Til lovforslag nr. L 123 Folketinget 2004 - 05 Betænkning afgivet af Skatteudvalget den   0. december 2004 2. udkast (ÆF fra ministeren og b   etænkningsbidrag fra SF   og EL) Betænkning over Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kursgevinstloven, pensionsafkastbeskatningsloven og skattestyrelsesloven (Udarbejdelse af skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Skatteministeren har stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  17.  november  2004  og  var  til  1.  behandling  den  24.  november 2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den  13.  oktober  2004  dette  udkast  til  udvalget,  jf.  alm.  del  -  bilag  14.  Den  18.  november  2004 sendte  skatteministeren  de  indkomne  hør ingssvar  til  udvalget.  De  indkomne  høringssvar  samt skatteministerens kommentarer hertil er kort gengivet i et skema i lovforslagets bemærkninger. Spørgsmål Udvalget  har  stillet  10  spørgsmål  til    skatteministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som  denne  har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger [Et flertal i udvalget (V, KF, SF, RV og KD) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.] SF's   medlem   af   udvalget   støtter   ideen   i   lovforslaget   ud   fra   hensynet   til   at   minimere   de administrative byrder  for  virksomhederne.  SF  har  gennem  udvalgsarbejdet  søgt  belyst,  om   der  er muligheder  for  unddrage  sig  skattebetaling  med  ordningen,  og  efter  skatteministerens  oplysninger er  det  ikke  tilfældet.  SF  konstaterer  dog  med  tilfredshed,  at  skatteministeren  på  baggrund  af udvalgets  spørgsmål  har  fundet  anledning  til  at  præcisere lovforslaget  yderligere  for  at  sikre ordningen mod misbrug. SF kan støtte både   lovforslaget og ministerens ændringsforslag.
2 [Et  mindretal  i  udvalget  (DF  og  EL)  indstiller  lovforslaget  til  forkastelse  ved  3.  behandling. Mindretallet… de stillede ændringsfor slag.] Enhedslistens  medlem  af  udvalget er  imod  dette  lovforslag  af  den  enkle  grund,  at  loven  med sikkerhed   vil    åbne    for    nye    skattehuller.    Regeringen    skriver    selv,    at    loven    kan    medføre »uhensigtsmæssige  konsekvenser  og  huller«,  som  regeringen  hævder ,  at  den  vil  forsøge  at  lukke, men Enhedslisten har ikke tillid til, at denne regering lukker alle skattehuller, og vil i øvrigt  gøre opmærksom  på  den  lovmæssighed,  der  for  længst  er  konstateret, at  alle  de  steder,  hvor  der  er skattehuller, der skal lukkes med komplicerede regler, opdyrker skatteeksperter altid nye huller, der ikke var forudset. Tjóðveldisflokkurin,    Siumut  og  Inuit  Ataqatigiit  var  på  tidspunktet  for  betænkningens  afgivelse ikke  repræsenteret  med  medlemmer  i  u  dvalget  og  havde  dermed  ikke  adgang  til  at  komme  med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. [ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et  flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.] 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af   skatteministeren, tiltrådt af <>: Til § 1 1) I det under nr. 1 foreslåede  § 3 C, stk. 3, 3. pkt.,     udgår ordene  »overskridelse af«. [Redaktionel ændring] 2) I det under nr. 1 foreslåede  § 3 C, stk. 10, 1. pkt., indsættes   efter »afskrivninger,« ordet: »etableringskonti«. [Præcisering] Til § 2 3) I det under nr. 1 foreslåede  § 1, stk. 3, udgår  2. pkt. [Henvisningerne til § 7 og § 14 flyttes til andre bestemmelser i kursgevinstloven for at præcisere, hvorledes   disse   bestemmelser   skal   anvendes   ved   udarbejdelse   af   skattemæssigt   årsregnskab   i fremmed valuta – jf. således ændringsforslag nr. 4 og 6] 4) Efter nr. 1 indsættes som   nyt nummer: »01. I § 7 indsættes som stk. 3: »Stk. 3. Udarbejdes det skattemæssige årsregnskab i fremmed valuta efter ska   ttekontrollovens § 3 C, stk. 3, finder stk. 1 og 2 alene anvendelse på  gæld i da  nske kroner uanset § 1, stk. 3.«« [Præcisering] 5) Nr. 2 udgår. [Indholdet flyttes til de foreslåede bestemmelser § 19, stk. 4, og § 23, stk. 2]
