finder stk. 3 ikke anvendelse.« 05. I § 23 indsættes som stk. 2: »Stk. 2. Udarbejdes det skattemæssige årsregnskab i fremmed valut   a efter skattekontrollovens § 3 C, stk. 3, finder § 19, stk. 2 og 3, anvendelse på  gæld i da  nske kroner, jf. § 1, stk. 3.« 06. I § 25, stk. 3, indsættes efter 2. pkt.: »For   skattepligtige,   der   udarbejder   det   skattemæssige   årsregnskab   i   fremmed   valuta   efter skattekontrollovens § 3 C, stk. 3, finder 1. pkt. tillige anvendelse på ikke børsnoterede fordringer og gæld i danske kroner.  «« [Ændringerne i nr. 02, 03 og 05 er præciseringer. Ændringen i nr. 04 har til hensigt at sikre, at d en bebyrdende  særregel  i  §  22  ,  stk.  3,  om  kontantlån  i  danske  kroner  finder  ikke  anvendelse  ved udarbejdelse  af  skattemæssigt  årsregnskab  i  fremmed  val   uta.  Ændringen    i  nr.  06  har  til  hensigt  at sikre,  at  valg  af  lagerprincip  ikke  nødvendigvis  skal  omfatte  ikke -børsnoterede  fordringer   gæld  i danske   kroner   for   skattepligtige,   der   udarbejder   skattemæssigt   årsregnskab   i   fremmed   valuta. Lagerprincippet vil kunne være uhensigtsmæssigt, da gevinster i en række tilfælde er skattepli gtige, mens tab i en række tilfælde ikke er fradragsberettiged e] Til § 4 7) Efter nr.1 indsættes som nyt nummer: »01. I § 12 A, stk. 1, 2. pkt., ændres   »stk. 2« til: »stk. 3«.« [Glemt konsekvensrettelse som følge af , at stk. 2 bliver stk. 3] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ændringen er udelukkende redaktionel. Til nr. 2 Der er tale om en præcisering af den i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede skatt   ekontrollovens § 3 C, stk. 10, således at formuleri ngen i bestemmelsen svarer til formuleringen i skattekontrollovens § 3 C, stk. 9. Til nr. 3, 4 og 6 Der  er  tale  om  en  præcise  ring  af  de  bestemmelser  i  kursgevinstloven,  som  er  relevante  ved udarbejdelsen af det skattemæssige årsregnskab i fremmed valuta. Efter  den  nuværende  affattelse  af  lovforslagets  §  2,  nr.  1,  finder  §  7  og  §  14  a  nvendelse  for fordringer og gæld i danske kr  oner. Formålet med henvisningen til § 7 er at sikre symmetri i beska tningen således, at et selskab mv., (der  er  debitor),  ikke  får  fradrag  for  tab  på  gæld,  når  den  mo dsvarende  gevinst  er  skattefri  for kreditor,  fordi  denne  er  en  fysisk  person.  Kursgevinstlovens  §  7  omhandler  alene  indeksreguleret gæld samt gæld, der skal indfries til en forud fastsat overkurs.
4 For  at  gøre  tilpasningerne  af  kursgevinstloven  endnu  mere  ove rskuelige  foreslås  det,  at  den foreslåede   henvisning   i   §   2,   nr.   1,   udgår   og   erstattes   a  f   en   specifik   bestemmelse   i   §   7.   I kursgevinstlovens § 7 foreslås det således at indføje et nyt stk. 3, hvorefter stk. 1 finder anvendelse på indeksreguleret gæld i danske kr   oner, og stk. 2 finder anvendelse på  gæld i danske kroner, der skal  indfries  til  en  forud  fastsat  overkurs,  uanset  at  selskabet  mv.  udarbejder  det  skattemæssige årsregnskab i fremmed valuta. Det for eslåede stk. 3 er dermed en undtagelse til hovedreglen om, at danske  kroner  skal  anses  som  en  fremmed  valuta  i  relation  til  kursgevinstlovens  regler,  når  den skattepligtige udarbejder skattemæ  ssigt årsregnskab i en valuta forskellig fra danske kroner. Formålet  med  henvisningen  til  §  14  er  at  sikre,  at  kursgevinster  på  blåstemplede  obligationer  i danske  kroner,  dvs.  obligationer  med  en  pålydend e  rente,  der  er  højere  end  eller  lig  med  den såkaldte  mindsterente  (p.t.  på  3  pct.),  forbliver  ska  ttefri  for  fysiske  personer  og  dødsboer,  jf. kursgevinstlovens  §  14,  selvom  den  fysiske  person  har  valgt  at  udarbejde  det  skattemæssige årsregnskab i fremmed  valuta og dermed har valgt en ”national” valuta forske  llig fra danske kroner. Her vil der kunne være tvivl om, hvorvidt henvisningen til § 14 indebærer, at fordringer i danske kroner alene skal beskattes efter § 14, og dermed at bestemmelserne i blandt andet §§ 15, 16 og 17 ikke finder anvendelse. For at undgå tvivl foreslås det, at henvisningen i § 14 udgår af lovforslagets § 2, nr. 1, og erstattes af en specifik bestemmelse i § 16. For  personer  og  dødsboer  foreslås  det  således  at  indføje  et  nyt  stykke  i kursgevinstlovens  §  16. Dermed sikres, at gevinst på fo rdringer i danske kroner, der forrentes med en pålydende rente, der er lig med eller højere end den mindst erente, som fastsættes efter § 38, jf. § 14, ikke skal medregnes til  den  skattepligtige  indkomst,  selvom  den  skattepligtige  udarbejder  skattemæssigt  år   sregnskab  i fremmed valuta efter reglerne i skattekontrollovens § 3 C. Hvis gevinsten er omfattet af § 15, dvs. hvis fordringen er erhvervet for lånte midler, skal gevi nsten dog medregnes. For  at  gø re  tilpasningerne  af  kursgevinstloven  endnu  mere  overskuelige  foreslås  det,  at  den foreslåede henvisning til § 7 i § 12 udgår og erstattes med specifikke bestemmelser i § 19 og i § 23. Specifikke bestemmelser i § 19 og i § 23 er mere loyal over for kursgevinstlovens systematik end en  henvisning  til  §  7,  idet  §  19  og  §  23  alene  vedrører  personer  og  dødsboer,  mens  §  7  vedrører selskaber, fonde, foreninger mv. Den foreslåede ændring af § 22 skal sikre, at den gældende, bebyrdende særr egel om kontantlån i danske  kroner  ikke  kommer  til  at  gælde  for  regnskabsval  utaen,  når  man  vælger  at  udarbejde skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta. Særreglens begrundelse knytter sig til danske kroner.   