Skatteministeriet J.nr.2004-354-0064 Den Til Folketingets Skatteudvalg L Fejl!  Intet  bogmærkenavn  opgivet.  185185  122 - forslag  til lov om  ændring af personskatteloven (Kompensation for kommunale skatteforhøjelser). Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar  på spørgsmål nr. 13-16 af  26. november 2004. (L 122 – Spørgsmål 13-16) Kristian Jensen /  Birgitte Christensen Spørgsmål  13:    Er  det  ministerens  opfattelse,  at  forslaget  bidrager  til  at  forenkle skattesystemet? Svar: Jeg går udfra, at spørgeren hentyder til, at bundskatten for 2004 og fra og med 2006 skal beregnes med en procentsats med to decimaler. Det er min klare opfattelse, at dette hverken bidrager til forenkling eller komplicering af skattesystemet.
I forvejen fastsætter mange kommuner kirkeskatteskatteprocenterne med to decimaler. Og lad mig også i denne forbindelse minde om, at bundskattesatsen også var fastsat med to decimaler i 2001, da den udgjorde 6,25 pct. Spørgsmål 14:   Vil  ministeren  redegøre  for  de  fordelingsmæssige  konsekvenser  af forslaget? Svar:  Lovforslaget  har  kun  beskedne  fordelingsmæssige  konsekvenser.  Disse  er udførligt belyst i svarene på udvalgets spørgsmål 1-5, hvortil der henvises. Spørgsmål 15:   Kan ministeren bekræfte, at borgere i alle landets kommuner - og altså ikke kun i de kommuner med stigende kommuneskat - får skattelettelser med dette forslag? Svar:  Ja,  jeg  kan  bekræfte,  at  den  foreslåede  sænkning  af  den  statslige  bundskat medfører  en  skattenedsættelse  for  samtlige  skattebetalende  borgere  i  alle  landets kommuner. Spørgsmål  16:    Kan  ministeren  bekræfte,  at  borgere  i  kommuner  med  stigende kommuneskat typisk langt fra vil blive kompenseret for den stigende skat, og at de dermed vil opleve en skattestigning på trods af regeringens skattestop? Svar:  Jeg  kan  bekræfte,  at  skattestoppet  vedrørende  de  kommunale  skatter  er udformet således, at kommuneskatten set under ét ikke må stige fra år til år. I 2005 er der 12 kommuner, der sænker skatten, og 41 kommuner, der sætter skatten op i forhold til 2004. Samlet set stiger de kommunale skatter med ca. 150 mio. kr. Regeringen og Dansk Folkeparti har derfor aftalt, at skatteborgerne skal kompenseres for denne skattestigning ved en generel sænkning af bundskatten, således at borgernes skattebetaling set under ét ikke stiger. Jeg kan således også bekræfte, at der ikke nødvendigvis på individniveau vil være overensstemmelse  mellem  den  skattestigning,  der  kan  forekomme  i  den  enkelte kommune, og den kompenserende skattenedsættelse, der er en følge af nedsættelsen af bundskatteprocenten. I  nedenstående  oversigt  er  vist  ændringen  i  kommuneskatteprocenten  for  de  41 kommuner, der hæver skatteprocenten i 2005. Kommuner der hæver skatteprocenten i 2005 Kommune: Stigning i skatteprocent i 2005 SYDFALSTER 1,8 ASSENS 1,0 GRÅSTEN 1,0 RØDEKRO 1,0 MARIBO 0,9 GUNDSØ 0,8 HOBRO 0,8 LEJRE 0,8 BILLUND 0,7 BRØNDBY 0,7
HOLEBY 0,7 LØGUMKLOSTER 0,7 JUELSMINDE 0,6 SOLRØD 0,6 VALLØ 0,6 ÅRSLEV 0,6 EBELTOFT 0,5 PRÆSTØ 0,5 TØNDER 0,5 BJERGSTED 0,4 RAMSØ 0,4 DRAGSHOLM 0,3 HIRTSHALS 0,3 SKÆRBÆK 0,3 ALBERTSLUND 0,3 HØJER 0,3 ODDER 0,3 SKANDERBORG 0,3 ULFBORG-VEMB 0,3 BRANDE 0,2 RUDKØBING 0,2 STØVRING 0,2 SØLLERØD 0,2 AALESTRUP 0,2 HANSTHOLM 0,2 MIDT-DJURS 0,2 MØLDRUP 0,2 PANDRUP 0,2 SPØTTRUP 0,2 VINDERUP 0,2 SUNDEVED 0,1