3 6) Efter nr. 2 indsættes som nye numre: »02. I § 16 indsættes som stk. 2: »Stk. 2. Selv om en skattepligtig udarbejder skattemæssigt årsregnskab i fre   mmed valuta efter skattekontrollovens § 3 C, stk. 3, skal gevinst på fordringer i danske kroner, der forrentes med en pål ydende rente, der er lig med eller højere end den mindsterente, som fastsættes efter § 38, jf. § 14, ikke medregnes til den skattepligtige indkomst, medmindre gevinsten er omfattet af § 15.« 03. I § 19 indsættes   som stk. 4: »Stk. 4. Udarbejdes det skattemæssige årsregnskab i fremmed valuta efter ska   ttekontrollovens § 3 C, stk. 3, finder stk. 2 og 3 alene anvendelse på  gæld i da  nske kroner uanset § 1, stk. 3.« 04. I § 22 indsættes som stk. 5: »Stk.5. Udarbejdes det skattemæssige årsregnskab i fremmed valuta efter skatt   ekontrollovens § 3 C, stk. 3, finder stk. 3 ikke anvendelse.« 05. I § 23 indsættes som stk. 2: »Stk. 2. Udarbejdes det skattemæssige årsregns   kab i fremmed valuta efter skattekontrollovens § 3 C, stk. 3, finder § 19, stk. 2 og 3, anvendelse på  gæld i da  nske kroner, jf. § 1, stk. 3.« 06. I § 25, stk. 3, indsættes efter 2. pkt.: »For   skattepligtige,   der   udarbejder   det   skattemæssige   årsregnskab   i   f   remmed   valuta   efter skattekontrollovens § 3 C, stk. 3, finder 1. pkt. tillige anvendelse på ikke børsnoterede fordringer og gæld i danske kroner.  «« [Ændringerne i nr. 02, 03 og 05 er præciseringer. Ændringen i nr. 04 har til hensigt at sikre, at d en bebyrdende  særregel  i  §  22,  stk.  3,  om  kontantlån  i  danske  kroner  finder  ikke  anvendelse  ved udarbejdelse  af  skattemæssigt  årsregnskab  i  fremmed  val   uta.  Ændringen    i  nr.  06  har  til  hensigt  at sikre,  at  valg  af  lagerprincip  ikke  nødvendigvis  skal  omfatte  ikke -børsn oterede  fordringer  gæld  i danske   kroner   for   skattepligtige,   der   udarbejder   skattemæssigt   årsregnskab   i   fremmed   valuta. Lagerprincippet vil kunne være uhensigtsmæssigt, da gevinster i en række tilfælde er skattepli gtige, mens tab i en række tilfælde ikke er fradragsberettigede] Til § 4 7) Efter nr.1 indsættes som nyt nummer: »01. I § 12 A, stk. 1, 2. pkt., ændres   »stk. 2« til: »stk. 3«.« [Glemt konsekvensrettelse som følge af , at stk. 2 bliver stk. 3] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ændringen er udelukkende redak   tionel. Til nr. 2 Der er tale om en præcisering af den i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede skatt   ekontrollovens § 3 C, stk. 10, således at formuleri ngen i bestemmelsen svarer til formuleringen i skattekontrollovens § 3 C, stk. 9. Til nr. 3, 4 og 6
4 Der  er  tale  om  en  præcisering  af  de  bestemmelser  i  kursgevinstl  oven,  som  er  relevante  ved udarbejdelsen af det skattemæssige årsregnskab i fremmed valuta. Efter  den  nuværende  affattelse  af  lovforslagets  §  2,  nr.  1,  finder  §  7  og  §  14  a  nvendelse  for fordringer og gæld i danske kroner. Formålet med henvisningen til § 7 er at sikre symmetri i beska tningen således, at et selskab mv., (der  er  debitor),  ikke  får  fradrag  for  tab  på  gæld,  når  den  mo dsvarende  gevinst  er  skattefri  for kreditor,  fordi  denne  er  en  fysisk  person.  Kursgevinstlovens  §  7  omhandler  alene  indeksreguleret gæld samt gæld, der skal indfries til en forud fastsat overkurs. For  at  gøre  tilpasningerne  af  kursgevinstloven  endnu  mere  ove rskuelige  foreslås  det,  at  den foreslåede   henvisning   i   §   2,   nr.   1,   u dgår   og   erstattes   af   en   specifik   bestemmelse   i   §   7.   