Den  foreslåede  ændring  af  kursgevinstlovens  §  25  skal  ses  i  sa   mmenhæng     med  de  øvrige ændringer  i  dette  ændringsforslag.  Sammenholdes  lovforslaget  §  2,  nr.  1,  med  den  nuværende affattelse  af  kursgevinstlovens  §  25,  stk.  2,  vil  den  skattepligtiges  fordringer  og  gæld  i  danske kroner skulle betragtes som fordringer og gæld i frem  med valuta, hvorfor lagerprincippet vil kunne finde   anvendelse.   Da   gevinst   og   tab   på   fordringer   og   gæld   i   danske   kroner   imidlertid   efter lovforslaget  i  en  række  tilfælde  ikke  er  skattepligtige  henholdsvis  fradragsberettigede,  er  det  ikke altid hensigtsmæss  igt, at lagerprincippet finder anvendelse. Det   foreslås   derfor,   at   realisationsprincippet   kan   finde   anvendelse    for   ikke -børsnoterede fordringer og gæld i danske kroner. Til nr. 5 For  at  gøre  tilpasningerne  af  kursgevinstloven  endnu  mere  ove rskuelige  foreslås  det,  at  den foreslåede  henvisning  til  §  7  i  §  12  udgår  og  erstattes  med  en  specifik  bestemmelse  i  §  19.  En specifik bestemmelse i § 19 er mere loyal over for kursgevinstlovens systematik end en henvisning
5 til  §  7,  idet  §  19  alene  vedrører  pe rsoner  og  dødsboer,  mens  §  7  vedrører  selskaber,  fonde, foreninger mv. Til nr. 7 Glemt  konsekvensrettelse  i  skattestyrelseslovens  §  12  A,  stk.  1,  hvor  der  i  den  nuværende affattelse henvises til stk. 2, som efter forslaget bliver til stk. 3. Lars Christian Lilleholt (V)   Peter Christensen (V)   Freddy Dam (V) nfmd. Svend Aage Jensby (V)   Mikkel Dencker (DF)   Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF) Else Theill Sørensen  (KF)   Jann Sjursen (KD)   Erik Mortensen (S)   Henrik Sass Larsen (S) Jacob Buksti (S)   Jens Peter Vernersen (S) fmd.   Sophie Hæstorp   Andersen (S) Morten Homann (SF)   Margrethe Vestager (RV)  Line Barfod (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Siumut (SIU) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Tjóðveldisflok   kurin (TF) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
6 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 123 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar, fra skatteministeren 2 Udkast til tidsplan for L 123. 3 1. udkast til betænkning 4 Ændringsforslag fra skatteministeren 5 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 123 Spm.nr. Titel 1 Spm. om lovforslaget bidrager til at forenkle skattesystemet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder der er for at mindske sin skattebetaling ved at udarbejde skattemæssigt årsregnskab i anden valuta, og hvorledes dette er imødegået i lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, hvorfor det ikke direkte af lovforslaget, at sambeskattede udenlandske datterselskaber, jf. selskabsskattelovens § 31, er omfattet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om der er valgfrihed for de enkelte selskaber i en koncern og endog i en sambeskatning for at vælge mellem gennemsnitskurs og ultimokurs for omregning fra resultat i fremmed valuta til danske kroner, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om at bekræfte, at muligheden fo  r forskelligt valg af princip mellem gennemsnitskurs og ultimokurs for sambeskattede selskaber giver mulighed for spekulation i omregning af kursændringer på indbyrdes mellemværende, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om årsagen til, a t den sidste sætning til kursgevinstlovens § 1 skt. 3 er udgået i forhold til det forslag, der blev sendt i høring, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om at bekræfte, at personer, der vælger at føre deres skatteregnskab i fremmed valuta nu får mulighed for fradrag for kurstab på lån, herunder realkreditlån, i danske kroner, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om at bekræfte, at det i fremtiden vil være muligt for deltagere i 10-mands kommanditselskaber, der investerer i udenlandske ejendomme, at føre skatteregnskabet i fremmed valuta, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om at bekræfte, at det i fremtiden vil være muligt for deltagere i 10-mands kommanditselskaber, der invisterer i danske ejendomme at
7 føre skatteregnskabet i fremmed valuta, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om at bekræfte, at det er en følge af formuleringen af forslaget til ændring af kursgevinstlovens § 1, stk. 3, at danske personer, der deltager i 10-mandskommanditselskaber og fører deres skatteregnskab i fremmed valuta, vil kunne fratrække kurstab, og ministerens svar herpå 11 Spm. om, hvordan det kan undgås, at et selskab kan bogføre transaktioner, der indebærer en skattefri valutakursgevinst i den valgte valuta i det danske selskab, mens en transaktion, der medfører et valutakurstab, kan bogføres og trækkes fra i et udenland, og ministerens svar herpå