Skatteministeriet J. nr. 99/04-100 - 00125 Den Til Folketingets Skatteudvalg L 123 - forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kursg  evinstloven, pensionsafkastbeskatningsloven og skattestyrelsesloven (udarbejdelse af skattemæssigt årsreg   nskab i fremmed valuta). Hermed fremsendes et ændringsforslag, som jeg ønsker at stille ved 2. behan   d- ling af ovennævnte lovforslag.   (L 123) Kristian Jensen /  Preben Underbjerg Poulsen
Skatteministeriet, Jour. nr. den 3. december 2004 99/04-100-00125 Ændringsforslag til Lov om ændring af skattekontrolloven, kursgevinstloven, pensionsafkastb  e- skatningsloven og skattestyrelsesloven (Udarbejdelse af skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta) Til § 1 1) I det under nr. 1 foreslåede  § 3 C, stk. 3, sidste pkt., udgår ordene ”overskr  i- delse af”. [Redaktionel ændring] 2)  I  det  under  nr.  1  foreslåede   §  3  C,  stk.  10,  1.  pkt.,  indsættes  ordet  ”etabl   e- ringskonti” efter "afskrivninger,". [Præcisering] Til § 2 3) I det under nr. 1 foreslåede § 1, stk. 3, udgår sidste pkt. [Henvisningerne til § 7 og § 14 flyttes til andre bestemmelser i kursgevinstloven for at præcisere, hvorledes disse bestemmelser skal anvendes ved udarbejdelse af skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta    – jf.    således ændringsforslagets nr. 4 og 6] 4) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer: ” 01. I § 7 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke: ” Stk. 3. Udarbejdes det skattemæssige årsregnskab i fremmed valuta efter ska   t- tekontrollovens § 3 C, stk. 3, finder stk. 1 og 2 alene anvendelse for gæld i da  n- ske kroner uanset § 1, stk. 3.”” [Præcisering] 5) Nr. 2 udgår. [Indholdet flyttes til de foreslåede bestemmelser § 19, stk. 4, og § 23, stk. 2] 6) Efter nr. 2 indsættes som nye numre: ”02.  I § 16 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: ” Stk.  2.  Selvom  en  skattepligtig  udarbejder  skattemæssigt  årsregnskab  i  fre   m- med  valuta  efter  skattekontrollovens  §  3  C,  stk.  3,  skal  gevinst  på  fordringer  i
2 danske kroner, der forrentes med en pålydende rente, der er lig med eller højere end den mindsterente, som fastsættes efter § 38, jf. § 14, ikke medregnes til den skattepligtige indkomst, medmindre gevinsten er omfattet af § 15.”” [Præcisering] ”03.  I § 19 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke: ” Stk. 4. Udarbejdes det skattemæssige   årsregnskab i fremmed valuta efter ska t- tekontrollovens § 3 C, stk. 3, finder stk. 2 og 3 alene anvendelse for gæld i da  n- ske kroner uanset § 1, stk. 3.”” [Præcisering] ”04.  I § 22 indsættes efter stk. 4 som nyt stykke: ” Stk.5. Udarbejdes det skattemæssige   årsregnskab i fremmed valuta efter skatt e- kontrollovens § 3 C, stk. 3, finder stk. 3 ikke anvendelse.”” [Den bebyrdende særregel i § 22, stk. 3, om kontantlån i danske kroner finder ikke anvendelse ved udarbejdelse af skattemæssigt årsregnskab i fremmed va   lu- ta] ”05 . I § 23 indsættes som stk. 2: ” Stk. 2. Udarbejdes det skattemæssige årsregnskab i fremmed valuta efter ska   t- tekontrollovens § 3 C, stk. 3, finder § 19, stk. 2 og 3, anvendelse for gæld i da  n- ske kroner, jf. § 1, stk. 3”” [Præcisering] ”06.  I § 2 5, stk. 3, indsættes efter 2. pkt.: ”For skattepligtige, der udarbejder det skattemæssige årsregnskab i fremmed valuta efter skattekontrollovens § 3 C, stk. 3, finder 1. pkt. tillige anvendelse på ikke-børsnoterede fordringer og gæld i danske kroner.”” [Æn   dringen har til hensigt at sikre, at valg af lagerprincip ikke nødvendigvis skal omfatte ikke-børsnoterede fordringer gæld i danske kroner for skattepligt   i- ge, der udarbejder skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta. Lagerprincippet vil kunne være uhensig  tsmæssigt, da gevinster i en række tilfælde er skattepli g- tige, mens tab i en række tilfælde ikke er fradragsberettigede] Til § 4 7) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer: ”01 . I § 12 A, stk. 1, 2. pkt., ændres ”stk. 2” til: ”stk. 3.”” [Glemt konsekvensrettelse, som følge af at stk. 2 bliver stk. 3]
