Da Venstres ordfører desværre ikke kan være til stede i salen her i dag, er det undertegnede, der fremfører Venstres synspunkter vedrørende L 121.
Dette lovforslag det handler om, at forældre, som ønsker at adoptere et barn fra et andet land, skal have samme rettigheder som biologiske forældre. Det drejer sig om lige rettigheder for alle.
Vi lever i en verden, hvor det er en realitet, at ikke alle på biologisk vis kan få et barn, og heldigvis er vi så privilegerede, at vi har mulighed for at adoptere et barn fra et andet land. Vi synes, det er rimeligt, at alle kommende forældrepar har samme rettigheder, når det kommer til perioden op til fødsel eller modtagelse af barnet.
På nuværende tidspunkt siger loven, at adopterende så vel som biologiske forældre har samme rettigheder til barselorlov, efter at barnet er født eller kommet til Danmark. Men de to forældrepar har ikke samme rettigheder, når det kommer til barselorlov før den forventede fødsel eller selve overdragelsen af barnet. En gravid kvinde har ret til at tage 4 ugers orlov med dagpenge, før barnet bliver født. Det foreslås derfor, at også kommende adoptanter får ret til denne ydelse.
Ofte er det sådan, at mange af de lande, som afgiver børn til adoption, kræver, at de kommende adoptanter selv tager til landet for at hente barnet. Der er som regel en lang række retslige procedurer, som skal varetages, for at adoptionen kan gennemføres.
Adoptivforældre, der tager til afgiverlandet for at hente deres adopterede barn, skal have ret til at få dagpenge
i op til 4 uger, medens de venter på at modtage barnet, ligesom det er muligt for en biologisk mor at forlænge sin førfødselsbarselorlov, hvis hun går over tiden. På samme måde skal det være muligt for kommende adoptivforældre at få udbetalt ydelsen i op til 8 uger, hvis tidspunktet for modtagelsen af barnet skulle blive udskudt. På nuværende tidspunkt fungerer det sådan, at adoptanter typisk benytter noget af deres barselorlov på at tage til afgiverlandet for at modtage barnet. Med denne lov giver vi adoptanterne mulighed for at holde ekstra orlov i den periode, hvor de er i udlandet for at hente deres barn. På den måde kan selve barselorloven gemmes, til barnet kommer hjem. Det er især vigtigt, at adoptivbørn får uhindret mulighed for at knytte sig til deres nye forældre og nye omgivelser. Derfor er denne ekstra rettighed til adoptivforældre meget relevant, fordi de med loven får lige så meget samvær med barnet, som hvis det havde været deres biologiske barn. Ud over de klare positive sociale effekter vil dette forslag også have en række økonomiske og administrative konsekvenser. For det første vil det medføre en stor besparelse for de arbejdsgivere, der tidligere selv har udbetalt en stor del af lønnen i forbindelse med fravær på grund af adoption. Denne tidligere lønudgift vil blive flyttet fra at være arbejdsgiverens ansvar til at være statens ansvar. Det vil sige, at i de situationer, hvor adoptionssøgerne har ret til løn i en eventuel fraværsperiode op til modtagelsen af barnet, vil arbejdsgiveren få ret til refusion af et beløb svarende til dagpenge. Det medfører naturligvis en merudgift for staten i forbindelse med øgede udgifter til dagpenge, og det vurderes, at de samlede udgifter vil være ca. 7,5 mio. kr. årligt. Derudover vil der i forlængelse heraf også være nogle ekstra administrative opgaver forbundet med udbetalingen af de ekstra dagpenge. Disse vurderes dog at være beskedne. Det foreslås, at ændringerne får virkning fra 1. januar 2005, og derfor kan Venstre støtte forslaget.