I kursgevinstlovens § 7 foreslås det således at indføje et nyt stk. 3, hvorefter stk. 1 finder anvendelse på indeksreguleret gæld i danske kr   oner, og stk. 2 finder anvendelse på  gæld i danske kroner, der skal  indfries  til  en  forud  fastsat  overkurs,  uanset  at  selskabet  mv.  udarbejder  det  skattemæssige årsregnskab i fremmed valuta. Det for eslåede stk. 3 er dermed en undtagelse til hovedreglen om, at danske  kroner  skal  anses  som  en  fremmed  valuta  i  relation  til  kursgevinstlovens  regler,  når  den skattepligtige udarbejder skattemæ  ssigt årsregnskab i en valuta forskellig fra danske kroner. Formålet  med  henvisningen  til  §  14  er  at  sikre,  at  kursgevinster  på  blåstemplede  obligationer  i danske  kroner,  dvs.  obligationer  med  en  pålydende  rente,  der  er  højere  end  eller  lig  med  den såkaldte  mindsterente  (p.t.  på  3  pct.),  forbliver  ska  ttefri  for  fysiske  personer  og  dødsboer,  jf. kursgevinstlovens  §  14,  selvom  den  fysiske  person  har  valgt  at  udarbejde  det  skattemæssige års regnskab i fremmed valuta og dermed har valgt en ”national” valuta forske  llig fra danske kroner. Her vil der kunne være tvivl om, hvorvidt henvisningen til § 14 indebærer, at fordringer i danske kroner alene skal beskattes efter § 14, og dermed at bestemmelserne i blandt andet §§ 15, 16 og 17 ikke finder anvendelse. For at undgå tvivl foreslås det, at henvisningen i § 14 udgår af lovforslagets § 2, nr. 1, og erstattes af en specifik bestemmelse i § 16. For  personer  og  dødsboer  foreslås  det  således  at  indf   øje  et  nyt  stykke  i  kursg evinstlovens  §  16. Dermed sikres, at gevinst på fo rdringer i danske kroner, der forrentes med en pålydende rente, der er lig med eller højere end den mindst erente, som fastsættes efter § 38, jf. § 14, ikke skal medregnes til  den  skattepligtige  indkomst,  selvom  den  skattepligtige  udarbejder  skattemæssigt  år   sregnskab  i fremmed valuta efter reglerne i skattekontrollovens § 3 C. Hvis gevinsten er omfattet af § 15, dvs. hvis fordringen er erhvervet for lånte midler, skal gevi nsten dog medregnes. For  at  gøre  tilpasningerne  af  kursgevinstloven  endnu  mere  ove rskuelige  foreslås  det,  at  den foreslåede henvisning til § 7 i § 12 udgår og erstattes med specifikke bestemmelser i § 19 og i § 23. Specifikke bestemmelser i § 19 og i § 23 er mere loyal over for kursgevinstlovens systematik end en  henvisning  til  §  7,  idet  §  19  og  §  23  alene  vedrører  personer  og  dødsboer,  mens  §  7  vedrører selskaber, fonde, foreninger mv. Den foreslåede ændring af § 22 skal sikre, at den gældende, bebyrdende særr egel om kontantlån i danske  kroner  ikke  kommer  til  at  gælde  for  regnskabsval  utaen,  når  man  vælger  at  udarbejde skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta. Særreglens begrundelse knytter sig til danske kroner.   Den  foreslåede  ændring  af  kursgevinstlovens  §  25  ska   l  ses  i  sammenhæng  med  de  øvrige ændringer  i  dette  ændringsforslag.  Sammenholdes  lovforslaget  §  2,  nr.  1,  med  den  nuværende affattelse  af  kursgevinstlovens  §  25,  stk.  2,  vil  den  skattepligtiges  fordringer  og  gæld  i  danske kroner skulle betragtes som fordringer og gæld i fremmed valuta, hvorfor lagerprincippet vil kunne finde   anvendelse.   Da   gevinst   og   tab   på   fordringer   og   gæld   i   danske   kroner   imidlertid   efter