3 Bemærkninger Til nr. 1 Ændringen er udelukkende redaktionel. Til nr. 2 Der er tale om en præcisering af den i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede skatt   e- kontrollovens § 3 C, stk. 10, således at formuleringen i bestemmelsen svarer til formuleringen i skattekontrollovens § 3 C, stk. 9. Til nr. 3, 4 og 6 Der  er  tale  om  en  præcisering  af  de  bestemmelser  i  kursgevinstloven,  som  er relevante ved udarbejdelsen af det skattemæssige årsregnskab i fremmed valuta. Efter den nuværende affattelse af lovforslagets § 2, nr. 1, finder § 7 og § 14 a  n- vendelse for fordringer og gæld i danske kroner. Formålet med henvisningen til § 7 er at sikre symmetri i beskatningen således, at et selskab mv., (der er debitor), ikke får fradrag for tab på gæld, når den mo d- svarende gevinst er skattefri for kreditor, fordi denne er en fysisk person. Kurs- gevinstlovens  §  7  omhandler  alene  indeksreguleret  gæld  samt  gæld,  der  skal indfries til en forud fastsat overkurs. For at gøre tilpasningerne af kursgevinstloven endnu mere overskuelige foreslås det,  at  den  foreslåede  henvisning  i  §  2,  nr.  1,  udgår  og  erstattes  af  en  specifik bestemmelse i § 7. I kursgevinstlovens § 7 foreslås det således at indfø   je et nyt stk. 3, hvorefter stk. 1 finder anvendelse på indeksreguleret gæld i danske kr   o- ner, og stk. 2 finder anvendelse på gæld i danske kroner, der skal indfries til en forud  fastsat  overkurs,  uanset  at  selskabet  mv.  udarbejder  det  skattemæssige årsregn skab i fremmed valuta. Det foreslåede stk. 3 er dermed en undtagelse til hovedreglen om, at danske kroner skal anses som en fremmed valuta i relation til  kursgevinstlovens  regler,  når  den  skattepligtige  udarbejder  skattemæssigt årsregnskab i en valuta fors kellig fra danske kroner. Formålet med henvisningen til § 14 er at sikre, at kursgevinster på blåstemplede obligationer  i  danske  kroner,  dvs.  obligationer  med  en  pålydende  rente,  der  er højere end eller lig med den såkaldte mindsterente (p.t. på 3 pct.),    forbliver skat- tefri  for  fysiske  personer  og  dødsboer,  jf.  kursgevinstlovens  §  14,  selvom  den fysiske person har valgt at udarbejde det skattemæssige årsregnskab i fremmed valuta og dermed har valgt en ”national” valuta forskellig fra danske kroner.
4 Her  vil  der  kunne  være  tvivl  om,  hvorvidt  henvisningen  til  §  14  indebærer,  at fordringer i danske kroner alene skal beskattes efter § 14, og dermed at bestem- melserne i blandt andet §§ 15, 16 og 17 ikke finder anvendelse. For at undgå tvivl foreslås det, at   henvisningen i § 14 udgår af lovforslagets § 2, nr. 1, og erstattes af en specifik bestemmelse i § 16. For personer og dødsboer foreslås det således at indføje et nyt stykke i kursg e- vinstlovens  §  16.  Dermed  sikres,  at  gevinst  på  fordringer  i  danske  kron er,  der forrentes med en pålydende rente, der er lig med eller højere end den mindst  e- rente, som fastsættes efter § 38, jf. § 14, ikke skal medregnes til den skattepli  g- tige indkomst, selvom den skattepligtige udarbejder skattemæssigt årsregnskab i fremmed  valuta  efter  reglerne  i  skattekontrollovens  §  3  C.  Hvis  gevinsten  er omfattet af § 15, dvs. hvis fordringen er erhvervet for lånte midler, skal gevi n- sten dog medregnes. For at gøre tilpasningerne af kursgevinstloven endnu mere overskuelige foreslås det, at den foreslåede henvisning til § 7 i § 12 udgår og erstattes med specifikke bestemmelser i § 19 og i § 23. Specifikke bestemmelser i § 19 og i § 23 er mere loyal over for kursgevinstlovens systematik end en henvisning til § 7, idet § 19 og § 23 alene vedrører personer og dødsboer, mens § 7 vedrører selskaber, fo   n- de, foreninger mv. Den foreslåede ændring af § 22 skal sikre, at den gældende, bebyrdende særr e- gel om kontantlån i danske kroner ikke kommer til at gælde for regnskabsval   u- taen, når man vælger at    udarbejde skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta. Særreglens begrundelse knytter sig til danske kroner.   Den foreslåede ændring af kursgevinstlovens § 25 skal ses i sammenhæng med de øvrige ændringer i dette ændringsforslag. Sammenholdes lovforslage t § 2, nr. 1, med den nuværende affattelse af kursgevinstlovens § 25, stk. 2, vil den ska  t- tepligtiges fordringer og gæld i danske kroner skulle betragtes som fordringer og gæld i fremmed valuta, hvorfor lagerprincippet vil kunne finde anvendelse. Da gevinst og tab på fordringer og gæld i danske kroner imidlertid efter lovforslaget i en række tilfælde ikke er skattepligtige henholdsvis fradragsberettigede, er det ikke altid hensigtsmæssigt, at lagerprincippet finder anvendelse. Det  foreslås  derfor,  at  rea lisationsprincippet  kan  finde  anvendelse  for  ikke- børsnoterede fordringer og gæld i danske kroner. Til nr. 5 For at gøre tilpasningerne af kursgevinstloven endnu mere overskuelige foreslås det, at den foreslåede henvisning til § 7 i § 12 udgår og erstatt  es med en specifik bestemmelse i § 19. En specifik bestemmelse i § 19 er mere loyal over for kurs- gevinstlovens systematik end en henvisning til § 7, idet § 19 alene vedrører pe r- soner og dødsboer, mens § 7 vedrører selskaber, fonde, foreninger mv. Til nr. 7 Glemt  konsekvensrettelse  i  skattestyrelseslovens  §  12  A,  stk.  1,  hvor  der i  den nuværende affattelse henvises til stk. 2, som efter forslaget bliver til stk. 3.
5