Vi har her at gøre med et forslag, som hr. Ole Stavad i sin ordførertale kaldte både spændende, interessant og humoristisk. Det synes jeg er ganske glimrende. Jeg synes, det er rart at høre, at også oppositionen mener, at regeringens politik er spændende, interessant og også humorfyldt. Hvis hr. Ole Stavad mente det, han sagde, ville jeg være meget tilfreds. Jeg har trods alt en fornemmelse af, at hr. Ole Stavad var en anelse ironisk i sin fremlæggelse.
Lovforslaget viser, at regeringen er utrolig nøjeregnende med at overholde vores skattestop. Det viser, at vi er interesserede i, at skattestoppet står ved magt, også selv om det har små bevægelser for den enkelte borger. Selv om det i forhold til statens samlede budget kan være et mindre beløb, er det vigtigt for os i regeringen, at vi får overholdt skattestoppet og dermed også, når der er en skattestigning, sikret, at der er en skattesænkning på den kommunale del.
Hvis man kigger på, hvilken politik vi har haft for kommunale skatteudsving, lige siden den dag regeringen trådte til, har den jo været, at vi kiggede på kommunerne under et. Det vil sige: Hvis nogle kommuner satte skatten op og andre kommuner satte skatten ned, sådan at den samlede kommunalskat var holdt i ro, så accepterede vi det. Vi har ikke lagt bånd på det kommunale selvstyre. Vi har lavet en aftale med KL under nogle givne forudsætninger, som siger, at kommunerne skal overholde skattestoppet og holde skatten i ro samlet set.
Hvis kommunerne havde levet op til det, havde der ikke været nogen indgreb fra regeringens side på noget tidspunkt. Desværre er der sket det, at der i et par år har været et brud, og det reagerer vi så på.
Er det overraskende, at vi reagerer, når en aftale og det, der ligger til grund for en aftale, er brudt? Ja, det var det i hvert fald i den tidligere regerings tid. For den tidligere regering havde det jo sådan, at når kommuneskatterne steg, på trods af at man havde aftalt det modsatte, så trak man lidt på skuldrene og sagde, at det var vel nok ærgerligt, men det gør vi ikke noget ved. På trods af at den tidligere regering år efter år efter år sagde, at kommuneskatterne skal holdes i ro, så steg de alligevel med over 3 procentpoint i den periode, den tidligere regering havde magten.
Det har vi sagt nej til. Vi har sagt, at det vil vi ikke have. Vi vil have, at skatten skal holdes i ro, når vi aftaler, at den skal holdes i ro. Vi vil have, at skattestoppet overholdes, for det er det, vi har lovet vælgerne, og derfor er vi meget nøjeregnende med, at skattestoppet overholdes.
Så må jeg sige, at jeg føler, at hr. Ole Stavad pynter sig en del med lånte fjer, når han bare umiddelbart sammenligner skatteprocenten for 1993 med skatteprocenten for 2001 for folkepensionister. I det glemmer hr. Ole Stavad jo ganske behændigt, at man sænkede folkepensionen, da man indførte arbejdsmarkedsbidraget, og hr. Ole Stavad glemmer ganske behændigt, at de grønne afgifter er steget ganske markant i den tilsvarende periode.
Når hr. Morten Homann nævner regeringens skatteinitiativer og forårspakke og mener, det ikke har haft nogen skattemæssig virkning, så må hr. Morten Homann ikke have fulgt med i dagens nyheder og heller ikke i dagens underretninger fra Danmarks Statistik, der viser en fremgang
i beskæftigelsen, eller i de tal, der har været fra Danmarks Statistik for arbejdsløshed året igennem, der har vist, at der godt nok har været et svagt, men et markant fald, når man tager året som helhed, hvor vi har nedbragt arbejdsløsheden med over 10.000 personer fra årets begyndelse til i dag. Alle fra LO til Dansk Industri har en formodning om, at den udvikling vil fortsætte godt drevet af et privatforbrug, som netop er kommet på grundlag af regeringens skattelettelser. Og så var der to klare fejl i det, som hr. Morten Homann sagde. For det første at det skrå skatteloft skulle betyde, at det her ville gøre, at de rigeste får gavn af det. Det skrå skatteloft vil netop betyde, at de mest velhavende i de kommuner, der ligger over det skrå skatteloft, ingen glæde får af det her lovforslag, fordi det skrå skatteloft bevares. De, der har en kommunalskat over det skrå skatteloft, vil hverken få stigninger eller nedsættelser af det, vi gennemfører her. Så det har ikke noget at gøre med det, hr. Morten Homann sagde. Hvis jeg hørte hr. Morten Homann rigtigt, sagde han for det andet, at det her forslag ville have administrative omkostninger i millionklassen. Jeg håber, at det var rigtigt hørt, for det ville være ærgerligt, hvis jeg retter en fejl, som hr. Morten Homann ikke er kommet med. Men hvis hr. Morten Homann virkelig sagde det, så må hr. Morten Homann ikke have læst bemærkningerne. Der står ganske klart, at de administrative omkostninger af forslaget beløber sig til
100.000 kr. Og en sidste kommentar, jeg lige vil give, er til Det Radikale Venstre, der undrer sig over, at vi ikke har sendt forslaget i høring for at høre, hvilke kommentarer erhvervslivet måtte have til det. Det her forslag har så få konsekvenser for erhvervslivet, at det ville være en større byrde at bede dem om at lave høringssvar på vurderingen af det end den virkning, forslagets egentlige gennemførelse har på erhvervslivet. Der er altså lovforslag, der er så enkle og så ukomplicerede, at det er mere byrdefuldt at bede virksomhederne om at læse dem igennem og sende høringssvar ind, end det er bare at implementere dem. Jeg er glad for, at der har været et flertal i Folketingssalen, der bakker regeringens forslag op. Det er vigtigt for os, at skattestoppet overholdes, og det er vi glade for at vi har flertal for.