5 lovforslaget  i  en  række  tilfælde  ikke  er  skattepligtige  henholdsvis  fradragsberettigede,  er  det  ikke altid hensigtsmæssigt, at lagerprincippet finder anvendelse. Det   foreslås   derfor,   at   realisationsprincippet   kan   finde   anvendelse    for   ikke -børsnoterede fordringer og gæld i danske kroner. Til nr. 5 For  at  gøre  tilpasningerne  af  kursgevinstloven  endnu  mer e  overskuelige  foreslås  det,  at  den foreslåede  henvisning  til  §  7  i  §  12  udgår  og  erstattes  med  en  specifik  bestemmelse  i  §  19.  En specifik bestemmelse i § 19 er mere loyal over for kursgevinstlovens systematik end en henvisning til  §  7,  idet  §  19  alene  vedrører  pe rsoner  og  dødsboer,  mens  §  7  vedrører  selskaber,  fonde, foreninger mv. Til nr. 7 Glemt  konsekvensrettelse  i  skattestyrelseslovens  §  12  A,  stk.  1,  hvor  der  i  den  nuværende affattelse henvises til stk. 2, som efter forslaget bliver til stk. 3. Lars Christian Lilleholt (V)   Peter Christensen (V)   Freddy Dam (V) nfmd. Svend Aage Jensby (V)   Mikkel Dencker (DF)   Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF) Else Theill Sørensen  (KF)   Jann Sjursen (KD)   Erik Mortensen (S)   Henrik Sass Larsen (S) Jacob Buksti (S)   Jens Peter Vernersen (S) fmd.   Sophie Hæstorp   Andersen (S) Morten Homann (SF)   Margrethe Vestager (RV)   Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Siumut og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Siumut (SIU) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Tjóð   veldisflokkurin (TF) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
6 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 123 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar, fra skatteministeren 2 Udkast til tidsplan for L 123. 3 1. udkast til betænkning 4 Ændringsforslag fra skatteministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 123 Spm.nr. Titel 1 Spm. om lovforslaget bidrager til at forenkle skattesystemet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder der er for at mindske sin skattebetaling ved at udarbejde skattemæssigt årsregnskab i anden valuta, og hvorledes dette er imødegået i lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, hvorfor det ikke direkte af lovforslaget, at sambeskattede udenlandske datterselskaber, jf. selskabsskattelovens § 31, er omfattet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om der er valgfrihed for de enkelte selskaber i en koncern og endog i en sambeskatning for at vælge mellem gennemsnitskurs og ultimokurs for omregning fra resultat i fremmed valuta til danske kroner, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om at bekræfte, at muligheden for forskelligt valg   af princip mellem gennemsnitskurs og ultimokurs for sambeskattede selskaber giver mulighed for spekulation i omregning af kursændringer på indbyrdes mellemværende, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om årsagen til, at den sidste sætni   ng til kursgevinstlovens § 1 skt. 3 er udgået i forhold til det forslag, der blev sendt i høring, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om at bekræfte, at personer, der vælger at føre deres skatteregnskab i fremmed valuta nu får mulighed  for fradrag for kurstab på lån, herunder realkreditlån, i danske kroner, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om at bekræfte, at det i fremtiden vil være muligt for deltagere i 10-mands kommanditselskaber, der investerer i udenlandske ejendomme, at føre skatteregnskabet i fremmed valuta, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om at bekræfte, at det i fremtiden vil være muligt for deltagere i 10-mands kommanditselskaber, der invisterer i danske ejendomme at
7 føre skatteregn skabet i fremmed valuta, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om at bekræfte, at det er en følge af formuleringen af forslaget til ændring af kursgevinstlovens § 1, stk. 3, at danske personer, der deltager i 10-mandskommanditselskaber og fører deres skatteregnskab i fremmed valuta, vil kunne fratrække kurstab, og ministerens svar herpå 11 Spm. om, hvordan det kan undgås, at et selskab kan bogføre transaktioner, der indebærer en skattefri valutakursgevinst i den valgte valuta i det danske selskab, mens en transaktion, der medfører et valutakurstab, kan bogføres og trækkes fra i et udenland, og ministerens svar herpå